این کتلت نه گوشت داره نه مرغ و نه تخم مرغ! باورت می‌شه؟!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.7 دقیقه

راهنماتو- «کتلتی که گوشت قرمز و مرغ نخواد همون چیزیه که دنبالشم!»

همه عاشق کتلت‌های مادرشان هستند! یک رازی در خلقت وجود دارد که هر کتلتی هم بخوریم کتلت مادرمان نمی‌شود! حتی اگر در قید حیات نباشند طعم خوش کتلتشان زیر زبان می‌ماند!

از این فضای احساسی که بگذریم تنوع در مواد اولیه تهیه کردن غذاها خیلی مهم است. گاهی اوقات گوشت قرمز و مرغ در منزل ندارید ولی دلتان یک کتلت می‌خواهد که بتوانید با نان آن را میل کنید. حتی با خود به پیک نیک ببرید. به هر حال خوردن غذای سبک و دوری از پروتئین حیوانی خیلی اوقات لازم است. مخصوصا برای کسانی که گیاه خواری برایشان اولویت است این مساله پررنگتر هم خواهد بود.

به گزارش راهنماتو، این کتلت که پیش روی شماست نه گوشت قرمز لازم دارد و نه گوشت مرغ، حتی تخم مرغ هم در مواد اولیه‌اش ندارد! باورتان می‌شود؟ ولی آنقدر خوشمزه و دوست داشتنی و ترد است که شاید جایگزین تمام کتلت‌هایتان بشود!

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
نخود آب پز یا کنسروی

یک پیمانه

سیب زمینی

2 عدد

پیاز

یک عدد

گشنیز تازه

یک دسته

فلفل سبز

2 عدد

زنجبیل

نصف قاشق چای خوری

حریرده سیر

نصف قاشق چای خوری

نمک

به مقدار لازم

پودر فلفل قرمز

نصف قاشق چای خوری

پودر گشنیز

نصف قاشق چای خوری

گرام ماسالا

نصف قاشق چای خوری

فلفل سیاه

1/3 قاشق چای خوری

آرد ذرت

یک قاشق غذاخوری

آرد سفید

به میزان لازم

روغن سرخ کردنی

به مقدار کافی

طرز تهیه:

اگر نخود کنسروی دارید که چه بهتر، کارتان سریعتر پیش خواهد رفت. در غیر این صورت نخود را از شب قبل خیس کنید و آب آن را چند بار خالی کرده و بعد آن را بپزید تا خوب نرم شود.

سیب زمینی‌ها را بعد از شستن در مقداری آب بپزید و بعد از اینکه مقداری خنک شدند آنها را رنده کنید.

پیاز را بشویید و پوست بگیرید و ریز رنده کنید.

گشنیزهای تازه را خوب بشویید و آنها را هم ساطوری خرد کنید.

نخود پخته، سیب زمینی‌های رنده شده، پیاز، گشنیز ساطوری شده، فلفل سبز ریز خرد شده، زنجبیل، حریره سیر (یا سیر له شده) فلفل سیاه، فلفل قرمز، گرام ماسالا، آرد ذرت و نمک را به خوبی با هم مخلوط کنید تا همه یکدست شوند.

یک کاسه آب کنار دستتان بگذارید. این مواد چسبندگی دارد و برای اینکه راحت بتوانید در دستتان آنها را شکل بدهید بهتر است کف دست‌ها را هر بار خیس کنید تا راحتتر این کار را انجام بدهید. از مواد به اندازه دلخواه بردارید در دست گرد کنید و بعد آن را به شکل دلخواه حالت بدهید.

تابه‌ی نچسبی را انتخاب کنید و در آن روغن بریزید تا خوب داغ بشود. هر کتلت را قبل از اینکه در روغن سرخ کنید ابتدا به آرد سفید آغشته کرده و بعد در روغن قرار بدهید. حرارت گاز نباید زیاد باشد چون باعث سوختن کتلت‌ها و خام ماندن میان آنها می‌شود. بعد از اینکه هر دو طرف کتلت‌ها به خوبی سرخ شد آنها را از تابه خارج کنید و روی صافی قرار بدهید تا روغن اضافی آنها گرفته شده و بعد در ظرف سرو بچینید.

کتلت خوشمزه و پر خاصیت شما حاضر است. حتما آن را تهیه و میل کنید و از آن لذت ببرید. نوش جان

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها