خانه‌ای با حال‌وهوای ایرانی، اما مدرن‌تر؛ سبک تردیشنال

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 8.4 دقیقه

راهنماتو- منظور از خانه‌ای با حال و هوای ایرانی، اما مدرن این نیست که ما می‌خواهیم سبک سنتی و مدرن را به یکدیگر بیامیزیم. سبک تردیشنال همان سبک سنتی است. اما، اگر ویژگی‌های اساسی آن را بشناسیم مسلما خانه‌ای به روزتر خواهیم داشت که همچنان گرما و صمیمیت خانه‌های ایرانی را حفظ کرده‌اند.

 به طور کلی سبک تردیشنال در دکوراسیون داخلی یا همان سبک سنتی، سبکی معروف است که از قرن 18 و 19 میلادی الهام گرفته شده است. حال، ما می‌توانیم برای داشتن خانه‌ای سنتی با حال‌وهوای ایرانی، عناصری را به خانه بیاوریم که مربوط به قرون گذشته در فرهنگ خودمان می‌شوند.

این سبک دکوراسیون داخلی در نهایت خانه‌ای کلاسیک، گرم، آرامش‌بخش و اصیل برای ما به وجود می‌آورد که نمی‌توان برای آن زمان و مکان خاصی در نظر گرفت. با راهنماتو همراه باشید تا بتوانید عناصر سبک تردیشنال را بشناسید و از آن‌ها برای طراحی خانه‌ای با حس‌وحال ایرانی کمک بگیرید.

1

سبک تردیشنال یا سنتی در دکوراسیون داخلی چیست؟

به گزارش راهنماتو، سبک تردیشنال یا سنتی سبکی است که از قرن 18 و 19 میلادی از فرانسه و انگلستان شکوفا شد. اگرچه‌ سالیان طولانی گذشته است، سبک شناسی در طراحی داخلی به وجود آمده است، مدهای متفاوت در دوره‌های متفاوتی آمده‌اند و رفته‌اند، اما هنوز سبک تردیشنال استوار ایستاده و بسیاری از افراد همین سبک را برای طراحی دکوراسیون داخلی خود برمی‌گزینند. جذاب‌ترین موضوع در این بحث این است که امروزه حین طراحی مبلمان، دیوار، کفپوش، سقف و هر عنصر دیگری از خانه به سبک تردیشنال از آن الهام می‌گیرند، اما طرحی نو به وجود می‌آورند که به شدت غافلگیرکننده است. همین مساله سبب می‌شود که ما از خانه‌هایی سنتی حرف بزنیم که مدرن یا به روزتر هستند. درواقع وقتی سبک سنتی با سبک معاصر و مدرن پیوند برقرار کند، سبکی جدید به نام ترنزیشال به وجود می‌آید که در مقاله‌ای دیگر به آن می‌پردازیم.

1

ویژگی‌های سبک تردیشنال در دکوراسیون داخلی منزل

اگرچه تا کنون سبک تردیشنال دستخوش تغییرات زیادی شده است، اما ویژگی‌های اصلی آن که به این سبک معنا می‌دهند همچنان وجود دارند. ویژگی‌هایی در رنگ، بافت‌های مورد استفاده، اشکال هندسی، متریال به کار رفته و نورپردازی برای سبک تردیشنال هست که باید آن را شناخت تا بتوان از این سبک در طراحی دکوراسیون داخلی منازل استفاده کرد. این در حالی است که ما می‌خواهیم احساساتی از سنتی بودن را با راحتی و صمیمیت در خانه ترکیب کنیم. در ادامه این ویژگی‌ها بررسی می‌شوند.

1

رنگ در سبک تردیشنال برای دکوراسیون داخلی منزل

طیف گسترده‌ای از رنگ‌های گرم هست که در سبک تردیشنال برای دکوراسیون داخلی منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر است که ما می‌توانیم با رنگ‌ها بازی کنیم تا به آن پالت رنگی برسیم که کاملا دلخواه ما است.

در درجه اول باید به پالت اصلی رنگ در سبک تردیشنال نگاه انداخت که رنگ‌هایی مثل قرمز، آبی و زرد هستند. این رنگ‌ها وقتی در وجود رنگ‌های جواهری مثل یاقوت کبود و فیروزه ظاهر می‌شوند به راستی برجستگی خاصی به بخش‌های متفاوت خانه می‌بخشند به خصوص زمانی که با رنگ مبلمان چوبی ترکیب می‌شوند.

در کنار رنگ‌های اصلی در سبک تردیشنال می‌توان به رنگ‌های خنثی اشاره کرد. رنگ‌هایی مثل کرم و بژ وقتی به عنوان رنگ پس زمینه و رنگ دیوارها در نظر گرفته می‌شوند، بدون شک عناصر تزئینی و مبلمان بیشتر به چشم می‌آیند. حال می‌توان از رنگ‌های خنثی حتی برای پارچه‌های مبل و پرده نیز استفاده کرد تا چوب‌های مبل بیشتر برجسته شوند.

پس از رنگ‌های اصلی و رنگ‌های خنثی باید به سراغ رنگ‌های گرم در پالت رنگی سبک تردیشنال برویم که حضورشان ما را به یاد کتاب‌های کهنه و خاک گرفته می‌اندازد؛ منظور رنگ‌هایی با طیف خاکی است. قهوه‌ای، سبز، شتری و غیره می‌توانند رنگ‌های محبوبی در سبک تردیشنال باشند که حال‌وهوای دوران قدیم را به یاد ما می‌آورند.

1

اشکال هندسی در سبک تردیشنال یا سنتی برای دکوراسیون داخلی منزل

بدون شک وقتی از اشکال هندسی در سبک تردیشنال صحبت می‌کنیم ذهنمان پر می‌شود از طرح‌های و الگوهایی پیچیده، زیبا و به یاد ماندنی که بخش بزرگی از مجلل بودن خانه را بر دوش دارند. نکته این است که در فرهنگ‌های متفاوت و از نظر جغرافیایی طرح‌های سنتی متفاوت خواهند بود.

مثلا در ایران، طرح‌های اسلیمی تبدیل به طرح‌هایی سنتی شده‌اند که ما را به یاد خانه‌های اعیانی و قدیمی می‌اندازند. از طرفی اشکال هندسی وقتی به شکل لانه زنبوری، مقرنس، یزدی‌بندی و گره چینی درمی‌آیند بیش از پیش ما را به یاد خانه‌های قدیمی می‌اندازند که بدون شک فاخر هستند.

 حال این اشکال هندسی می‌توانند روی دیوارها نقش ببندند، منبت‌کاری روی چوب مبلمان شده باشند یا تبدیل به طرحی برای پارچه‌ها شده باشند. بنابراین ما در سبک تردیشنال طیف وسیعی از اشکال هندسی داریم که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم تا سبکی غنی در دکوراسیون خانه‌مان داشته باشیم.

1

نورپردازی در سبک تردیشنال برای دکوراسیون داخلی منزل

شاید به این فکر کنید که خانه‌هایی که به سبک تردیشنال طراحی می‌شوند تاریک هستند. اما، نباید فراموش کرد که این سبک به نورپردازی به شکلی هنرمندانه می‌نگرد. ممکن است پنجره‌های مشبک و تقسیم بندی شده با شیشه‌هایی رنگی و منقوش نوری رنگی به داخل خانه بتابانند و روحی لطیف و عرفانی به خانه شما بدهند.

 از طرفی در سبک تردیشنال استفاده از لوسترهای بلندی که تا 85 اینچ ارتفاع دارند، چراغ‌های رومیزی بلند قامت، دیوارکوب‌های فاخری بزرگ، شمعدان‌های بلند و غیره می‌توانند یک نورپردازی خیره کننده در خانه شما داشته باشند. عموما این لوسترها شرابه‌هایی کریستالی دارند که خودشان به نور شدت می‌بخشند. اگر هم جنس بدنه لوستر فلزی و صیقلی باشد نیز در نهایت نور بیشتری تولید خواهد شد.

1

استفاده از اکسسوری در سبک تردیشنال برای دکوراسیون داخلی

نکته جذابی که در مورد اکسسوری‌ها در سبک تردیشنال وجود دارد این است که ما می‌توانیم با دستی باز از انواع لوازم تزئینی که حس‌وحالی از سنتی بودن در ما برمی‌انگیزند استفاده کنیم. درواقع می‌توان گفت که تزئینات در سبک سنتی به قدری پیچیده و ظریف است که حتی مبلمان می‌توانند حکم اکسسوری‌ها را داشته باشند.

استفاده از تابلوهای رنگ روغن، دیوارکوب‌های چوبی، برنجی و برنزی، مجسمه‌های سنگی و فلزی، اکسسوری‌هایی با پارچه‌های فاخر مثل مخمل و غیره در سبک تردیشنال جایز هستند. اگر بخواهیم حس‌وحال خانه‌های قدیمی ایرانی را به خانه بیاوریم می‌توانیم از اکسسوری‌های سنتی ایرانی نیز استفاده کنیم که قلم‌کاری شده هستند، نقوش گل و مرغ دارند یا از جنس مس هستند.

از طرفی دیگر در سبک تردیشنال می‌توانیم از اشیا و اکسسوری‌های عتیقه نیز استفاده کنیم. اکسسوری‌های وینتیج که حضورشان باعث می‌شود حس کنیم در دوره دیگری زندگی می‌کنیم. این در حالی است که سبک تردیشنال هنر را ارج می‌نهد. بنابراین می‌توانیم به سمت تابلوهای پرتره یا منظره قدیمی، اشیا پتینه فرسوده و قاب آینه‌های قدیمی نیز برویم.

1

متریال مورد استفاده در سبک تردیشنال برای دکوراسیون داخلی

وقتی صحبت از متریال مورد استفاده در سبک تردیشنال می‌شود بدون شک به یاد چوب‌های تیره رنگ می‌افتیم. بله این یک متریال اصلی در این سبک است. اما، برای اینکه کمی خلاق و وفادار به سبک تردیشنال باشیم بهتر است متریال را با یکدیگر ترکیب کنیم. این متریال می‌توانند از جنش چوب، چرم، شیشه، سنگ و غیره باشند. به‌عنوان مثال یک میز نهارخوری بزرگ را فرض کنید که چوبی است اما پارچه به کار رفته در آن چرم است و روی میز شیشه‌های دودی انداخته شده است. زیبا نیست؟

1

مشخصه‌های سبک تردیشنال در دکوراسیون داخلی منزل

وقتی با ویژگی‌های سبک تردیشنال آشنا شده‌ایم حالا بهتر می‌توانیم مشخصه‌ها و ریزه‌کاری‌هایی که ماهیت این سبک را تثبیت می‌کنند بشناسیم. به‌عنوان مثال باید سعی کنیم بیشتر از گوشه‌های نرم و گرد استفاده کنیم که احساسی از بی‌نهایت را به ما القا می‌کنند. این لبه‌ها به قدری ارگانیک هستند که جذابیت خانه ما را چندین برابر می‌کنند. ما از لبه‌های منحنی می‌توانیم در قوس خانه، جزئیات معماری، مبلمان و کابینت‌ها و غیره استفاده کنیم.

در سبک تردیشنال باید به چیدمان مبل‌ها دقت کنیم، تقارن و منسجم بودن مبل‌ها با سایر لوازم خانه به شدت مهم است. درواقع، وقتی برای تهیه مبلمان می‌روید سعی کنید همه چیز را از نظر رنگ، الگو و متریال منطبق بر یکدیگر سفارش دهید تا مشخص باشد که در هم تنیده و متحد هستند در غیر این صورت انبوهی از مبلمان در یک خانه ما را به یاد گالری‌های مبل فروشی می‌اندازند.

1

از فرش‌هایی با طرح ایرانی استفاده کنید، این مساله نه تنها برای خود ما ایرانی‌ها در سبک تردیشنال جذاب است بلکه طراحان دکوراسیون نیز فرش‌های ایرانی را پیشنهاد می‌دهند که پر از نقش و زیبایی و با جزئیات فراوان هستند. این دقیقا چیزی است که در سبک تردیشنال به آن نیاز داریم.

پنجره‌ها در سبک تردیشنال باید چند لایه باشند. به این معنا که می‌توانیم از حفاظ‌های مربعی استفاده کنیم، چهارچوب‌های برجسته داشته باشیم و پس از شیشه از یک لایه پرده حریر و یک لایه پرده ضخیم‌تر مثل مخمل یا ابریشم استفاده کنیم.

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها