گرگ آلفا؛‌ واقعیت یا افسانه؟

  • راضیه میرزاحیدری راضیه میرزاحیدری
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 1.2 دقیقه

روزیاتو نوشت: امروزه، ایده گرگ آلفا به قدری ریشه دوانده است که برخی افراد آن را روی رفتار انسان به کار برده اند. برخی تا آنجا پیش می روند که افراد را با القاب آلفا، بتا یا حتی دیگر حروف احمقانه یونانی مانند سیگما برچسب گذاری می کنند.

ایده این است که در یک محیط اجتماعی، همیشه یک سلسله مراتب طبیعی سلطه و تسلیم وجود خواهد داشت، زیرا، ظاهراً، ما گرگ هستیم. اما با عبور از کلیت احمقانه مقایسه انسان ها با گربه سانان، کلیت این ماجرا حتی روی مباحث علمی نیز تمرکز ندارد.

منشأ این افسانه درباره گرگ ها به دهه ۱۹۴۰ بر می گردد و مبتنی بر علم منسوخ شده است. مطالعاتی که ادعا می کردند این نظریه را ثابت می کنند، رفتار گرگ های نر بالغ را در اسارت نشان می دادند، چیزی که برخی دانشمندان آن را به گروهی از گانگسترها در یک زندان تشبیه می کنند که نمایش واقعی از چگونگی تشکیل گله گرگ ها در حیات وحش نیست. پ

ژوهشگران اکنون با نگاهی جدید به مطالعات قدیمی نگاه می کنند و معتقدند آنچه مردم فکر می کردند در حیات وحش دیده اند، فقط یک گونه نر و ماده بوده اند که بچه داشته اند و البته والدین گرگ های غالب بوده اند. از این رو، سلسله مراتب افراد بزرگسال مسلط و مطیع که بسیاری به آن اعتقاد دارند، به یک واحد خانوادگی عادی تبدیل می شود.

راضیه میرزاحیدری
راضیه میرزاحیدری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها