(تصاویر) باز هم کشف یک گنجینه شگفت انگیز دیگر در مصر

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۷ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.6 دقیقه

ایسنا نوشت؛ مقام‌های مصر از کارگاه‌های باستانی مومیایی کردن انسان و حیوان و مقبره‌های چندهزارساله رونمایی کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، مقام‌های باستان‌شناسی مصر روز شنبه از کارگاه‌های مومیایی کردن انسان و حیوان و همچنین دو مقبره در گورستان باستانی سقاره رونمایی کردند. 

«مصطفی وزیری» ـ دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر ـ به خبرنگاران گفت که قدمت این دو کارگاه بزرگ مومیایی کردن به سی‌امین دودمان مصر باستان (۳۸۰ تا ۳۴۳ پیش از میلاد) و دوره «بطلمیوسی» (۳۰۵ تا ۳۰ پیش از میلاد) بازمی‌گردد.

این کشف در نتیجۀ یک سال کاوش در نزدیکی عبادتگاه «باستت»، ایزدبانوی مصر باستان، که محل  دخمه‌های گربه‌های مومیایی‌شده در سقاره است، به دست آمد. در همین مکان بود که در سال ۲۰۱۹ میلادی صدها حیوان مومیایی‌شده و مجسمه کشف شد.

1

«وزیری» بیان کرد: «ما کارگاه‌های مومیایی کردن را کشف کرده‌ایم که یکی برای انسان‌ها و دیگری برای حیوانات است. ما تمام ابزارهایی را که برای مومیایی کردن در دوران باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت کشف کرده‌ایم.»

در هر دو این کارگاه‌ها، تخت‌های سنگی، گلدان‌های سفالی، ظروف تشریفاتی، نمک ناترون که یکی از مواد اصلی مومیایی‌سازی است به همراه کتان و چندین ابزار مومیایی‌کردن کشف شده است.

1

1

کاوش‌ در سقاره همچنین به کشف دو مقبره کوچک ۴۴۰۰ و ۳۴۰۰ ساله منجر شد که به ترتیب به دو کاهن، با نام‌های «Ne Hesut Ba» از سلسله پنجم پادشاهی کهن و «Men Kheber» از سلسله هجدهم پادشاهی مصر تعلق داشت.

به گفته مقامات مصر، کتیبه‌هایی درباره کِشت، شکار و سایر فعالیت‌های روزانه روی دیوارهای مقبره «Ne Hesut Ba» کشف شده است. همچنین در مقبره «Men Kheber» کتیبه‌هایی کشف شده که متوفی را در موقعیت‌های مختلف به تصویر کشیده است.

1

1

مصر در سال‌ها اخیر ماموریت‌های باستان‌شناسی مفصلی را در سقاره و سایر محوطه‌های باستان‌شناسی کشور اجرا و در نتیجۀ آن‌ها به اکتشافات قابل توجهی دست پیدا کرده است.

مقام‌های مصر قصد دارند «موزه بزرگ مصر» را در نزدیکی اهرام جیزه در سال جاری میلادی افتتاح کنند. آن‌ها امیدوارند افتتاح این موزه بتواند گروه بزرگی از گردشگران را به مصر بکشاند. درآمدهای گردشگری در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی با ۲۵.۷ درصد افزایش در مقایسه با سال ۲۰۲۱ به ۷.۳ میلیارد دلار رسیده بود.

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها