بالاخره نوبت مایکروسافت برای کنارزدن سونی و نینتندو از بازار رسید

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.7 دقیقه

راهنماتو-امسال یعنی سال 2024 تونسته شروع طوفانی‌ای رو داشته باشه و بازیهای خوبی که توی 2 ماه گذشته منتشر شدن همگی خبر از این قضیه میدن، ولی متأسفانه همچنان ما شاهد اخراج‌های ادامه دار از این صنعت هستیم. فقط 2 ماه از سال گذشته، ما بازی‌های فوق‌العاده‌ای مثل Final Fantasy 7 Rebirth، Like a Dragon: Infinite Wealth، Tekken 8، Helldivers 2، Prince of Persia: The Lost Crown، Balatro، و تازه بازی‌ای تموم معادلات رو به هم زد یعنی Palworld رو هم داشتیم. و تازه، بازی‌هایی مثل Rise of the Ronin، Princess Peach: Showdown، و Dragon's Dogma 2 هنوز منتشر نشدن و خیلی‌ها سر اونا هایپ هستن. برای همین هم به نظر میاد که سال 2024 خیلی شروع موفقی داشته باشه. اما به نظر میاد تموم شاخ‌های گیم کارت‌هاشون رو زودتر از موقعی که باید رو کردن و این وسط مایکروسافت مونده که دست خودش رو نشون بده.

به گزارش راهنماتو، خیلی از ماها انتظار داشتیم که بتونیم حداقل یه تصویر کلی از نصفه دوم سال 2024 داشته باشیم اونم وقتی که خیلی‌ها چشم‌انتظار Nintendo Switch 2 هستن، کنسولی که وجودش هنوز تایید نشده، ولی خب کنسولیه که میتونه تموم معادلات دوتا غول دیگه رو کامل به هم بزنه. اونطور که طبق شاعات شنیده بودیم می‌خواستیم که این کنسول دستی نینتندو بین تابستان و تعطیلات آخر سال، به بازار عرضه بشه، ولی گفته میشه که این قضیه احتمالاً به سال 2025 موکول شده. حالا با توجه به این که کنسول خودش (حتی تاریخ عرضه‌اش) فاش نشده، نمیشه اسم این قضیه رو صرفا یه تاخیر توی برنامه‌های نینتندو بزاریم، ولی بعد از این همه شایعاتی پخش شدن، به نظر میاد که بین خودشون یه خبرایی از تاخیر و معوق‌شدن هستش.

its-xbox-turn-to-put-playstation-out-of-business

نینتندو و پلی‌استیشن جفتشون امسال هیچ بازی بزرگی و جذابی برای عرضه ندارن. طوری که 2 ماه گذشته و هنوز هیچ خبری جز درباره Pokemon Legends: Z-A منتشر نشده ، تازه همونم که ازش اخباری منتشر شده قرار نیست امسال بیاد و احتمالاً یکی از عناوین لانچ برای Switch 2 باشه. ما انتظار نداریم که نینتندو یک بازی اختصاصی و جالب رو منتشر کنه در حالی که فروش‌هاش پایداره، و Switch 2 ممکنه برای عرضه با یک مجموعه بازی فوق‌العاده آماده شده باشه. اون بازی تابستونی هم یک ریمستر از Luigi's Mansion 2 هست، پس از ریمستر Mario Vs Donkey Kong در اوایل امسال و ریمستر Paper Mario: The Thousand Year Door که به زودی منتشر میشه. اگر نینتندو بخواد دیگه خیلی دست و دل بازی از خودش نشون بده، ممکنه یک ریمستر دیگه هم به ادامه این لیست بپیونده، ولی نباید زیاد سطح انتظاراتتون رو بالا ببرین.

اون از نینتندو اینم برای پلی‌استیشن، وضعیت دیگه همونه و مشابه‌ئه یه جور که طی هیچ کدوم از کنفرانس‌هایی که تا الان داشتن هیچ نسخه جدیدی از عناوین مهم خودشون رو برای امسال برنامه‌ریزی نکردن. اگرچه نمایش محصولات اخیر پلی‌استیشن، عناوین تاثیرگذاری رو نشون داد، اما تاریخ عرضه‌هایی غیر از Stellar Blade در ماه می یا اردیبهشت 1403، صفر بود. بد ماجرا اینه که بیشتر بازیهایی هم که روی پلتفرم سونی منتشر میشن اکثرا لایو‌سرویس هستن و به هیچ عنوان نمیشه بهشون به چشم یه بازی مفرح نگاه کرد و بیشتر بازیهایی هستن که فقط زمانتون رو تلف میکنن. اینم بگم که سونی قبلاً تایید کرده که تا حداقل آوریل 2025 هیچ عنوانی از IP های اصلی‌ خودش رو عرضه نمیکنه.

حالا نوبت ایکس‌باکس رسیده. به عنوان سومین بازیکن در مسابقه عناوین انحصاری در دهه گذشته، اینجاست که مایکروسافت بالاخره میتونه اون فرصتی که 10 سال منتظرش بود تا بتونه خودی نشون بده رو داشته باشه. در حالی که سونی و نینتندو قراره یه برنامه خالی رو برای امسال داشته باشن، ایکس‌باکس میشه گفت تا تونسته بازی آماده کرده. فرض کنیم (و این یک فرض مهمه، اونم به علت شرایط دیجیتال) که تاریخ‌های عرضه‌ای که فعلا در موردشون میدونیم همینی که هستن بمونن، ایکس‌باکس سال 2024 رو با بازی‌هایی مثل Hellblade: Senua's Sacrifice، Indiana Jones and the Golden Circle، و Avowed قراره سربلند پشت سر بزاره، تازه اینام در کنار بازی بعدی Forza Horizon و Microsoft Flight Simulator که انتظار می‌ره تا آخر همین سال منتشر و به این لیست اضافه بشن. میشه گفت هر جور که بخواین بهش نگاه کنین امسال سال مایکروسافته!

its-xbox-turn-to-put-playstation-out-of-business

بدون شک، ایکس‌باکس تاحالا به مشکلات کیفیتی هم برخورده نه فقط کمیت. سال پیش، بازی‌هایی مثل Redfall، Starfield، و Party Animals را داشت - Hi-Fi Rush به طورز غیرقابل پیش‌بینی خوب از آب دراومد، اما ایکس‌باکس میشه گفت اشتباهای زیادی رو هم مرتکب شده. Gears of War 5 و Halo: Infinite هم خیلی راحت میتونن جزو این اشتباهات باشن، و در حالی که مدافعان ایکس‌باکس به موفقیت‌های مثل Pentiment کنار Hi-Fi Rush اشاره می‌کنند، بهترین بازی‌های ایکس‌باکس هنوز هم به سطح سوپراستارهای سونی نمی‌رسن.

این سخته که بخواهیم تاریخ‌های عرضه این بازی هارو ثابت و قطعی بدونیم، چون متاسفانه میتونه زمینه‌ساز مشکلات دیگه‌ای مثل کرانچ(پدیده‌ای که به طرز بدی و به وفور تونستیم توی استودیوهای مختلف ببینیم.) بشن و انحصاری‌ها تنها بازی‌های موجود در بازار نیستن. هستند بازی‌هایی که روی همه پلتفرم‌ها منتشر میشن (بعضی از آنها که برای تاریخ‌های عرضه اندکی بهینه‌گرا هستند) که می‌توانند سال 2024 رو سالی شگفت‌انگیز برای بازی کردن کنن. اما همچنان به نظر می‌رسه که به ایکس‌باکس فرصتی داده شده‌ که هیچ‌جوره نمیتونه اونو از دست بده و بیخیالش بشه.

its-xbox-turn-to-put-playstation-out-of-business

2024 هنوز می‌تونه یک برنامه‌ی بازی شلوغ داشته باشه. فقط اینکه همه چیز بسته به سطح انتظار بازار این صنعته و 2024 بدون Switch 2 نیازمند اصلاحاتی خواهد بود. اما ولی با این تفاسیر و تاخیرها بازهم دلیل نمیشه که امسال سال بدی بخواد باشه و همچنان باید انتظار موارد غیرمنتظره‌ای رو داشته باشیم. فقط نکته جالب این قضیه اینه که برای اولین بار هستش که دو از سه‌تا رقیب اصلی این صنعت کنار رفتن تا شرکت سوم بتونه با خیال راحت بتازه، ایکس‌باکس ممکنه حتی با استفاده از این موقعیت جایگاه فعلیش رو توی گیم بالاهم بکشه. عرضه‌های قوی برای همه خوبه، به ویژه با اخراج‌های پشت سر هم و از چپ و راست، و این ممکنه  به ایکس‌باکس اجازه بده که بالاخره به همه بگه که چند مرده حلاجه!

امیدوارم با توجه به شروع قوی‌ای که سال 2024 داشته، این روند تا آخر امسال ادامه پیدا کنه و بتونه در کنار اخبار بدی که از این صنعت به گوشمون میرسه رو به یکی از خاطره‌انگیزترین سالها برای گیمینگ تبدیل بشه.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها