یک عمر اشتباه جارو برقی کشیدیم!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

راهنماتو- هیچ چیز رضایت‌بخش‌تر از داشتن یک خانه تمیز و مرتب نیست  و خرید یک جاروبرقی باکیفیت بهترین راه برای دستیابی به چنین خانه ای است. حتی اگر بهترین جاروبرقی را در اختیار داشته باشید، باز هم ممکن است با استفاده نادرست از آن موجب کاهش عمر و عملکرد آن شوید. پس اگر به دنبال افزایش طول عمر جاروبرقی خود هستید، توصیه می کنیم این اشتباهات را مرتکب نشوید:

1- سریع جارو کردن

به گزارش راهنماتو، جارو برقی کشیدن مسابقه نیست و با سریع جارو کردن به نتیجه ای که انتظار دارید، نخواهید رسید. ابتدا اتاق ها را از هر گونه اسباب‌بازی، لباس و دیگر لوازم تمیز کنید و سپس به آرامی شروع به جارو کردن نمایید.

2- جارو کردن لوازم بزرگ

هدف جاروبرقی از بین بردن گرد و غبار و زباله های ریزی مانند خرده نان و برنج است. اگر اندازه یک ذره گرد و غبار را در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که جاروبرقی شما برای تمیز کردن زباله های بزرگتر طراحی نشده است. اگر جاروبرقی اشیاء بزرگتر را بمکد، ممکن است صدمات جبران ناپذیری به آن وارد شود. گیره مو، گیره کاغذ، گوشواره و دکمه از جمله وسایلی هستند که می توانند به جاروبرقی آسیب برسانند. این اقلام می توانند داخل جاروبرقی را خراش دهند و یا درون لوله خرطومی آن گیر کنند. احتمالا برایتان اتفاق افتاده که یک جوراب ناخواسته وارد لوله جاروبرقیتان شده باشد. گیر کردن چنین اقلامی درون لوله خرطومی، آن را مسدود کرده و مانع جارو کشیدن می شوند.

جاروبرقی

3- تمیز نکردن فیلترها و تخلیه نکردن سطل

این کار شاید خوشایند به نظر نرسد، اما برای حفظ کارایی جاروبرقی ضروری است. در صورتی که فیلتر جارو برقی پر از گرد و غبار شود، به مرور زمان موجب ضعف عملکرد جاروبرقی می شود و ممکن است به جایی برسد که نتواند به سادگی گرد و غبار و زباله‌هایی که اخیرا جارو کرده اید را درون خود نگه دارد و آن را از جارو برقی خارج کند. به غیر از کارایی و درست تمیز نکردن، این اتفاق مبتلایان به آلرژی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

4- استفاده از حداکثر توان

افزایش قدرت همیشه باعث عملکرد بهتر نمی شود. به عنوان مثال برای جمع آوری کف های سخت مانند سرامیک و موزاییک نیازی به استفاده از حداکثر قدرت نیست و با کمترین توان جاروبرقی نیز می توان آنها را بخوبی تمیز کرد. در صورت انتخاب حداکثر توان فرش های سبک و روفرشی ها ممکن است در برس جارو برقی گیر کنند و مانع از جارو کردن صحیح شوند. البته همه جاروبرقی ها با بیش از یک سطح قدرت عرضه نمی شوند و در صورت وجود این قابلیت، می توانید فقط برای سطوح مورد نیاز از توان بالا استفاده کنید و در غیر این صورت کمترین توان را انتخاب کنید.

5- کشیدن سیم و لوله خرطومی جاروبرقی

اغلب جارو برقی ها نسبت به جاروهای شارژی بسیار پرقدرت تر هستند. اما یک اشکال بزرگ دارند؛ نیاز به اتصال به پریز برق. همین موضوع موجب شده تا بسیاری از ما برای دسترسی به دورترین اتاق ها شروع به کشیدن سیم و لوله خرطومی جارو برقی نماییم. حتی ممکن است سیم جارو برقی به لوازمی مانند مبلمان و میز گیر کند و دچار آسیب شود. از این رو توصیه می کنیم که برای جارو کردن هر اتاق، جارو برقی را به پریز برق موجود در همان اتاق متصل کنید.

جاروبرقی

6- عدم استفاده صحیح از سری ها و لوازم جانبی

به غیر از فرش و کف خانه، می توان از جارو برقی برای تمیز کردن مبلمان، تشک تخت، درزها، لوازم روشنایی، پله ها و ... نیز استفاده کرد. تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید، استفاده از سری ها و لوازم جانبی مناسب برای جارو کردن هر قسمت از خانه است. در غیر این صورت ممکن است زمان زیادی را صرف تمیز کردن کنید و به نتیجه دلخواه نیز نرسید. به دفترچه راهنمای جارو برقی مراجعه کنید تا سری های لازم برای تمیز کردن هر قسمت را بشناسید.

7- ترتیب اشتباه

جارو برقی گردو غبار موجود بر روی زمین را از بین می برد. اما اگر بعد از جارو کشیدن، اقدام به گردگیری لوازم منزل کنید، گردوغبار دوباره به محیط وارد شده و مجدد بر روی سطح فرش می نشیند. پس ترتیب تمیز کردن را رعایت کنید؛ ابتدا لوازم خانه را گردگیری کنید و سپس جاروبرقی بکشید. با این کار در وقت و انرژی شما نیز صرفه جویی خواهد شد.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها