علم پاسخ می‌دهد: لیسیده‌شدن انسان‌ها توسط سگ‌ها چه خطراتی دارد؟

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

راهنماتو-هر صاحب سگی احتمالا از اینکه وارد خانه شود و سگ‌اش با لیسی عمیق روی سروصورت از او استقبال کند، لذت می‌برد.

به گزارش راهنماتو، بسیاری از صاحبان سگ نمی‌گذارند که سگ‌شان سر و صورت‌شان را لیس بزند و سعی می‌کنند بازیگوشانه او را از خودشان دور کنند اما بعضی دیگر این رفتار سگ را حرکتی مثبت در نظر می‌گیرند و حتی لب‌هایشان را برای یک بوسه از سمت سگ‌شان غنچه می‌کنند. اما یک لحظه فکر کنید که سگ‌تان در طی روز چه چیزهایی را لیسیده است. غذا و آب، پنجه‌هایش، اسباب‌بازی‌ها و استخوان‌هایش و شاید قسمت‌های تحتانی بدن و ناحیه تناسلی‌اش را.

البته برای بعضی صاحبان سگ‌ها فرقی ندارد که سگ‌شان چه چیزی را لیسیده باشد، آن‌ها آنقدر با حیوان‌شان ندار هستند که مسائل بهداشتی برایشان در درجه چندم اهمیت قرار می‌گیرد.

لیسیدن برای سگ‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. درواقع لیسیدن رفتاری غالب در سگ‌سانان است. وقتی سگی پشت‌سر‌هم لب‌هایش را می‌لیسد، احتمالا استرس دارد یا از چیزی ترسیده است؛ به خصوص اگر عمل لیسیدن با خم کردن گوش‌ها به سمت عقب و یک تظاهر شدید همراه باشد. درحقیقت، اگر می‌بینید که سگی لب‌هایش را مدام لیس می‌زند باید سلامتی او را بررسی کنید.

لیسیدن لب‌ها یک پاسخ رفتاری به وضعیت عاطفی انسان‌ها نیز هست. شواهد نشان می‌دهد که سگ‌ها همدل هستند. آن‌ها احساسات انسان‌ها و سگ‌های دیگر را با استفاده از سرنخ‌های دیداری و شنیداری حس می‌کنند. یک مطالعه نشان داد که سگ‌ها در مواجهه با چهره عصبانی انسان بیش‌تر احتمال دارد که لب‌هایشان را لیس بزنند.

پس لیسیدن لب‌ها برای سگ‌ها یک غریزه طبیعی است و به رابطه آن‌ها با انسان‌ها مرتبط است. برای کسانی که سگ دارند، لیسیده شدن توسط این حیوان امری عادی و روزمره است.

تقریبا نیمی از صاحبان سگ گزارش می‌کنند که سگ‌هایشان صورت‌شان را می‌لیسند. اما آیا این حرکت بهداشتی است؟

ط

چه چیزی در بزاق سگ وجود دارد؟

تردیدی نیست که بزاق سگ‌سانان بیش‌تر از آنکه برای انسان‌ها مفید باشد مضر است.

برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف و زخم‌های باز دارند یا سگ‌شان مدفوع را با غذا می‌خورد، بهتر است نگذارند سگ‌شان لیس‌شان بزند.

دهان سگ محل رشد طیفی از میکروارگانیسم‌ها است که معمولا خطر کمی برای انسان دارند. اما در موارد نادر، بیماری‌هایی که بین گونه‌ها انتشار پیدا می‌کنند می‌توانند از طریق گاز، لیسیدن یا خراش از سگ به انسان منتقل شوند.

بسیاری مواقع مواجه شدن با بزاق سگ خطری برای انسان ندارد. اما موارد نادری هست که افراد بعد از مواجه شدن با بزاق سگ به شدت بیمار شده‌اند. مثلا یک باکتری با عنوان   Capnocytophaga canimorsus در دهان سه‌چهارم سگ‌ها و گربه‌ها وجود دارد که می‌تواند گندخونی مرگبار ایجاد کند.

میکروب‌های دیگر مانند Pasteurella multocida  می‌تواند از طریق تماس با بزاق سگ منتقل شوند و احتمال بیماری مننژیت را افزایش می‌دهند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند از جمله کودکان، سالمندان و زنان باردار بیش‌تر در خطر گرفتار شدن به بیماری‌های منتقله از حیوان هستند.

بهتر است جایی که سگ نگهداری می‌شود سطوح مدام تمیز شود، آلودگی اشیاء خانه به حداقل برسد و بهداشت خانواده همیشه به صورت دقیق تحت نظر باشد.

یکی از مشکلاتی که جهان امروز با آن مواجه است مقاومتی آنتی‌بیوتیکی است. بزاق دهان سگ می‌تواند منبعی بالقوه برای ژن‌های مقاومت آنتی‌بیوتیکی باشد. این باکتری‌ها می‌توانند بعد از مواجهه با بزاق سگ در بدن انسان کلونی تشکیل بدهند. تحقیقات نشان داده است که لیسیده شدن توسط سگ‌ها می‌تواند به انتشار مقاومت آنتی‌بیوتیکی کمک کند هرچند احتمالش بالا نیست.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها