«مرغ سماقی» با کلی خاصیت منتظر شماست! برای وعده بعدی حتما درستش کن!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.5 دقیقه

راهنماتو- «بازم مرغ داریم؟! مرغ مرغه دیگه! حالا هر مدلی درست بشه!»

گاهی اوقات اینقدر غذاها تکراری می‌شوند که ممکن است از شنیدن اسم «پلو با مرغ» هم خسته بشوید! از آنجا که گوشت مرغ منبع پروتئینی بسیار غنی و مناسبی است معمولا در برنامه‌های غذایی زیاد به چشم می‌خورد ضمن اینکه گوشت مرغ به نسبت گوشت قرمز و حبوبات سریعتر پخته می‌شود و خیلی وقت‌ها به عنوان یک غذای کارراه انداز به آن نگاه می‌شود.

به گزارش راهنماتو، این بار که خواستید به هر علتی با گوشت مرغ غذا درست کنید بهتر است این سبک را هم امتحان کنید تا دیدتان نسبت به غذاهای جدید کاملا تغییر کند! طعم جدیدی که مرغ سماقی به شما می‌دهد آنقدر جذاب است که مطمئن باشید هم برای مهمانانتان آن را تهیه خواهید کرد و هم در برنامه همیشگی آشپزخانه خودتان را آن می‌گنجانید.

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
ران و سینه مرغ

چند تکه

پیاز متوسط

4 عدد

زعفران دم کرده

به میزان سخاوت شما!

روغن مایع

نصف استکان

رب گوجه فرنگی

یک قاشق غذاخوری

رب انار ملس

2 قاشق غذاخوری

پودر سماق

2 قاشق غذاخوری

آب لیمو

یک قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر 

به میزان دلخواه

طرز تهیه:

تکه‌های مرغ باید بدون پوست باشند. آنها را خوب بشویید و اجازه بدهید آب اضافیشان خارج شود.

پیازها را بعد از شست و شو به صورت خلالی نازک برش بزنید. یک تابه بزرگ انتخاب کرده و روی گاز بگذارید. پیازها را داخل آن بریزید و بدون اضافه کردن روغن تفت بدهید و در تابه را بگذارید. بعد از چند دقیقه که پیازها نرم شد و آب انداخت مرغ‌های تکه شده را روی آنها بچینید و اجازه بدهید چند دقیقه‌ای بگذرد. مرغ‌ها در کنار پیاز هم طعم خواهند گرفت و هم به پخت بهتر آنها کمک می‌شود. زعفران دم کرده را روی مرغ‌ها بریزید و در تابه را بگذارید تا بپزند. شعله گاز هم باید ملایم باشد.

در یک کاسه سس سماق را تهیه کنید. روغن را به همراه رب گوجه فرنگی، رب انار، پودر سماق، آب لیمو، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و پودر سیر مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا سسی یکدست ایجاد بشود. حالا سس سماقی را که آماده کردید روی تمام قسمت‌های مرغ‌ها بریزید و باز هم در تابه را بگذارید تا سس و مرغ‌ها با هم معاشرت کنند و عطر و طعمشان در هم ادغام شود.

در کل حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد تا این مرغ خوشمزه سماقی حاضر شود. نیازی به اضافه کردن آب در این غذا نیست بلکه با آب انداختن مرغ و پیاز پخته می‌شود و در پایان سس بی نظیری می‌ماند که حال شما را به وجد خواهد آورد. فقط برای اینکه سس نسوزد و مرغ‌ها خشک نشوند باید نسبت به دمای گاز حساس باشید و توجه کنید که بالا نباشد.

در این فاصله یک کته زعفرانی خوشمزه ایرانی هم بپزید تا در کنار این مرغ سماقی نوش جان کنید و لذتش را ببرید.

0

نکاتی در مورد خواص سماق:

شاید سماق آن طور که باید و شاید مورد توجه نیست و از خواص بی نظیر آن و فایده‌هایی که برای بدن دارد اطلاع مناسبی نداشته باشید.

سماق در امر کنترل قند خون خیلی مفید عمل می‌کند. سیستم ایمنی بدن با آن تقویت می‌شود. برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما واقعا مناسب است و اگر دچار رفلاکس معده یا گازهای معده هستید حتما از آن استفاده کنید. برای کسانی که مبتلا به کبد چرب هستند مصرف سماق مانند دارو عمل می‌کند و تاثیر بسیار خوبی بر درمان کبد چرب دارد. التهابات بدن مخصوصا پوست را از بین می‌برد و وقتی شما سماق مصرف کنید به معنی این است که ضدآفتاب خوراکی هم خورده‌اید!

سماق مقدار کالری مصرفی شما را به تعادل می‌رساند و اگر به صورت مستمر از آن استفاده کنید بعد از مدتی شاهد لاغر شدنتان خواهید بود! از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. با کاهش کلسترول خون مانع از بروز حملات قلبی می‌شود. دردهای عضلانی را کم می‌کند و اگر ورزشکار هستید حتما می‌تواند به گرفتگی‌های ماهیچه‌ها بعد از ورزش کمک بزرگی کند.

 

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

تنگه لی لی دورود لرستان کجاست ؟
راهنمای سیر و سفر

تنگه لی لی دورود لرستان کجاست ؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 3.4 دقیقه
(ویدئو) پخت یک غذای لذیذ و مجلسی با دم گاو به روش آشپز آلمانی
آشپزی

(ویدئو) پخت یک غذای لذیذ و مجلسی با دم گاو به روش آشپز آلمانی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .2 دقیقه
چگونه هدف خود را در زندگی پیدا کنیم؟
دانستنی ها

چگونه هدف خود را در زندگی پیدا کنیم؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 5.8 دقیقه
واکنش تند رامین رضائیان به فحاشی علیه او+جزئیات
چهره ها

واکنش تند رامین رضائیان به فحاشی علیه او+جزئیات

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .7 دقیقه
به این خیابان تهران «منطقه مرگ» می‌گویند!
دانستنی ها

به این خیابان تهران «منطقه مرگ» می‌گویند!

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .5 دقیقه
(ویدئو) سریع ترین گل جهان که در ثانیه دو بازی به ثمر رسید
ورزش

(ویدئو) سریع ترین گل جهان که در ثانیه دو بازی به ثمر رسید

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه