8 اشتباه فاحش در استفاده از ماشین لباسشویی!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3.7 دقیقه

راهنماتو- لباس‌های کثیف را داخل ماشین لباسشویی قرار می دهید، مقداری ماده شوینده درون جاپودری می ریزید، ماشین لباسشویی را روشن می کنید و منتظر می مانید تا لباس های شسته و خشک شده را به شما تحویل دهد. شما هم مثل من فکر می کنید که استفاده از ماشین لباسشویی بسیار ساده است؟ جالب است بدانید بسیاری از ما در حین استفاده از این وسیله خانگی ناآگاهانه مرتکب اشتباهاتی می شویم که نه تنها بر کیفیت شستشو بلکه بر کارایی ماشین لباسشویی تاثیر منفی می گذارند. در ادامه با رایج ترین اشتباهات در حین استفاده از ماشین لباسشویی با راهنماتو همراه باشید.

1- انتخاب برنامه اشتباه

به گزارش راهنماتو، بسته به برند، مدل، سبک، اندازه و قابلیت های ماشین لباسشویی، تنظیمات خاصی برای شستشوی انواع لباس وجود دارد. آشنایی با برنامه ها و دستورالعمل های ماشین لباسشویی به افزایش بهره وری ماشین لباسشویی کمک خواهد کرد. به عنوان مثال اگر از یک برنامه شستشوی ملایم برای شستن لباس های خیلی کثیف استفاده کنید، لباس هایتان بخوبی تمیز نخواهد شد. برعکس، اگر از یک برنامه خیلی قوی برای شستشوی لباس های ظریف و حساس استفاده کنید، قطعا به لباس هایتان آسیب خواهد رسید. معمولاً فقط یک یا دو برنامه در ماشین لباسشویی این امکان را به شما می دهند تا از تمامی ظرفیت دستگاه برای شستشوی لباس ها استفاده کنید. برنامه‌های ملایم یا سریع معمولا قادرند فقط چند کیلو لباس را در یک زمان بشویند. 

2- شستشو با آب گرم

آیا شما هم فکر می کنید که اگر لباس هایتان را با آب گرم بشویید، تمیزتر خواهد شد؟ این موضوع صحیح است. اما با توجه به شوینده‌های مدرن و مبتنی بر آنزیم دیگر تفاوت چندانی بین آب گرم و سرد در تمیز کردن لباس ها وجود ندارد. از طرفی توصیه می شود برای جلوگیری از آسیب رسیدن به برخی پارچه ها مانند پارچه های پشمی، حتما از آب سرد برای شستشو آنها استفاده کنید.

3- شستن همزمان لباس های رنگی و سفید

شستن همزمان لباس های رنگی و سفید در ماشین لباسشویی خصوصا زمانی که عجله داریم، وسوسه انگیز به نظر می رسد. با این کار ممکن است لباس های سفید شما رنگ بگیرند و چاره ای جز دور انداختن آنها وجود نداشته باشد.

لباسشویی

4- ویژگی های اضافی

پیش از خرید ماشین لباسشویی ویژگی ها، ظرفیت و برنامه های آن را بررسی کنید و از خود بپرسید که آیا واقعا به این میزان ظرفیت و این تعداد برنامه نیاز دارید یا خیر؟ ظرفیت ماشین لباسشویی را متناسب با تعداد اعضای خانواده و میزان مصرفتان انتخاب کنید و از پرداخت هزینه بابت برنامه های بلااستفاده بپرهیزید.

5- استفاده بیش از حد از مواد شوینده

استفاده بیش از حد از مواد شوینده نه تنها لباس های شما را تمیزتر نمی کند، بلکه با حجم بیش از حدی از کف روبرو خواهید شد که منجر به باقی ماندن در لباس، تحریک پوست، عدم شستشوی کامل لباس ها و حتی آسیب رسیدن به ماشین لباسشویی خواهد شد. این کار موجب پمپاژ مواد شیمیایی در زهکشی دستگاه شده و به ایجاد کپک و جلبک در لوله های ماشین لباسشویی منجر خواهد شد.

6- استفاده از شوینده های گران = تمیزی بیشتر

گران تر بودن یک شوینده دلیل قطعی بر قدرمند بودن آن نیست. به دنبال شوینده هایی باشید که عملکرد و قدرت شویندگی بالایی داشته باشند.

7- استفاده از نرم کننده لباس

نرم کننده لباس تنها بوی تازگی و طراوت را برای لباس های شما به ارمغان می آورد و هیچ کمکی به تمیزتر شدن لباس ها نمی کند. این ماده با اضافه کردن مواد پتروشیمی به لباس ها موجب خوشبو شدن آنها شده و ممکن است منجر به ایجاد حساسیت های پوستی شود. علاوه بر این قدرت جذب آب توسط پارچه را کاهش می دهد که می تواند بر کارایی حوله ها تاثیر منفی بگذارد. همچنین با ایجاد لکه هایی بر روی درام ماشین لباسشویی کارایی آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

8- عدم استفاده صحیح از ظرفیت ماشین لباسشویی

پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی لباس های شما تمیز نخواهند شد و بر طول عمر و کارایی ماشین لباسشویی نیز تاثیر منفی می گذارد. علاوه بر این، در صورتی که با مقدار بسیار کمی لباس اقدام به روشن کردن ماشین لباسشویی نمایید، منجر به هدر رفتن آب و مواد شوینده خواهید شد.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها