«کازان دیبی» یه دسر ترکیه‌ایه که شما رو دیوونه خودش می‌کنه!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.8 دقیقه

راهنماتو- «هر شب اینو درست می‌کنی! اگه باور نداری امتحانش کن!»

دسر درست کردن یکی از جذابیت‌های آشپزی است. اینکه شما در کنار غذای ناهار یا شامتان دسر هم آماده کنید اشتهای شما را برای غذا بیشتر خواهد کرد و انگیزه و خوشحالیتان هم افزایش می‌یابد. اگر مهمان هم داشته باشید که دیگر نورعلی نور می‌شود و نام شما به کدبانوگری شهره‌ی عام و خاص خواهد شد!

به گزارش راهنماتو، در ترکیه دسرهای فراوانی وجود دارد که هر کدام دلبری خاصی می‌کنند و شما نمی‌توانید از کنار آنها به راحتی رد بشوید. سخت‌ترین رژیم‌ها را هم داشته باشید باز به شما چشمک می‌زنند و دل شما را می‌برند.

دسر کازاندیبی به معنای ته دیگ است که شبیه کرم کارامل بوده ولی صدبرابر از آن خوشمزه‌تر است. قیافه آن را که ببینید روح از تنتان جدا می‌شود و نکته قابل توجه هم این است که خیلی زودتر از آنچه انتظار دارید آماده خواهد شد! حدود 20 دقیقه بعد از دست به کار شدن این دسر حاضر است ولی برای خوشمزه تر شدنش باید کمی صبوری کنید! یخچال در انتظار آن خواهد بود!

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
زرده تخم مرغ

یک عدد

شیر

یک لیتر

آرد برنج (یا آرد معمولی)

3 قاشق غذاخوری

نشاسته

2 قاشق غذاخوری

شکر

یک پیمانه

وانیل

¼ قاشق چای خوری

پودر قند (برای کف تابه)

5 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

این دسر نوعی پودینگ به حساب می‌آید ولی جذابیت آن بیشتر است.

شیر، شکر، آرد برنج یا آرد معمولی، زرده تخم مرغ و نشاسته را با هم مخلوط کنید و در یک قابلمه بریزید و روی گاز قرار دهید. حرارت گاز هم حتما کم باشد. مواد را به خوبی هم بزنید تا به غلظت مناسبی برسد. وقتی غلیظ شد وانیل را هم اضافه کنید و حرارت را خاموش کنید. اگر از طعم وانیل خوشتان نمی‌آید می‌توانید آن را حذف کنید.

یک تابه نچسب انتخاب کنید. کف آن را با پودر قند بپوشانید و بدون این که هم بزنید روی حرارت ملایم گاز بگذارید. پودر قند باید به آرامی ذوب بشود و کم کم سرخ شود تا رنگ کارامل بگیرد. وقتی پودر قند شما به مرحله کاراملی شدن رسید مواد پودینگ را که آماده کرده بودید روی آن بریزید و 15 دقیقه تفت بدهید. همچنان حرارت گاز باید ملایم باشد. گاه گاهی تابه را تکان بدهید و بچرخانید تا مواد به همه قسمت‌ها برسد. بعد از اینکه این مدت طی شد و مواد دسر شما تفت خورد ظرف را داخل یخچال قرار بدهید. در این مرحله پودینگ شما حاضر است ولی برای اینکه خودش را بگیرد و بتوانید آن را برش بزنید و سرو کنید باید 2 ساعت در یخچال استراحت کند.

ته دیگ موردنظر بعد از استراحت قرار است آنقدر به شما لذت بدهد که حد ندارد! آن را به آرامی با چاقو برش بدهید و به صورت رولت تا کنید و در ظرف مورد نظر سرو کنید.

چند نکته:

هنگامی که پودر قند را در ظرف ریختید تا کاراملی شود به هیچ عنوان عجله نکنید و آن را هم نزنید چون سفت می‌شود. فقط می‌توانید تابه را به آرامی بچرخانید.

برای پختن این دسر از قالب یا تابه مستطیلی شکل استفاده کنید خیلی بهتر است چون هنگام برش زدن راحتتر خواهید بود.

دسر را به صورت نوارهای مستطیلی 5 سانتیمتری برش بزنید و به وسیله یک کفگیر به آرامی آن را تا کنید. همانطور که در تصویر می‌بینید شکل نهایی دسر باید به این گونه باشد.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها