قدرتمندترین پردازنده کوانتومی جهان توسط IBM معرفی شد

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.1 دقیقه

راهنماتو- IBM از قدرتمندترین پردازنده کوانتومی جهان به نام Osprey رونمایی کرد. این پردازنده که دارای 433 بیت کوانتومی (کیوبیت) بزرگ است، سرفصل بسیاری از پیشرفت‌ها در رایانه‌های کوانتومی آینده خواهد بود.

به گزارش راهنماتو، چندین دهه است که انسان ها از کامپیوترهای سنتی استفاده می کنند، این سیستم ها به هیچ عنوان قابل مقایسه با رایانه های کوانتومی نیستند. کامپیوترهای سنتی داده ها را در بیت‌های باینری و به صورت صفر و یک، ذخیره و پردازش می‌کند، در حالی که دومی از کیوبیت‌هایی که می‌توانند همزمان صفر، یک یا هر دو باشند، استفاده می کنند.

این موضوع سبب افزایش قدرت پردازش برای هر کیوبیت اضافی خواهد شد و امکان انجام محاسباتی که برای رایانه های معمولی غیرممکن است، را فراهم می کند. Osprey IBM با برخورداری از قدرت 433 کیوبیت، با اختلاف زیاد پیشرفته ترین پردازنده کوانتومی در جهان است. این میزان دوبرابر قدرت پردازنده رکورددار قبلی (Borealis از شرکت Xanadu) می باشد که 216 کیوبیت آزمایش شده بود. همچنین بیش از سه برابر پردازنده کوانتومی Eagle خود شرکت IBM با 127 کیوبیت می باشد که سال گذشته معرفی شد.

پردازنده کوانتومی Osprey IBM

معماری Osprey نسبت به نسل قبل خود تغییری نکرده است و همچنان از یک لایه کیوبیت در بالای چندین لایه سیم‌کشی کنترل استفاده می کند. این نوع معماری به استفاده از کیوبیت‌های بیشتر و کاهش نرخ خطای آنها کمک می‌کند. پردازنده جدید علاوه بر این معماری، از یک سیستم فیلتر یکپارچه به منظور کاهش نویز و بهبود پایداری دستگاه نیز استفاده می کند.

IBM به سال آینده به عنوان نقطه عطف واقعی خود نگاه می کند. پردازنده کوانتومی سال آینده این شرکت که Condor نام دارد، دارای 1121 کیوبیت خواهد بود. این شرکت همچنین یک پردازنده ماژلار به نام Heron را نیز عرضه خواهد کرد که می تواند با قراردادن چندین واحد 133 کیوبیتی در کنار یکدیگر، پردازنده های کوانتومی قدرتمندتری را بسازد.

در نهایت این شرکت قصد دارد IBM Quantum System Two را در اواخر سال 2023 منتشر کند. این سیستم ماژولار، چارچوب ابررایانه‌های کوانتومی این شرکت را تشکیل می‌دهد و دارای چندین پردازنده با پیوندهای ارتباطی بین آنها است. همه این ها پله هایی به منظور ساخت یک سیستم کوانتومی با بیش از 4000 کیوبیت هستند که قرار است تا سال 2025 توسط این شرکت ارائه شود.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها