کشف دیوارنگاره‌های باستانی رنگی در مقبره ۴۳۰۰ ساله در مصر

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.5 دقیقه

یورونیوز نوشت: باستان‌شناسان آلمانی و مصری در مقبره‌ای در گورستان «دهشور» در ۴۰ کیلومتری جنوب قاهره دیوارنگاره‌های رنگارنگی را یافته‌اند که می‌گویند قدمت آنها به بیش از ۴ هزار سال پیش بازمی‌گردد.

دهشور، در کرانه غربی رود نیل و در مجاورت پایتخت باستانی ممفیس، به خاطر وجود هرم‌های قدیمی خود مشهور است. «هرم خمیده» و «هرم سرخ» متعلق به عصر سنفرو، بنیانگذار دودمان چهارم پادشاهی مصر باستان، در این گورستان قرار دارند.

دیوارنگاره‌های جدید در یک «مصطبه» کشف‌ شده‌‌اند. مصطبه‌ها گونه‌ای آرامگاه در مصر باستان بودند که به صورت بنایی با سقف صاف و دیوارهای شیب‌دار به سمت بیرون ساخته می‌شدند. بسیاری از شخصیت‌های مهم در تاریخ کهن مصر در چنین آرامگاه‌هایی دفن شده‌اند.

مصطبه جدید یافت‌شده از سنگ و آجرهای گلی پخته‌نشده و در ابعاد ۸ متر در ۱۲ متر ساخته شده است. این مقبره دارای ۷ اتاقک دفن، یک اتاقک مخصوص کاسه‌های سفالی و موارد دیگر مورد استفاده برای مراسم تدفین است.

بر اساس کتیبه‌های یافت شده بر روی یک در کاذب آهکی عظیم، مقبره متعلق به مردی به نام «سنب‌نبف» است که به همراه همسرش «ادوت» در وزارتخانه مربوط به اداره ساکنان منطقه کاخ خدمت می‌کرده است.

شکل مصطبه همراه با کتیبه‌ها، تصاویر و سفال‌های موجود در داخل آن نشان می‌دهد که قدمت آرامگاه به اواخر قرن پنجم یا آغاز سلسله ششم مصر باستان یعنی تقریباً ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

استفان سیدل مایر، مدیر سابق مؤسسه باستان‌شناسی آلمان در برلین که هدایت این کاوش را بر عهده داشت، در این باره گفت: «راهرو و اتاق مقبره با نقاشی‌های ظریف روی گل‌گچ‌ تزئین شده‌اند که در گورستان دهشور نادر به شمار می‌رود. علیرغم وجود تخریب گسترده، تصاویر متعددی حفظ شده است.»

او درباره دیوارنگاره‌ها گفت: «این تصاویر صاحب مقبره و همسرش را در مقابل میز نذری، صحنه‌هایی از زندگی روزمره شامل خرها در خرمن‌زار، کشتی‌ها روی رود نیل، یک بازار و خدمتکارانی که هدایایی را مخصوص مراسم برای مقبره می‌آورند نشان می‌دهد.»

1

نقاشی دیواری مربوط به عصر فراعنه و محوطه باستانی آنتصاویر: وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر

آقای  سیدل مایر اضافه کرد: «نقاشی‌ها با فرم‌های زیبا و اجرای بی‌نقص خود، شواهد معتبری را از محیط هنری منطقه پایتخت پادشاهی قدیم به دست ‌می‌دهند.»

بر اساس بیانیه وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، کتیبه‌ها نشان می‌دهند که صاحب مقبره «منصب‌های متعددی در کاخ سلطنتی و اداره امور کرایه‌نشین‌ها» داشته و همسرش نیز ملقب به «کاهنه حاثور» و «بانوی چنار» بوده است.

مؤسسه باستان‌شناسی آلمانی قاهره حفاری در گورستان دهشور را از سال ۱۹۷۶ آغاز کرد. مراحل اولیه کاوش‌های باستان‌شناسی بر روی اهرام پادشاه سنفرو (از پادشاهی قدیم مصر) و پادشاه آمنمهات سوم (از پادشاهی میانه) متمرکز شده بود.

با این حال، کاوش‌های جدیدتر بر مقبره‌های دولتمردان، کشیشان و مقامات بزرگ همان دوران متمرکز شده است.

به گفته وزارت آثار باستانی مصر قرار است حفاری‌ها «برای جستجوی اسرار بیشتر این منطقه» ادامه یابد.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها