(تصاویر) با قدیمی‌ترین تاج جهان آشنا شوید

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۶ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.6 دقیقه

 راهنماتو-قدیمی‌ترین تاجِ شناخته‌شده در جهان که بخشی از گنجینه معروفِ پنهانِ نهال میشمار Nahal Mishmar Hoard است که در سال 1961 کشف شد، از سال 2020 در نیویورک به نمایش عمومی درآمد.  

به گزارش راهنماتو، این تاج قدیمی به عصرِ مس بین سال‌های 4000 تا 3500قبل‌ازمیلاد باز می‌گردد و یکی از بیش‌از 400شیء باستانی‌ای است که بیش‌از یک قرن قبل در غاری در دشتِ یهودی در نزدیکی دریای مرده کشف شدند. تاج شبیه به حلقه‌ای ضخیم است که کرکس‌ها و درهایی از قستِ فوقانی آن بیرون زده‌اند. برطبق باورها این تاج در مراسمِ تدفینِ آدم‌های مهم در اعصار قدیم استفاده می‌شده است.

تاج

گنجینه نهال میشمار  در یک شکافِ طبیعی و پیچیده در زیراندازی از جنسِ بوریا در قسمتِ شمالیِ غارِ نهال میشمار پیدا شد و بعدها این غار به عنوانِ «غار گنجینه‌ها» شهرت یافت. رویهم 422 شیء ارزشمند از جنس مس، برونز، عاج و سنگ شاملِ 240عدد سر گُرز، 100 عدد عصا، 5تاج، شاخ‌های نگه‌داری پودر، ابزار و سلاح در این گنجینه پیدا شد.

محققان با انجام تاریخ‌نگاری کربن 14 روی زیراندازی که این گنجینه در آن پیچیده شده بود، قدمت آن را 3500سال قبل‌ازمیلاد تخمین زدند. در همین دوران بود که استفاده از مس در سراسر منطقه شام رواج یافت و گواهِ پیشرفت‌های فنیِ قابل‌توجهی بود که به موازاتِ پیشرفت‌های اجتماعی در منطقه رخ داده بودند.

تاج

برخی از این اشیاء به اشیاء دیگری که در جاهای دیگر پیدا شده‌اند، شباهتی ندارند. گفته شده که اشیائی با سرِ گِرد احتمالاً گُرز بوده‌اند اما هیچ شواهدی از استفاده آن‌ها در جنگ وجود ندارد. سبکِ مابقی اشیاء حتی از گرزها هم عجیب‌تر و منحصربه‌فردتر است. یکی از آن‌ها عصایی از جنسِ برنز است.

تاج

به‌نظر می‌رسد که اشیاء گنجینه نهال میشمار خیلی باعجله جمع‌آوری شده‌اند که باعث شده این نظریه مطرح شود که این اشیاء احتمالاً گنجینه‌ای مقدس متعلق به معبدِ Ein Gedi  از دورانِ مس بوده‌اند که در 12کیلومتریِ محل غار قرار داشته و در موقعیتی اضطراری به سرعت به این مکان منتقل شده‌اند.

دنیل مستر، استاد باستان‌شناسی در کالجِ ویتون و یکی از اعضای تیمِ سرپرستی می‌گوید: «نکته جالب درباره این دوران انفجارِ ناگهانیِ ابداعاتی است که به مدت هزاران سال به عنوان تکنولوژی‌های عصر باستان تعریف می‌شدند.»

جنیفر چی، سرپرست ارشد موزه، می‌گوید: «از منظرِ نگاه‌های مدرن حیرت‌انگیز است که ببینیم این گروه‌های مردم، که همان موقع توانسته بودند بسیاری از سیستم‌های اجتماعی و فناوری‌های جدید را ایجاد کنند، چگونه توانستند اشیائی هنری خلق کنند که هم‌چنان علاقه مردم را برمی‌انگیزد.»   

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها