(تصاویر) کشف روستای 2800ساله «دایره‌-شکل» در فرانسه با کمک لیزر

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 1.4 دقیقه

 راهنماتو-باستان‌شناسان با استفاده از تکنولوژی انقلابی تصویربرداری ماهواره‌ای یک روستای دایره‌-شکل متعلق به عصر آهن را در فرانسه کشف کردند.

به گزارش راهنماتو، این روستای مدور از حدودا 20کلبه تشکیل شده که دور یک میدان دایره‌ای سازماندهی شده‌اند. باستان‌شناسان باور دارند که این روستا در بین قرن‌های هشتم و پنجم ق.م توسط جامعه گل‌ها (فرانسوی‌ها) اشغال شده بوده است.

گل‌های باستانی ناحیه‌ای شامل بخش‌هایی از غرب آلمان، شمال ایتالیا و بلژیک و همین‌طور فرانسه امروزی را خانه خودشان می‌دانستند. گل‌ها مردمانی سلتیک بودند که به چندین قبیله تقسیم شده بودند و طبقه‌ای از صاحبان زمین در جامعه کشاورزی‌شان بر آن‌ها حکومت می‌کردند.

2

قبیله‌ها در سراسر سرزمین‌ گل‌ها به صورت مستقل فعالیت می‌کردند و فقط در زمان بحران با هم متحد می‌شدند. هر قبیله رهبران و مذاهب خاص خودشان را داشتند. در زمان جنگ‌های فرانسوی (58 تا 50ق.م)، ژولیوس سزار، به هدایت رومی‌ها گل‌ها را فتح کرد.

ژان-یوس پسکبرل، باستان‌شناسی که با موسسه ملی تحقیقات باستان‌شناسی فرانسه کار می‌کند، می‌گوید: «این کشف بسیار خارق‌العاده است و فهم بهتری درباره زندگی روزمره گل‌ها در عصر آهن به دست می‌دهد. این تکنولوژی راه را برای اکتشافات تازه باز کرده و به ما اجازه می‌دهد تا محوطه‌های باستانی را که قبلا غیرقابل دسترس بودند کاوش کنیم.»

این تکنولوژی تازه با عنوان لیدار، از لیزر برای تصویربرداری از زمین و خلق بازسازی‌های سه‌بعدی با دقت بالا استفاده می‌کند. این فرایند اجازه می‌دهد تا سازه‌هایی که مدفون و از نظر چشم غیرمسلح ناپیدا هستند، بدون کاوش‌های تهاجمی شناسایی شوند.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها