اولین کامپیوترهای کوانتومی قابل حمل در جهان

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.4 دقیقه

راهنماتو- رایانه‌های کوانتومی ارائه شده توسط شرکت SpinQ در مقایسه با سریع‌ترین رایانه های کوانتومی تولید شده توسط IBM به‌طور قابل ملاحظه‌ای کوچک‌تر هستند. اما باز هم حمل و نقل آنها چندان ساده نیست. وزن این رایانه ها بین 14 تا 44 کیلوگرم متغیر است. این سیستم ها با پردازنده های 2 کیوبیت و 3 کیوبیتی ارائه می شوند و به منظور آشنایی کاربران با برنامه نویسی کوانتومی طراحی شده اند.

به گزارش راهنماتو، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی دو فناوری هستند که در سال های آینده بیشترین تأثیر را بر پیشرفت زندگی انسان ها خواهند گذاشت. در حالی که هوش مصنوعی به لطف انواع پروژه های منبع باز سریعا در حال توسعه است، اما آزمایش محاسبات کوانتومی به سخت افزارهای بسیار گران قیمت و سنگین وزن نیاز دارد.

در حال حاضر برخی کمپانی ها مانند شرکت چینی SpinQ و برند ژاپنی Switch-Science به دنبال راه حل هایی برای دسترسی ساده تر به این رایانه ها می گردند. رایانه‌های کوانتومی قابل حمل Gemini Mini، Gemini و Triangulum در حال حاضر بسیار کوچک‌تر از سریع‌ترین رایانه‌های کوانتومی کنونی هستند. این موضوع سبب کاهش قدرت محاسباتی آنها خواهد شد. اگرچه رایانه های SpinQ به عنوان رایانه های کوانتومی قابل حمل در نظر گرفته می شوند، اما نباید انتظار داشت که بتوانید آنها را مانند یک لپ تاپ حمل کنید. زیرا جمع و جورترین نسخه آنها 14 کیلوگرم وزن دارد.

کامپیوترهای کوانتومی SpinQ

علاوه براین، این مدل‌ها قدرت پردازش کافی برای حل مسائل پیچیده را فراهم نمی کنند. این رایانه ها بیشتر به عنوان یک ابزار آموزشی برای آشنایی با برنامه نویسی مدار کوانتومی در نظر گرفته می شوند. مقرون به صرفه ترین کامپیوتر کوانتومی SpinQ، مدل Gemini Mini نام دارد. این رایانه در ابعاد 200 در 350 در 260 میلی متر و وزن 14 گرم ارائه می شود. این دستگاه، تنها مدل مجهز به نمایشگر یکپارچه است که دسترسی کاربران به 18 الگوریتم آزمایشی کامل با موارد آموزشی را فراهم می کند. این رایانه به 60 وات توان نیاز دارد و با قیمت حدود 8100 دلار آمریکا ارائه می شود.

نسخه میان رده Gemini را دیگر نمی توان قابل حمل دانست. این دستگاه در ابعاد 600 در 280 در 530 میلی متر و وزن 44 کیلوگرم ارائه می شود. این رایانه به 100 وات انرژی نیاز دارد و با قیمت 41500 دلار امریکا ارائه می شود. مدل پرچمدار Triangulum بسیار گرانتر از مدل Gemini است و 57400 دلار آمریکا قیمت دارد. این دستگاه در ابعاد 610 در 330 در 560 میلی متر و وزن 40 کیلوگرم ارائه می شود و به 330 وات توان نیاز دارد. با این وجود، قدرت پردازش این دستگاه ها نسبت به رایانه های کوانتومی قدرتمند هنوز بسیار محدود است.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها