قابلیت DirectStorage در ویندوز چیست؟

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۲ اسفند ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

ویجیاتو نوشت؛ دایرکت استوریج (DirectStorage) قابلیتی است که به بازی‌ها اجازه می‌دهد تا از سرعت و ظرفیت‌ حافظه‌های ذخیره‌سازی پرسرعتی مانند SSD‌های NVMe بطور کامل استفاده کنند، 

اما این فناوری چیست، چه تاثیری روی بازی‌ها دارد و چگونه کار می‌کند؟

با ورود حافظه‌های NVMe شاهد افزایش i/o حافظه‌ها بودیم، با افزایش i/o محدودیت حافظه‌ها در خواندن و نوشتن چندین هزار فایل و چندین گیگابایت داده در ثانیه بشکل غیر قابل باوری نسبت به هارد دیسک‌های قدیمی کاهش یافت. مایکروسافت به خوبی متوجه این برتری شد و توانست از این برتری DirectStorage را به‌وجود آورد.

DirectStorage چیست و چگونه کار می‌کند؟

DirectStorage در اصل یکی از ویژگی‌های DirectX 12 است که مایکروسافت ابتدا در کنسول‌های سری Xbox به کار گرفت. این تکنولوژی با استفاده از قدرت پردازش موازی عظیم پردازنده‌های گرافیکی امروزی، عملکرد حافظه‌های SSD را بهبود می‌بخشد. وقتی این فناوری فعال است، زمان لود شدن بازی‌های ویدیوییبه شدت کاهش پیدا می‌کند.

بازی‌های ویدیویی اطلاعات خود مانند بافت‌ها، صدا، نقشه‌ها و مدل‌های موجود در بازی را به صورت فایل‌های فشرده در حافظه ذخیره سازی می‌کنند. زیرا اگر این عمل بدون فشرده سازی انجام شود شاهد افزایش چشمگیر حجم بازی‌ها به چند برابر حجم فعلی خواهیم بود.

از طرفی دیگر مواقعی که بازی شما نیاز به داده‌ای دارد که قبلا بصورت فشرده در حافظه ذخیره شده است، ابتدا داده‌های فشرده شده توسط پردازنده پردازش سپس بعد از استخراج، داده‌ها در اختیار کارت گرافیک و VRAM قرار می‌گیرند.

انجام عمل فوق بار پردازشی سنگینی بر روی پردازنده اصلی دستگاه می‌گذارد. مایکروسافت با ارائه DirectStorage توانست داده‌های بازی را درون پردازنده گرافیکی استخراج کند. این عمل باعث می‌شود فشار کمتری روی پردازنده اصلی وارد شود و پردازنده درگیر استخراج فایل‌های فشرده در هنگام لود بازی‌‌ها نباشد.

سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز

تنها موارد مورد نیاز برای استفاده از فشرده سازی GPU و به طور کلی DirectStorage 1.1 مورد نیاز است:

  • ویندوز ۱۰ (بیلد ۱۹۰۹ یا جدیدتر) و یا ویندوز ۱۱
  • حافظه ذخیره سازی سریع مانند NVMe
  • کارت گرافیک پشتیبانی کننده از DirectX 12 و‌ Shader Model 6.0

این فناوری با حافظه‌های SATA SSD نیز کار می‌کند اما DirectStorage برای حافظه‌های NVMe بهینه سازی شده است و بهترین نتایج را با حافظه‌های  NVMe ارائه می‌دهد.

دایرکت استوریج به الگوریتم فشرده سازی GDeflate نیاز دارد برای بکارگیری این قابلیت کارت گرافیک شما باید از DirectX 12 و‌ Shader Model 6.0 پشتیبانی کند.

شیدر مدل‌های یاد شده در تمام کارت‌ گرافیک‌های RTX انویدیا وجود دارد. در کارت‌های گرافیکی AMD تمام کارت‌هایی که از معماری RDNA 2 و بالاتر استفاده می‌کنند و در کارت‌های گرافیکی اینتل در تمام کارت‌های ARC موجود است.

چرا بازی‌های کمی از DirectStorage پشتیابی می‌کنند؟

اگر تمام سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز برای فعال سازی DirectStorage را دارا باشید، باید بدانید این فناوری حتما باید در بازی مورد نظر شما نیز وجود باشد تا بتوانید آن را فعال کنید.

برای استفاده از این فناوری بازی‌ سازان باید نوع الگوریتم فشرده سازی داده‌های بازی خود را جایگزین الگوریم‌های قدیمی کنند تا در نهایت بتوانند از طریق کارت گرافیک داده‌های بازی را استخراج کنند.

انویدیا با انتشار الگوریتم فشرده سازی GDeflate به بازی سازان این اجازه را داده است که درون کارت گرافیکی بتوانند داده‌های بازی را استخراج کنند.

اما بازی سازان به سادگی نمی‌توانند فقط با یک آپدیت این ویژگی را به بازی خود اضافه کنند. آن‌ها مجبورند داده‌های بازی خود رو از نو با الگوریتم GDeflate فشرده سازی کنند و از گیمر‌ها بخواهند بخش بزرگی از بازی را دوباره دانلود کنند.

کلام نهایی

هرچند فناوری‌هایی مانند DirectStorage هنوز در ابتدای شروع کار خود می‌باشند، اما بدون تردید ایده‌های این فناوری بسیار جالب و کارآمد می‌باشد. مایکروسافت با کمک انویدیا الگوریتم اوپن سورس GDeflate را معرفی کرده است و سایر تولید کنندگان کارت گرافیک این الگوریتم را به نوعی در کارت‌های خود استفاده کرده‌اند.

سیستم عامل

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها