دستور پخت یه سمبوسه متفاوت و خوشمزه +آموزش تصویری

  • فاطمه چولکی فاطمه چولکی
  • ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 6.2 دقیقه

راهنماتو- سمبوسه یک میان وعده رایج در کشورهایی مانند هند، پاکستان، نپال، ایران و بنگلادش است. به طور کلی این خوراک خوشمزه شامل یک پوسته مثلثی سرخ شده است که حاوی یک خمیر گیاهی خوش طعم است که با سیب زمینی، پیاز، گشنیز و نخود سبز پر شده است. انواع پنیر و گوشت را نیز می توان به مواد این میان وعده اضافه کرد. با مراحل زیر شروع کنید تا طرز تهیه یک سمبوسه متفاوت و خوشمزه را یاد بگیرید و برای میان وعده یا شام خانواده آماده کنید.

خمیر

2 فنجان آرد 

1 قاشق چایخوری نمک

2 قاشق چایخوری روغن یا روغن زیتون

1 لیوان آب

روغن نباتی، برای سرخ کردن

مواد داخل سمبوسه

1 فنجان سیب زمینی آب پز، مکعبی خرد شده

1/2 فنجان نخود سبز، پخته شده

1/2 فنجان پیاز خرد شده

2 قاشق چایخوری زنجبیل تازه خرد شده

2 قاشق چایخوری سیر خرد شده

2 فلفل چیلی سبز تند، چرخ کرده

1 قاشق چایخوری دانه گشنیز-زیره آسیاب شده

1/2 قاشق چایخوری زردچوبه

گارام ماسالا 1/2 قاشق چایخوری

2 قاشق غذاخوری روغن یا روغن زیتون

نمک برای طعم دادن

درست کردن خمیر

به گزارش راهنماتو، آرد و نمک را با هم در ظرفی الک کنید: در صورت تمایل می توانید مقداری نمک کم هم به آن اضافه کنید.

روغن یا روغن زیتون را اضافه کنید: مواد را با انگشتان خود مخلوط کنید و هر بار یک مشت آرد را ورز دهید. به هم زدن ادامه دهید تا تمام آرد با چربی آغشته شده و خمیر نهایی شروع به آمده شدن شود. البته خمیر هنوز هم باید کاملا خشک و پوسته پوسته باشد.

1

5 قاشق غذاخوری آب به مخلوط اضافه کنید: با انگشت خود آب را در خمیر قاطی کنید تا شل شود. قوام باید نرم و قابل انعطاف باشد، اما خیس نباشد. در صورت لزوم آب بیشتری اضافه کنید.

2

خمیر را باز کرده و ورز دهید: خمیر را روی سطح تمیزی قرار دهید و حدود 4 دقیقه با دست ورز دهید تا صاف و کمی براق شود. سپس آن را به شکل توپ در آورید.

9

اجازه دهید خمیر به مدت 30 دقیقه استراحت کند: آن را با پوشش پلاستیکی بپوشانید. این پوشش به خمیر کمک می کند تا بافت بهتری پیدا کند.

0

کره را در یک تابه بزرگ گرم کنید. تابه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم و اجازه می دهیم کره داغ شود.

21

دانه های زیره را برشته کنید: برشته کردن دانه ها بهترین طعم و عطر را به ارمغان می آورد. آنها را حدود 30 ثانیه برشته کنید تا اتاق معطر شود و دانه ها شروع به ترق زدن کنند.

65

پیاز و زنجبیل را اضافه کنید: آنها را با دانه های زیره حدود پنج دقیقه تفت دهید تا پیاز طلایی شود.

87

سیر، فلفل چیلی، زردچوبه، نمک و گارام ماسالا را اضافه کنید: ادویه ها را به مدت یک دقیقه تفت دهید و داخل مخلوط بریزید.

34

سیب زمینی و نخود را اضافه کنید: مخلوط را به آرامی هم بزنید و سرخ کنید تا سیب زمینی ها کامل خشک شوند که این کار باید حدود 3 دقیقه طول بکشد. خوب مخلوط کنید و کمی له کنید.

33

مواد را خنک کنید: حالی که خمیر را برای پر کردن آماده می کنید، تابه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود.

09

پر کردن خمیر

خمیر را به هشت قسمت مساوی تقسیم کنید: شما می توانید از یک فنجان اندازه گیری استفاده کنید، اما ساده تر است که آن را فقط با چشم اندازه گیری کنید.

07

با وردنه یا دست هر تکه را صاف کنید: در این حالت، قطر هر تکه خمیر باید حدود 6 اینچ (15.2 سانتی متر) باشد. از یک وردنه استفاده کنید یا خمیر را با انگشتان خود فشار دهید تا شکل بگیرد.

مراقب باشید که خمبر را به آرامی بچرخانید، چرخاندن بیش از حد یا استفاده از نیروی بیش از حد غلتک می تواند محصول نهایی را نازک تر کند.

05

هر تکه خمیر را به دو قسمت برش دهید: از یک چاقو برای برش هر یک از آنها استفاده کنید.

05

سمبوسه ها را پر کرده و تا کنید: 2 قاشق چایخوری از مواد را در مرکز یک تکه خمیر بریزید، سپس لبه ها را به هم نزدیک کنید تا به شکل مخروطی در بیاید. لبه ها را با کبک کمی آب به دقت ببندید. 

از انگشتان خود برای فشار دادن لبه های هر سمبوسه در جای خود استفاده کنید.

برای داشتن لبه دوست داشتنی تر، می توانید از چنگال برای فشار دادن لبه ها به هم استفاده کنید.

03

این کار را با باقی مانده خمیر و مواد تکرار کنید: همانطور که پر کردن هر کدام را تمام کردید، آن را روی یک بشقاب یا ورقه پخت بگذارید.

03

روغن را گرم کنید: چند اینچ روغن را در یک ماهیتابه بزرگ بریزید. روغن را حرارت دهید تا به دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) برسد. از یک دماسنج آب نبات برای تست داغ بودن روغن استفاده کنید یا یک تکه خمیر کوچک را در روغن قرار دهید تا ببینید که آیا می جوشد یا خیر.

سمبوسه را سرخ کنید: 3 تا 4 عدد سمبوسه را در قابلمه بریزید تا سرخ شود. آنها را حدود 10 دقیقه سرخ کنید تا هر دو طرف طلایی شوند. سعی نکنید یکباره قابلمه را با تعداد زیادی شلوغ کنید، در غیر این صورت ممکن است به جای پختن درست، از هم جدا شوند.

01

پس از اتمام سرخ کردن هر دسته، سمبوسه های آماده را با یک قاشق سوراخ دار در بشقاب پوشانده شده با دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

مراقب باشید که زیاد سرخ نشوند وگرنه خمیر سفت می شود.

سمبوسه را با چاشنی سبز سرو کنید. سمبوسه ترد داغ با چاشنی آماده خوردن است.

فاطمه چولکی
فاطمه چولکی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها