سبک مدیترانه‌ای در دکوراسیون داخلی؛ آرامش ساحل با درخت زیتون!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 7.9 دقیقه

راهنماتو- وقتی به معماری ایتالیا، اسپانیا و فرانسه نگاه می‌کنیم به حیرت می‌افتیم. ساختمان‌هایی که هر کدام (نو یا کهنه) ما را پر از احساسات عجیب می‌کنند. حالا وقتی به خانه‌های مدیترانه‌ای سر می‌زنیم همه چیز به همان اندازه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همه چیز از سواحل سنگی، آب و هوایی معتدل و درخت‌هایی مثل انجیر و زیتون الهام گرفته شده‌اند. اگر بخواهیم سبک مدیترانه‌ای را به چاشنی دکوراسیون داخلی منزلمان کنیم بدون شک همه چیز روشن و دلباز است، رنگ‌ها اشباع شده هستند و متریال مورد استفاده کاملا طبیعی یا الهام گرفته شده از طبیعت مدیترانه خواهند بود. در ادامه راهنماتو به شما خواهد گفت که سبک مدیترانه‌ای در دکوراسیون داخلی منزل چیست و چگونه می‌توان آن را در منزل پیاده‌سازی کرد.

1

سبک مدیترانه‌ای چیست؟

به گزارش راهنماتو، سبک مدیترانه‌ای از لحظه‌ای شروع شده است که افراد ساکن در آن از زیبایی‌های طبیعی اطراف خود برای دکوراسیون داخلی منازلشان الهام گرفته‌اند. حال وقتی مدیترانه‌ای‌ها دست به مهاجرت زدند و به کشور‌های متفاوتی مثل آمریکا سفر کردند، هنر، فرهنگ و حتی نوع غذا خوردنشان را نیز با خود به آن کشور بردند در نتیجه سبک محبوبی مثل مدیترانه‌ای مورد توجه افرادی با فرهنگ‌های متفاوت نیز قرار گرفت.

 به‌عنوان مثال در آمریکا اوایل قرن 20 که با رونق اقتصادی روبه‌رو شده بودند از سبک مدیترانه‌ای استفاده کردند چراکه مردم برای تفریح به استراحتگاه‌های ساحلی می‌رفتند و گاهی دوست داشتند نمایی از سبک مدیترانه‌ای را در گوشه‌ و کنار ساحل پیدا کنند.

1

اما امروزه، سبک مدیترانه‌ای را می‌توانیم در سراسر دنیا، حتی ایران که از نظر آب‌وهوایی کمتر به مدیترانه شباهت دارد ببینیم. حالا مساله تنها این نیست که یک خانه ساحلی داشته باشیم و آن را شبیه به خانه‌های مدیترانه‌ای بسازیم، بلکه مساله این است که از مشخصه‌های این سبک برای طراحی منازل خودمان الهام بگیریم و آرامش ساحل و ترکیب آن با درخت‌هایی مثل زیتون و رنگ‌های پرجنب‌وجوش را برای خود تداعی کنیم (یعنی همان چیزهایی که در سواحل مدیترانه می‌بینیم).

1

1

سبک مدیترانه‌ای در دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

در خانه‌ای دکوراسیون داخلی‌اش به سبک مدیترانه‌ای باشد عموما بافت‌هایی طبیعی را می‌بینیم با پالت رنگی گرم و روشن. درواقع، در این سبک می‌توانیم متریال، رنگ‌ها و ایده‌های ساحلی متفاوتی را پیاده سازی کنیم. این طور خانه‌ها از خانه‌های جنوب اروپا الهام گرفته شده است که از ایتالیا و فرانسه شروع می‌شود و گاهی به یونان و مراکش هم می‌رسد (با یک معماری فاخر روبه‌رو هستیم). اگر که به معماری مناطق یاد شده نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که اکثرا با توجه به جو آب‌وهوایی، فرهنگی و متریال موجود ساخته شده‌اند بنابراین همه چیز رنگارنگ، تلفیق شده و با حال‌وهوای روستاهای ساحلی خواهند بود.

1

ویژگی‌های سبک مدیترانه‌ای در دکوراسیون داخلی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سبک مدیترانه‌ای در دکوراسیون داخلی که جذابیت آن را چندین برابر می‌کند پس‌زمینه‌ای مینیمالیستی است. این در حالی است که دکوراسیون به شکلی لایه لایه طراحی می‌شود و در هر لایه ما با بافت، رنگ و متریال طبیعی متفاتی روبه‌رو خواهیم شد که نشان از مخلوط شدن فرهنگ‌ها و هنرهای متفاوت دارد. به جز این مساله باید به این نکته توجه کنیم که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سبک مدیترانه‌ای پیوند زدن بیرون از خانه با داخل آن است.

بنابراین فضایی مثل بالکن در خانه‌های آپارتمانی به شدت مهم شده و باید فضای نشیمن داخلی و خارجی یکپارچگی خاصی داشته باشند. اما سبک مدیترانه‌ای نیز مثل تمامی سبک‌های دیگر در هنر طراحی دکوراسیون داخلی با داشتن پالت رنگی مشخص، متریال، سبک نورپردازی و اکسسوری‌های مورد استفاده برای خود چارچوبی ساخته است تا ما بتوانیم با بهره‌گیری از آن سبک مدیترانه‌ای را در دکوراسیون خانه‌مان پیاده‌سازی کنیم که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

1

رنگ در سبک مدیترانه برای دکوراسیون داخلی

وقتی از پالت رنگی در سبک مدیترانه‌ای صحبت می‌شود بدون فاصله به یاد سواحل مدیترانه می‌افتیم. پس زمینه روشن است، اما هر رنگ پرجنب‌وجوشی می‌توانیم ببینیم. گاهی رنگ‌های سرد در کنار رنگ‌های گرم قرار می‌گیرند و گاهی رنگ‌ها خنثی زمینه‌ای فراهم می‌کنند برای برجسته‌تر شدن رنگ‌های پرحرارتی مثل نارنجی.

بنابراین در سبک مدیترانه‌ای می‌توانیم از رنگ‌هایی مثل شنی (که خنثی است)، آبی در طیف‌های متفاوت، سفید روشن و رنگ‌هایی پرحرارت و پرجنب‌وجوش مثل صورتی، نارنجی، زرد، سبز و غیره استفاده کنیم.

حال بهتر است از رنگ‌های خنثی یا رنگی مثل سفید برای رنگ‌آمیزی دیوارها استفاده کنیم و کفپوش‌ها را با الهام از شن‌های ساحلی، شنی رنگ انتخاب کنیم. پس از آن دستمان باز خواهد بود و می‌توانیم از سایر رنگ‌ها برای انتخاب رنگ مبلمان، اکسسوری‌ها و لوازم خانگی دیگر استفاده کنیم.

1

اشکال هندسی در سبک مدیترانه‌ای برای دکوراسیون داخلی

از آنجایی که سبک مدیترانه‌ای می‌خواهد نشان دهد که کاملا با طبیعت انس گرفته است، پس لازم نیست در انتخاب اشکال هندسی و خطوط، خط کش به دست بگیریم و همه چیز را دقیق و صاف بکشیم! در سبک مدیترانه‌ای اشکال هندسی و خطوط می‌توانند طبیعی باشند. از طرفی یکی از مهم‌ترین اشکال هندسی که در معماری خانه‌های مدیترانه‌ای به شدت می‌بینیم، قوس و انحنا است که بیشتر در دیوارها و ورودی‌ها دیده می‌شود. یعنی می‌توانیم برای آراستن دیوارها طاقچه‌هایی بلند یا لبه‌های گرد در نظر بگیریم که ضلع بالایی آن قوسی شکل است.

1

نورپردازی در سبک مدیترانه‌ای برای دکوراسیون داخلی

اگرچه در سبک مدیترانه‌ای قرار است از نورطبیعی و طلایی آفتاب بیشترین استفاده را ببریم، اما پنجره‌ها نباید کاملا ساده و سراسری باشند و اگر بودند بهتر است ضلع بالایی آن قوسی شکل، حفاظ‌ها چهارخانه و شیشه‌ها شفاف باشند. بعلاوه باید سعی کنیم که به شیوه‌های متفاوت نور طبیعی را تقویت کنیم و از این طریق خانه‌ای صمیمی و دنج داشته باشیم.

در مورد نورپردازی مصنوعی نیز باید در نظر داشته باشید که هر یک اکسسوری‌های نوری مثل لوستر، چراغ خواب، چراغ دیواری و آباژورها بهتر است از جنس متریالی طبیعی مثل حصیر باشند. بدون شک نور ساطع شده از این لوازم نورپردازی، گرما و حرارت بیشتری خواهد داشت.

1

استفاده از اکسسوری در سبک مدیترانه‌ای برای دکوراسیون داخلی

استفاده از اکسسوری در سبک مدیترانه‌ای یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام دهیم، دلیل این مساله هم مفهومی است که در این سبک و در استفاده از اکسسوری وجود دارد؛ ما با استفاده از اکسسوری‌ها به خانه‌هایی به سبک مدیترانه‌ای شخصیت و اصالت می‌بخشیم. به همین دلیل یک خانه مدیترانه‌ای با خانه‌ای دیگر یک شکل نخواهد بود.

از جمله اکسسوری‌هایی که می‌توانیم برای خانه‌مان با سبک مدیترانه‌ای استفاده کنیم گلدان‌های سرامیکی و سفالی، صنایع دستی ساحلی، استفاده از فلزها، دیوارآویزهای متفاوت، اکسسوری‌های فرفورژه و غیره است. این کاملا بستگی به شما دارد که چه طرح، رنگ و بافت اکسسوری‌ای را برای خانه خود ترجیح دهید.

1

متریال مورد استفاده در سبک مدیترانه‌ای برای دکوراسیون داخلی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد برای دکوراسیون داخلی به سبک مدیترانه‌ای باید از متریال طبیعی استفاده کنید. این در حالی است که مثل سبک روستیک و صنعتی می‌توانیم متریال معماری اسکلت خانه را جلوی چشم قرار دهیم (بعنوان مثال تیرک‌های چوبی). از طرفی دیگر می‌توانیم برای دیوارها از سنگ‌های طبیعی استفاده کنیم و کفپوش را یا با کاشی بپوشانیم یا پارکت. از دیگر متریالی که می‌توان در سبک مدیترانه‌ای استفاده کرد چوب‌های خیزران، سرامیک، کوتا، کتاب، پنبه و فرفورژه هستند. بنابراین بهتر است پرده‌های کتان حریر به پنجره بیاویزیم و به هنگام روز آن را کنار بزنیم تا نور طلایی به خانه بتابد.

1

مشخصه‌های سبک مدیترانه‌ای در دکوراسیون داخلی

از جمله اقداماتی که می‌توانیم در دکوراسیون داخلی منزل اجرا کنیم و روح سبک مدیترانه‌ای را در آن بدمیم، موارد زیر خواهد بود، فراموش نکنید که این موارد مشخصه‌های سبک مدیترانه‌ای در دکوراسیون داخلی هستند و در جزئیات و ریزه‌کاری‌ها به درد شما می‌خورند.

بهتر است دیوارها بافت داشته باشند و فضای بیرونی با داخلی منزل یکسان باشد.

می‌توانیم از منسوجات و اکسسوری‌های مدیترانه‌ای بعنوان عناصر تزئینی استفاده کنیم تا روح مدیترانه را در خانه بدمیم.

1

سقف خانه‌های مدیترانه‌ای می‌توانند سفالی و قرمز باشند.

کاشی‌ها می‌توانند رنگ‌ها و طرح‌های التقاطی داشته باشند و به فضا جنب‌وجوش خاصی ببخشند.

بهتر است فضای بیرونی خانه، مثل بالکن را با ایده‌هایی نو تبدیل به فضایی برای نشستن کنیم تا بر مساله زندگی در فضای باز تاکید کرده باشیم.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها