غلبه تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ بر اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۲۷ دی ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3.3 دقیقه

گجت نیوز نوشت؛ تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ سامسونگ در آزمایش عملکرد فناوری جدید رهگیری پرتو، به‌طور غیرمنتظره‌ای پردازنده پرچم‌دار اسنپدراگون ۸ نسل ۲ را مغلوب کرد.

رهگیری پرتو (Ray tracing)، فناوری جدید و قابل توجه تراشه‌های رده‌بالای موبایل است که برای بهبود در اجرای بازی‌های این پلتفرم کاربرد دارد. اگرچه این ویژگی هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، اما به‌زودی به برگ برنده‌ای مهم برای عملکرد در بازی‌های سطح بالا تبدیل خواهد شد. از آنجاکه تقریبا تمامی گوشی‌های پرچم‌دار سال 2023 از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد، به‌تازگی آزمایشی از عملکرد رهگیری پرتو در پردازنده‌های سطح بالا انجام گرفته که در کمال تعجب، اگزینوس 2200، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 را شکست داده است.

اگرچه معیارهای این آزمایش کامل و به‌معنای عملکردی مشابه در دنیای واقعی نیستند، اما ابزاری حیاتی برای مقایسه عملکرد در میان دستگاه‌های به‌شمار می‌روند. این آزمایش که In Vitro GPU Test نام دارد، یک مجموعه کاملا جدید از ابزارهای مختلف است که در حال حاضر از عملکرد ردیابی پرتو پشتیبانی می‌کند.

غلبه تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ بر اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام

اولین آزمایش رهگیری پرتو در گوشی‌های هوشمند

پیش از دیدن اعداد یا نمودارها، درک تست In Vitro خالی از لطف نیست. این آزمایش بدون آنکه عملکرد اندازه‌گیری شده را اعلام کند، بنچمارکی از محتوای سه‌بعدی طراحی شده در بازی‌های سنگین تلفن همراه را اجرا می‌کند. در این آزمایش که توسط Android Authority انجام شد، گوشی‌های مجهز به چیپست‌های اگزینوس 2200 و اسنپدراگون 8 نسل 2، در بخش‌های نور، جزئیات و مدل‌ها مورد سنجش قرار گرفتند.

در مرحله بعد و بخش رندر، In Vitro از رهگیری پرتو برای بهبود کیفیت کلی بازتاب‌ها استفاده کرد. هم‌چنین دیگر عناصر صحنه، از جمله سایه‌ها و نورپردازی، از روش رایج رندر استفاده کردند، این بدان معنی است که ابزار مذکور می‌تواند چشم‌انداز مناسبی را از حجم کاری رندر ترکیبی ارائه دهد.

اگزینوس ۲۲۰۰ در برابر اسنپدراگون ۸ نسل ۲

در حال حاضر تنها دو چیپست اگزینوس 2200 و اسنپدراگون 8 نسل 2 از فناوری رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کنند. اگرچه هر دوی آنها از یک فناوری برخوردار هستند، اما با استفاده از سخت‌افزارهایی مختلف از Vulkan API و Ray tracing پشتیبانی می‌کنند.

سامسونگ طی همکاری با شرکت AMD که از سازندگان مطرح GPU محسوب می‌شود، معماری RDNA 2 خود را به پردازنده گرافیکی Xclipse 920 Exynos 2200 آورد. از سوی دیگر، کوالکام به‌طور مستقل قابلیت‌های رهگیری پرتو را در پردازنده گرافیکی آدرنو 740 خود اعمال کرده است.

برای آزمایش پردازنده‌های گرافیکی اگزینوس و کوالکام، وب‌سایت Android Authority ابزار In Vitro را بر روی ردمجیک پرو 8 و گلکسی اس ۲۲ اولترا نصب کرد. پس از تکمیل تست، نتایج زیر به‌دست آمدند:

غلبه تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ بر اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام

به‌طور غیرمنتظره‌ای چیپست اگزینوس 2022 میانگین بالاتری را در مقایسه با پرچم‌دار فعلی کوالکام، یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 ارائه می‌کند. اما این به معنای عملکرد ضعیف نماینده کوالکام نیست. اگرچه این پردازنده در بالاترین پیک FPS عملکرد بهتری را ثبت کرد، اما در نرخ فریم‌ریت پایین‌تر، برتری با تراشه سامسونگ بود.

نتایج به‌دست آمده براساس آزمایش‌های متعددی بر روی گلکسی اس ۲۲ اولترا با تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ و ردمجیک ۸ پرو با چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به‌دست آمده است. هم‌چنین پس از هر بار آزمایش، نتایج یکسانی دریافت شد. ناگفته نماند که به‌جز فناوری رهگیری پرتو، نماینده کوالکام عملکرد کاملا برتری را در مقایسه با چیپ سامسونگ از خود برجای گذاشته است.

لازم به‌ذکر است که در این آزمایش، گوشی ردمجیک 8 پرو نسخه جدید Vulkan API 1.3.128 اجرا می‌کرد، در حالی‌که اس 22 اولترا از نسخه 1.1.179 استفاده می‌کرد. این بدان معنا است که چیپست کوالکام به‌طور کلی از جنبه‌های رهگیری پرتو در سطح پایین‌تری از نماینده سامسونگ قرار دارد.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها