اگه می‌خوای خونه‌ات آرامش دریا رو داشته باشه سبک ساحلی رو بشناس

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 8.2 دقیقه

راهنماتو- یکی از طراحان مطرح دکوراسیون داخلی می‌گوید طراحی دکوراسیون به سبک ساحلی «برای همیشه باحاله». فرض کنید که خانه‌ای داشته باشید که از صفر تا صد آن با الهام از خورشید، آسمان، شن‌های ساحلی و صدف‌های دریایی ساخته شده باشد. خانه‌ای که طراحی‌ها در آن پیچیده و مجلل هستند اما در نهایت به شما آرامش را هدیه می‌دهند. رنگ‌ها همگی ملایم هستند و احساسات موجود در آن تداعی‌کننده صدای برخورد موج با شن‌های ساحلی است. در سبک ساحلی همه چیز سر جای خودش استوار ایستاده است، درست مثل طبیعت! حال اگر نمی‌دانید چطور باید این سبک را در خانه خود پیاده‌سازی کنید با راهنماتو همراه بمانید.

1

سبک ساحلی Costal چیست؟

به گزارش راهنماتو، اگر بخواهیم ریشه‌های سبک ساحلی یا Costal را جست‌وجو کنیم باید به سراغ خانه‌هایی برویم که سالیان دور در ساحل‌های اقیانوس اطلس ساخته می‌شده است. درواقع، سبک ساحلی یکی از آن سبک‌هایی است که از هنرهای دیگر وارد هنر معماری و طراحی دکوراسیون داخلی نشده است. مردمانی که در سواحل متفاوت زندگی می‌کردند با بهره‌گیری از منابع و متریالی که در دسترس داشتند خانه‌های خود را به سبک ساحلی می‌ساختند. بنابراین بسته به این که آن‌ها در کدام یک از ساحل‌ها زندگی می‌کردند و چه متریالی در اختیار داشتند، شکل نهایی و طراحی خانه می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است در شمال کشور رنگ چوب‌ها روشن‌تر و در جنوب کشور تیره‌تر باشد. بنابراین شکل نهایی خانه از همان رنگ پیروی می‌کرده است.

1

سبک ساحلی یا Costal در دکوراسیون داخلی منزل

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، ریشه به وجود آمدن سبک ساحلی یا Costal از طراحی خانه‌ها به وجود آمده است، پس تعریفی که برای این سبک در دست داریم، توضیحی است برای آن در طراحی دکوراسیون داخلی. در این میان بسته به این که آب آن ساحل شور یا شیرین باشد، آب‌وهوایش چگونه باشد و چه فرهنگ و سنت‌هایی پیرامون آن موج بزند بر این سبک تاثیرگذار خواهد بود.

1

حال پس از گذشت قرن‌ها که مردم خانه‌های خود را در ساحل، براساس سلیقه و مصالح موجود، به سبک ساحلی می‌ساختند، این سبک تبدیل به سبکی آرامش‌بخش و جذاب برای خانه‌هایی شهری شده است که ممکن است کیلومترها با دریا و اقیانوس فاصله داشته باشند. در برخی مواقع آیتم‌های سبک ساحلی، حتی به باقی سبک‌ها نیز وارد شده است. به‌عنوان مثال طرح کاغذدیواری‌های استوایی که آن‌ را در خانه‌ها و دیوارهای لوکس می‌بینیم. در واقع در این دوره می‌بینیم که سبک ساحلی با سایر سبک‌ها نیز ترکیب شده، به عنوان مثال سبک روستیک ساحلی، سبک ساحلی مدرن و سبک ساحلی بیچی که گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

1

ویژگی‌های سبک ساحلی در دکوراسیون داخلی منزل

از آن‌جایی که قرار است از خانه‌مان که به سبک ساحلی است، آرامش بگیریم و حس کنیم که دقیقا در کنار دریا و زیر نور آفتاب طلایی هستیم بهتر است ویژگی‌های این سبک را بشناسیم. سبک ساحلی نیز درست مثل سایر سبک‌ها در رنگ، اشکال هندسی، متریال، اکسسوری، نورپردازی و غیره چارچوب خاص خود را دارد که در نهایت ماهیت این سبک را تشکیل می‌دهد. در ادامه ویژگی‌های سبک ساحلی یا Costal را بررسی می‌کنیم.

1

رنگ در سبک ساحلی برای دکوراسیون داخلی منزل

چشم‌هایتان را ببندید و ساحلی آرام را در نظر بگیرید. چه رنگ‌هایی پیش چشم شما ظاهر می‌شود؟ مسلما بیش از هر رنگ دیگری رنگ آبی آسمانی را در کنار رنگ طلایی یا شنی ماسه‌ای می‌بینید. بنابراین شما طیفی از رنگ‌های آرامش بخش و ملایم را می‌بینید که به شما احساس گرما می‌بخشند؛ یعنی رنگ‌هایی مثل سایه‌های متفاوت رنگ سفید، کرم، بژ، رنگ‌های خنثی در طیف شنی، آبی در تناژهای متفاوت، زرد و حتی نارنجی (القاکننده غروب خورشید در ساحل). این دقیقا بستگی به سلیقه شما دارد که کدام حس و حال از ساحل را دوست دارید و چه سبک ساحلی مد نظر شما است. پس شما طیف وسیعی از رنگ‌های گرم، سرد و آرامش‌بخش را دارید که می‌توانید با توجه به سلیقه‌تان یک پالت رنگی برای خانه به سبک ساحلی انتخاب کنید.

1

اشکال هندسی در سبک ساحلی یا Costal برای دکوراسیون داخلی منزل

اشکال هندسی در سبک ساحلی نیز درست مثل انتخاب رنگ‌ها باید حسی از آرامش و حضور در ساحل را در شما برانگیزد. این در حالی است که ما در ساحل با اشکال هندسی متفاوتی روبه‌رو می‌شویم. از بدنه صدف‌ها گرفته تا خطوط راه راهی که روی سنگ‌ها کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. بنابراین برای انتخاب اشکال هندسی، سلیقه و احساسات شخصی خود را در نظر بگیرید و الگوهایی را تکرار کنید که شما را به یاد ساحل می‌اندازند.

1

نورپردازی در سبک ساحلی برای دکوراسیون داخلی منزل

یکی از کارهایی که به هنگام پیاده‌سازی سبک ساحلی در دکوراسیون داخلی باید انجام دهیم، پیوند دادن فضای بیرون از خانه با فضای داخل خانه با استفاده از پنجره‌های بزرگ است. حتی اگر ویو پنجره‌های شما دریا نباشد، حضور آفتاب در خانه می‌تواند شما را به یاد لحظاتی بیاندازد که کنار ساحل بوده‌اید. بنابراین بهتر است از کمترین مقدار پرده استفاده کنید و از نور طبیعی بهره ببرید. در مورد نور مصنوعی نیز بهتر است از لوسترها، چراغ دیواری‌ها و اکسسوری‌های نورپردازی‌ای استفاده کنیم که حصیری هستند، طرح صدف دارند، ما را به یاد صنایع دستی ساحل مورد علاقه‌مان می‌اندازند یا نوری طلایی دارند که طلوع و غروب آفتاب ساحل را به ما القا می‌کنند.

1

استفاده از اکسسوری در سبک ساحلی برای دکوراسیون داخلی

ممکن است تا کنون به تولد یا مهمانی دعوت شده باشید که تم ساحلی دارد. اگر به این تم دقت کنید بامتوجه می‌شوید که مدام الگوهای ساحلی را تکرار می‌کنند. به عنوان مثال ممکن است در سالیانی دور پارچه بادبان‌های کشتی راه راه آبی سفید بوده باشد، و حالا کنار هم قرار گرفتن این دو رنگ و به شکل راه راه ما را به یاد ساحل بیاندازند. بنابراین برای استفاده از اکسسوری در سبک ساحلی باید از تم‌هایی استفاده کنیم که ساحل را به یادمان می‌آورند. طناب، لنگر، صدف، قایق بادبانی، حیوانات دریایی، نوارهای راه راه، مرجان، ستاره دریایی و غیره می‌توانند تم کلی اکسسوریی‌های موجود در خانه را تشکیل دهند. این موارد گاهی می‌توانند به عنوان یک مجسمه و گاهی به عنوان ظروف در نظر گرفته شوند.

1

متریال مورد استفاده در سبک ساحلی برای دکوراسیون داخلی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، از قرن‌های گذشته تا کنون خانه‌های ساحلی را با استفاده از متریال و منابعی که در دسترس بود می‌ساختند. حال اگر شما واقعا یک خانه یا ویلای ساحلی دارید، بهتر است به منابع موجود در آن منطقه فکر کنید و اگر خانه‌تان شهری است و می‌خواهید آرامش دریا یا به خانه‌تان بیاورید بهتر است ساحل مورد نظر و مصالح موجود در آن را در نظر بگیرید و بعد شروع به انتخاب کنید. اما، به طور کلی در سبک ساحلی از متریال طبیعی استفاده می‌شود تا محیط ساحل انعکاس یابد. مثل چوب‌های سفید شده، جوت، بامبو، حصیر، سیمان سفید، شن و غیره. پارچه‌های به کار رفته نیز بهتر است ارگانیک باشند، به عنوان مثال پارچه‌هایی مثل کتان! اما، اگر ساحل مد نظر شما یک ساحل جنوبی از ایران است، حتی می‌توانید از پارچه‌های سوزن‌دوزی شده برای پرده، کوسن و حتی رو مبلی نیز استفاده کنید چراکه سواحل ایران چنین الگوها و متریالی را به یاد ما می‌آورند.

1

مشخصه‌های سبک ساحلی در دکوراسیون داخلی منزل

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های سبک ساحلی، احساس آرامش و راحتی داشتن در چنین خانه‌ای است. بنابراین ما هرچه به متریال طبیعی‌تر مثل پارچه‌هایی با الیاف طبیعی و اکسسوری‌های دریایی استفاده کنیم بیشتر توانسته‌ایم احساس آرامش ساحل را به خانه خود دعوت کنیم.

1

اگر ویو ساحلی ندارید ولی دیدن موج‌های دریا می‌تواند برای شما به شدت الهام‌بخش و آرامش‌بخش باشد می‌توانید برای بخشی از خانه خود از پوسترهایی با طرح ساحل و ویو ساحل استفاده کنید. این پوسترها به حالتی هستند که گویا شما از پنجره به ساحل نگاه می‌کنید. حضور چنین پوستری در کنار عناصر دیگر سبک ساحلی می‌توانند روح این سبک را در منزل شما تقویت کند.

1

فراموش نکنید که طراحی کلی منزل شما در سبک ساحلی باید ظرافت و پیچیدگی خاصی داشته باشد. یعنی اگر خانه‌تان را لایه لایه کنید، در هر لایه حسی از ساحل را برداشت کنید. بنابراین بهتر است مبلمان، پرده، فرش و تمامی عناصر لهجه‌هایی از ساحل داشته باشند تا در نهایت ظاهری منجسم و یکپارچه در خانه‌تان ببینید.

در سبک ساحلی فرش‌ها می‌توانند نقش مهمی داشته باشند، بنابراین بهتر است نرم باشند (می‌توانید از فرش‌ها با پرزهای بلند استفاده کنید)، طرح دریا داشته باشند یا از رنگ‌های خنثی و روشن مثل شنی و ماسه‌ای پیروی کرده باشند.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها