10 بازی ماندگار در تاریخ که بنیان‌گذار گیمینگ مدرن بودن

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 8.5 دقیقه

راهنماتو-دهه 2000 میلادی یک دهه فوقالعاده برای صنعت بازیهای ویدیویی بودش. البته درسته که توی دهه 1990 شاهد عرضه کلی از بازی های حماسی و شروع فرنچایز های مهمی بودیم و استودیوهای بازی تونستن نشون بدن که چطوری میتونن این صنعت رو جلوتر ببرن، اما دهه 2000 زمانی بودش که این صنعت به یک مدیوم فرهنگی مهم تبدیل شد.

به گزارش راهنماتو، با عرضه کنسولهای جدیدی مثل PlayStation 2 از سونی و اولین ورود مایکروسافت به بازار بازیهای کنسولی با Xbox، حتی تعداد بیشتری از مردم به بازیها دسترسی داشتن. توی این قضایا همگی دست در دست هم دادن تا بتونن هر چی بهتر و نوآورانهتر نسبت به حریفاشون عمل کنن و همین باعث شد یک سری از تاثیرگذارترین بازیهایی که این صنعت به خودش دیده ساخته بشن، پس با راهنماتو همراه باشین تا باهم نگاهی به 10 بازی ماندگار در تاریخ که بنیان‌گذار گیمینگ مدرن بودن بندازیم.

Resident Evil 4

best-games-that-pushed-the-gaming-forward

اگر این بازی نمیبود قطعا شما هیچ بازیای توی ژانر ترس و بقا الان نداشتین بازی کنین چون این بازی بود که تونست به این ژانر یه جون دوباره بده. Resident Evil 4 که بعد از کلی تاخیر و حاشیه بالاخره در سال 2005 منتشر شدش، در واقع نسخه نوآورانهای به سری Resident Evil محسوب میشد که صحنههای اکشن فوقالعاده، مبارزات هیجانانگیز با باسفایتها و همچنین فضای واقعاً ترسناک تونست به زیبایی هی چی تموم نشون بده. RE4 نقطه اوج این سری در زمان انتشارش بود و تقریباً حتی 20 سال پس از انتشار نسخه اصلیش همچنان این بازی به عنوان بهترین نسخه در کل این سری شناخته میشه.

شاید مهمتر از محتوای بازی (که در جای خودش شگفتانگیزه)، این بود که این بازی "دید سوم شخص" رو محبوب کرد که به عنوان یک نُرم در خیلی از بازیهای اکشن بعد از اون، مثل Gears of War، Dead Space، The Last of Us به کار گرفته شدش.

Deus Ex

best-games-that-pushed-the-gaming-forward

هیچکس نمیدونه که طراح این بازی یعنی وارن اسپکتور انتظار اینو داشت که زمانی که به ساخت Deus Ex  مشغول بودش، یک فرنچایز فوقالعاده رو میسازه یا نه اما خب نمیشه انکار کرد که این بازی در دهه 2000 تونست خیلی تأثیرگذار و مهم باشه.

Deus Ex داستان فوقالعادهای پر از ارتقاءهای سایبرنتیک انسانی، یک طاعون جهانی و یک تئوری توطئه بزرگ هستش که باعث برخورد شخصیت اصلی به اسم JC Denton با گروهها و ادارات مختلف میشه. چندین دنباله، نسخههای جانبی و ریبوت تا الان از این بازی تولید شدن ( تازه این شامل یک بازی موبایل هم به نام Deux Ex Go که در سال 2016 منتشر شد میشه). اما خب هیچکدومشون نمیتونن حتی به گرد پای نسخه اول برسن چرا که بازی اول بود که تونست به یکی از بازیهای اکشن نقشآفرینی تبدیل بشه.

Grand Theft Auto III

best-games-that-pushed-the-gaming-forward

Rockstar Games تو دهه 2000 اصطلاحا دست به هر چی میزد طلا میشد . حتی بدون حساب Red Dead Redemption که در سال 2010 منتشر شد، این استودیو چهار عنوان کلاسیک Grand Theft Auto رو پشت سر هم منتشر کرد: Grand Theft Auto III، GTA: Vice City، GTA: San Andreas و Grand Theft Auto IV.

اگرچه GTA IV توی Metacritic جزو بازیهایی هستش که بیشترین امتیاز متاکریتیک رو دارن، اما GTA III بود که الگویی رو برای این مجموعه برنامهریزی کردش مخصوصا بعد از دور انداختن اون دید بالا به پایین بازی در دو بازی اول GTA. زاویه سوم شخص تونست این بازی رو به یک سطح بعدی ببره. ترکیب این با یک موسیقی متن فوقالعاده و کلی اسلحه برای بازی، GTA III تونست شروع کننده بزرگترین موفقیت های Rockstar باشه.

World of Warcraft

best-games-that-pushed-the-gaming-forward

با بیشتر از 100 میلیون حساب تا سال 2014 و بیش از 9 میلیارد دلار درآمد تا سال 2017، World of Warcraft از زمان ظهورش در سال 2004 موفقیتی فضایی رو کسب کنه. به عنوان یکی از نمونههای معروف MMORPG، تأثیر فرهنگی WoW به وفور خودشو نشون داده. در واقع همین بازی بودش که باعث شد بازیهای MMOها فراتر از بازی و وارد بخش های فرهنگی دیگه بشن، حتی در یک قسمت فوقالعاده از سری انیمیشن South Park (فصل 10، قسمت 8) با عنوان "Make Love, Not Warcraft" این بازی خودش رو نشون میده.

Call of Duty 4: Modern Warfare

best-games-that-pushed-the-gaming-forward

یادمون باشه که این بازی تونست فرنچایز خودش رو از دوران جنگ جهانی دوم دربیاره و با ورود به دنیای مدرن این فرنچایز رو حتی معروفتر هم کرد. داستانش هم که فوقالعاده جذابه و طراحی مرحلههای بازی با تمرکز روی اسلحه خیلی باحاله. واسه توضیحات بیشتر، Activision (ناشر این بازی) تو 2021 اعلام کرد که بیش از 400 میلیون نسخه از این فرنچایز در دنیا فروخته شده. یه عدد خیلی خفن که حتماً تو سه سال اخیر هم حتی بیشتر شده و نشون میده چقدر این بازی قدرت و اهمیت داره.

Super Smash Bros. Melee

best-games-that-pushed-the-gaming-forward

درسته که نسخه اول این بازی برای Nintendo 64 خیلی خوب بودش، ولی نسخه دومش بود که در سال 2001 با اسم Super Smash Bros. Melee عرضه شدش و تونست خیلی سریع تبدیل به یکی از محبوبترین بازیهای رقابتی بشه. تویا این بازی میشه گفت سرعتش بی نظیره، تعداد کاراکترها بیشتر شده و انیمیشنهاش هم عالیه. این بازی تونست خیلی راحت خاطرات زیادی رو برای بچههای اون زمان بسازه و خودش رو به عنوان بهترین نسخه Super Smash Bros برای همیشه به گیمرا بقبولونه. با اضافه شدن کاراکترهای جدید، امکانات و استیجهای جذاب تر، این بازی تونست حتی افتخارات بیتشری رو هم کسب کنه، به طوری که بازیهای جدید هم هر چقدر هم بزرگتر میشن، هیچوقت نمیتونن بهتر از SSBM بشن.

Half-Life 2

best-games-that-pushed-the-gaming-forward

Valve که الان بیشتر به خاطر Steam و Steam Deck شناخته میشه، قبل از این همه اختراع و نوآوری تو بازار بازی، یک سازنده بازی خیلی فروتن بودش که البته با یکی از بهترین بازیهای تاریخ یعنی Half-Life  شناخته میشد. داستان مسیر Gordon Freeman در ایستگاه تحقیقاتی Black Mesa و فراتر از اون به یکی از بهترین بازیهای دهه 90 میلادی تبدیل شدش. پس وقتی که دنباله اش، Half-Life 2، در سال 2004 منتشر شد، واقعاً خبر بزرگی بود. با موتور فیزیک باورنکردنی، بازیگری و نویسندگی فوقالعاده، اسلحهها و سطوح بی عیب و نقص به همراه یک داستان جذاب، Half-Life 2 ایدهآل ترین نسخه از این سری رو ارائه داد.

Halo: Combat Evolved

best-games-that-pushed-the-gaming-forward

بازیهای اول شخص علمی-تخیلی برای سالها نقش مهمی در دنیای بازی داشتن و البته هنوزم هم نقش مهمی رو ایفا میکنن. ولی یه بازی بود که شاید نقطه اوج این ژانر باشه اونم Halo: Combat Evolved هستش که در سال 2001 به عنوان یک بازی انحصاری برای ایکس باکس منتشر شد. میشه گفت برا هر کی که اون زمان میدونست گیم چیه، این یک اتفاق بزرگ بود. با Halo: CE، استودیو Bungie تونست یه دنیای گسترده و جذاب با دشمنان جالب، هوش مصنوعی دشمنان باهوش، اسلحههای فوقالعاده و داستان و موسیقی هیجانانگیز ایجاد کنه که باعث شد این فرنچایز به یکی از ستون های ژانر FPS تبدیل بشه. به علاوه، این بازی 22 ساله یک فرنچایز رسانهای بزرگ رو هم پایهگذاری کردش که ارزشش بیشتر از 6 میلیارد دلاره و تا الان بیش از 81 میلیون نسخه ازش در دنیا فروخته شده.

Star Wars: Knights of the Old Republic

best-games-that-pushed-the-gaming-forward

طرفدارای بازیها و فیلم های جنگ ستارگان میدونن که هر چقدرم بازی از این فرنچایز منتشر بشه، فقط یک بازی هستش که تونست اون حس واقعی رو بهشون منتقل کنه و اونم بازی افسانهای Star Wars: Knights of the Old Republic هستش که توسط استودیوی بهترین بازیهای نقشآفرینی یعنی بایووِر ساخته شده.

و البته دلیل خوبی هم براش هست. چرا؟ الان بهتون میگم؛ چون KOTOR یک بازی RPG جذابه با مجموعهای از همراهای باورنکردنی که بهتون اطمینان میده که گیمرا حتی بعد از تموم کردن بازی هم همچنان فکر و ذکرشون همراه این بازیه. برای طرفداران استار وارز، نمیشه انکار کرد که این بازی واقعا این حس رو میده که گیمرای این بازی واقعاً بخشی از دنیای استار وارز هستن یعنی حتی بیشتر از هر بازی دیگری که تا حالا عرضه شده.

BioShock

best-games-that-pushed-the-gaming-forward

سال 2007 یک سال باورنکردنی برای بازیها بودش. CoD4 که قبلاً بهش اشاره کردیم هم همراه با چندین بازی کلاسیک انحصاری اون زمان عرضه شد: Mass Effect، Halo 3، Crysis، Super Mario Galaxy، Uncharted: Drake’s Fortune و در کنار همشون یکی از بهترینای اون موقع یعنی BioShock. شما توی این بازی به یک دنیای زیرآب به اسم Rapture سفر میکنین. مکانی که با یک سبک هنری فوقالعاده آرت دکو حتی با استاندارد ها و گرافیک امروز هم خیلی قشنگ و شکیل به چشم میاد، تازه این بازی از یکی از جذابترین و سرگرمکنندهترین داستانها رو در تاریخ بازیها در خودش داره که حتما توصیه میکنم امتحانش کنین.

با داستانی پیچیده و گره خورده و همچنین مبارزات هیجانانگیز با Big Daddies (یکی از جالبترین ویلنهایی که میتونید تو بازی باهاشون مبارزه کنین!)، splicers و تعداد زیادی از باسهای دیگه، نمیشه انکار کرد که BioShock جایگاه خودش رو به حق توی تاثیرگذارترین بازیهای تاریخ به دست آورده.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها