(تصاویر) رمزگشایی از نمادهای معبد 2700ساله عراق: شاه نامش را به رمز نوشته بود!

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.4 دقیقه

راهنماتو-نمادهای باستانی یک معبد 2700ساله که بیش از یک قرن کارشناسان را گیج کرده بود توسط یک آشورشناس رمزگشایی شده است.

به گزارش راهنماتو، توالی «نمادهای اسرارآمیز» روی چندین معبد در سراسر شهر باستانی دار-شاروکین، خرس‌آباد امروزی در عراق، دیده می‌شود. این شهر زمانی توسط سارگون دوم، پادشاه آشوریان (721-704ق.م) اداره می‌شد.

توالی 5نماد –یک شیر، عقاب، گاو نر، درخت انجیر و گاوآهن -نخستین‌بار به واسطه نقاشی‌های کاوشگران فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم به جهان مدرن شناسانده شد. از آن زمان درباره معانی احتمالی این نمادها گمانه‌زنی‌هایی شده است.

این نمادها با هیروگلیف‌های مصری مقایسه و به مثابه بازتابی از قدرت امپراتوری فهمیده شده‌اند و حدس زده شده که بازنماییِ نام شاه بوده باشند – اما چگونه؟

دکتر مارتین ورثینگتون از مدرسه زبان‌ها، ادبیات و مطالعات فرهنگی ترینیتی، یک راه حل تازه در مقاله‌ای که 26 آوریل در بولتن آمریکایی مطالعات شرقی منتشر شد، پیشنهاد داده است.  او استدلال می‌کند که این 5نماد (شیر، عقاب، گاو نر، درخت انجیر و گاوآهن)، اگر به ترتیب درست چیده شوند،  در زبان آشوری، حاوی صدایی هستند که شکل آشوری نام سارگون šargīnu را تولید می‌کند.

2

گاهی‌اوقات، در همان محوطه باستانی فقط سه نماد (شیر، درخت و گاوآهن) دیده می‌شود که دکتر ورثینگتون بر اساس همین اصل باز هم استدلال می‌کند این توالی به اسم سارگون اشاره می‌کند. او می‌گوید:

«مطالعه زبان‌ها و فرهنگ‌های باستانی مملو از معماهایی از چندین شکل و اندازه است اما نمادهای رازآلود روی معابد باستانی خاور نزدیک شایع نبودند.»

او می‌افزاید: «علاوه بر آن، هر کدام از این نمادها را می‌توان به عنوان یکی از صور فلکی درک کرد. بنابراین شیر نماد اسد و آکیلا (عقاب) است (صور فلکی از بین‌النهرین و از طریق یونان باستان به ما رسیده‌اند و بسیاری از آن‌ها یکسان هستند.) درخت انجیر نماد صورت فلکی «آرواره/فک» است (امروز آن را نداریم) که به تصور کشیدن آن سخت بوده؛ از این رو که iṣu به معنی «درخت» صدایی مشابه iṣu به معنیِ «آرواره» دارد.»

دکتر ورثینگتن می‌گوید: «تأثیر این 5نماد این بود که نام سارگون را برای همیشه در آسمان‌ها ثبت کند – راهی هوشمندانه برای جاودان کردن نام شاه. و البته، این ایده که افراد پرطمطراق نام‌شان را روی بناها ثبت می‌کردند فقط به آشور باستان محدود نمی‌شود.»

بین‌النهرین باستان یا عراق مدرن امروزی و نواحی همسایه محل زیست بابلی‌ها، آشوری‌ها، سومری‌ها و سایرین بود که امروز می‌توانیم از طریق نوشته‌های میخی که به وفور از آن‌ها باقی مانده درباره‌شان تحقیق کنیم.

درحقیقت نوشتار احتمالا 3400سال ق.م در آنجا ابداع شد. بنابراین، کاتبان سارگون بی‌آنکه آگاه باشند، با خلق نمادهای نوشتاری جدید تاریخ بین‌النهرین را از هزاران سال قبل انعکاس دادند.

3

دکتر ورثینگتن توضیح می‌دهد: «نمی‌توانم نظریه‌ام را اثبات کنم اما این حقیقت که هم  در مورد توالی 5نمادی و هم روی توالی 3نمادی صدق می‌کند  و می‌توان نمادها را  به عنوان صور فلکی فرهنگی درک کرد، به نظرم می‌رساند که این نظریه قانع‌کننده است. این احتمال که همه این نمادها اتفاقی کنار هم چیده شده باشند – به جز آنکه آرایه ادبی جناس باشند ـ خیلی بعید است.»

دکتر ورثینگتن متخصص زبان‌ها و تمدن بین‌النهرین باستان شامل بابلی‌ها، آشوری‌ها و سومری‌ها است. او می‌گوید:

«این ناحیه از جهان که شامل عراق امروزی و بخش‌هایی از ایران، ترکیه و سوریه است، اغلب به عنوان مهد تمدن بشری شناخته می‌شود. اینجا جایی است که شهرها و امپراتوری‌ها متولد شدند و بخش عمده‌ای از تاریخ بشر را در بر می‌گیرد.»

به دلیل عادت شمارش اهالی بین‌النهرین به صورت 60تایی است که ما امروز 60دقیقه در یک ساعت دارد و گفته می‌شود ابراهیم (که در هر سه دین بزرگ جهان شخصیتی محوری است)، اهل شهر اور در بین‌النهرین بوده است.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها