این 5 وسیله رو هرگز با بخارشوی تمیز نکن!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.8 دقیقه

راهنماتو- شستشو و نظافت منزل به ویژه برای استقبال از عید نوروز در فرهنگ ما ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد. به منظور نظافت آسانتر منزل، لوازم و تجهیزات کاربردی مختلفی طراحی شده اند که بخارشوی یکی از آنهاست. بخارشوی از بخار آب و در برخی و موارد مواد شوینده برای تمیز کردن سطوح، فرش و موکت و بسیاری از بخش های دیگر خانه از جمله سرامیک های کف، سنگ های دیوار، شیشه ها، باز کردن چروک لباس، ذوب کردن چسب و حتی نظافت داخل خودرو استفاده می کند. با این حال، استفاده از این وسیله کاربردی در برخی موارد می تواند به ضرر شما تمام شود.

به گزارش راهنماتو، بخارشوی ها ابزار قدرتمندی برای تمیز کردن عمیق سطوح بدون استفاده از مواد شیمیایی هستند که در دمای بالاتر از 150 درجه سانتی گراد و با استفاده از بخارآب سطوح مختلف را بخوبی تمیز می کنند. این دما می تواند به مواد خاصی آسیب برساند. در ادامه به معرفی 5 چیز که هرگز نباید با بخارشوی تمیز کرد، می پردازیم:

1- کفپوش های چوبی

کفپوش های چوبی در بسیاری از مکان ها از جمله منازل، رستوران ها، کافی شاپ ها و مکان های تجاری مورد استفاده قرار می گیرند و تنوع و کیفیت متفاوتی دارند. یکی از سطوحی که به هیچ عنوان نباید با بخارشوی تمیز کرد، همین سطوح چوبی هستند. در واقع دمای بالا و رطوبت ایجاد شده توسط بخارشوی می تواند منجر به تغییر رنگ و تاب برداشتن چوب شود و بر ظاهر آن تاثیر منفی بگذارد. 

جایگزین: به جای استفاده از بخارشوی، از جاروبرقی، پارچه میکروفایبر و یک شوینده یا اسپری مخصوص چوب استفاده کنید.

کفپوش


2- سطوح بزرگ فرش

احتمالا با دیدن این گزینه تعجب خواهید کرد. زیرا یکی از کاربردهای این وسیله تمیز کردن فرش است. با این حال، باید بدانید تمیز کردن سطوح بزرگ فرش، موجب مرطوب شدن بیش از حد فرش شده و حتی منجر به رشد کپک می شود. بنابراین توصیه می کنیم از بخارشوی برای تمیز کردن قسمت های کوچک فرش که دچار لکه و کثیفی شده اند، استفاده کنید.

جایگزین: بخارشوی از گرما و بخار به طور همزمان استفاده می کند، در حالی که دستگاه های فرش شوی خانگی این دو عملکرد را از هم جدا می کنند و دیگر نگران نفوذ آب به داخل الیاف فرش و ایجاد کپک نخواهید بود. اگر هدف شما تمیز کردن تمام سطوح فرش است، توصیه می کنیم به جای بخارشوی از فرش شوی استفاده کنید.

بخارشوی


3- دیوارهای رنگ آمیزی شده با رنگ پایه آب

یکی از بهترین راه‌ها برای تمیز کردن دیوار، استفاده از بخارشوی است. با این حال تمیز کردن دیوارهایی که با رنگ های پایه آب رنگ آمیزی شده اند با استفاده از بخارشوی توصیه نمی شود. این نوع رنگ ها به شدت در برابر گرما حساس هستند و در صورت قرار گرفتن در معرض گرما، خشک، ترک خورده و حتی کنده می شوند.

جایگزین: برای تمیز کردن این نوع دیوارها، ابتدا آنها را گردگیری کنید. سپس از آب گرم و مواد شوینده برای از بین بردن لکه ها و آلودگی ها استفاده کنید. می توانید از کمی نرم کننده پارچه نیز برای از بین بردن لکه های دیوار استفاده کنید. این ماده علاوه بر تمیز کردن لکه های رنگ، بوی خوشی نیز از خود بر جای می گذارد. برای از بین بردن لکه های سخت از ترکیب آب و سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید.

بخارشوی


4- پارچه های ظریف

پارچه‌های ظریف مانند ابریشم و مخمل در اثر حرارت بالای ناشی از بخار دچار آسیب می شوند. در واقع گرما می تواند موجب انقباض و تغییر رنگ این نوع پارچه ها شود. چرم نیز در این دسته قرار می گیرد. گرما و رطوبت ناشی از بخار می تواند به سطوح چرمی آسیب برساند و موجب تغییر رنگ، خشک شدن و ترک خوردن آنها شود.

جایگزین: ابتدا با استفاده از جاروبرقی گردوغبار پرده را تمیز کنید. سپس آنها را با دست بشویید. برای تمیز کردم مبلمان چرمی نیز، ابتدا به کمک یک جارو برقی خرده‌ها و آلودگی ها را از بین ببرید. سپس از یک پاک کننده مخصوص چرم برای مقابله با لکه ها و خراش ها استفاده کنید.

بخارشوی


5- لوازم برقی

هرگز از بخارشوی در اطراف پریزهای برق، کلیدها یا لوازم برقی که در نزدیکی لوازم برقی قرار دارند، استفاده نکنید. زیرا رطوبت می تواند منجر به بروز شوک الکتریکی، اتصال کوتاه یا آسیب رسیدن به دستگاه شود. شما می توانید از بخارشوی برای تمیز کردن سطوح و قفسه های یخچال و حتی فر استفاده کنید. اما حتما پیش از این کار یخچال را از برق جدا کنید. با این حال، توصیه می کنیم از بخارشوی برای تمیز کردن لوازم برقی کوچکی مانند کتری و توستر استفاده نکنید. این دستگاه ها معمولا کابل های کوتاهی دارند و تمیز کردن آنها با بخارشوی خطرناک است.

جایگزین: به جای استفاده از بخارشوی توصیه می کنیم از پارچه های میکروفایبر، سرکه سفید و مواد شوینده استفاده کنید.

بخارشوی

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها