خورش قیمه نخود یزدی رو امتحان کن! جون و دلت می‌ره براش!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.1 دقیقه

راهنماتو- «مگه قیمه همه جای کشور یکی نبود؟! پس چرا این فرق می‌کنه؟!»

قیمه نخود همان قیمه است که یزدی‌های عزیز به سبک خودشان آن را تهیه می‌کنند و اگر آن را امتحان کنید عاشقش خواهید شد. تفاوت خیلی خاصی با قیمه معمولی ندارد و تنها به جای لپه از نخود در آن استفاده می‌شود که همین اختلاف جزیی را باید با دقت انجام بدهید تا یک خورش خوش رنگ و لعاب آماده کنید و هر کسی که آن را میل کند برای همیشه جزو طرفدارانش قرار بگیرد!

به گزارش راهنماتو، غذاهای محلی و سنتی کشورمان آنقدر زیاد هستند که اگر بخواهید دل به کار بدهید و هر از گاهی یکی از آنها را امتحان کنید شاید سال‌ها زمان ببرد و باز هم تمام غذاها را نخورده باشید! پس به جای غذاهای تکراری و فست فود، دستکم هفته‌ای یک بار تنوع را پیشه کنید و سری به غذاهای محلی بزنید، مطمئن باشید آشپزخانه‌تان هم رنگ و بوی دلچسبتری خواهد گرفت!

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
نخود

250 گرم

گوشت گوسفندی

300 گرم

پیاز بزرگ

یک عدد

لیمو عمانی

3 عدد

رب گوجه فرنگی

2 قاشق غذاخوری

روغن مایع سرخ کردنی

به میزان لازم

زعفران دم کرده

به میزان سخاوت شما!

گلاب

به مقدار لازم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

به میزان دلخواه

هل

2 عدد

چوب دارچین

یک عدد

سیب زمینی برای دورچین

به مقدار دلخواه

کره

30 گرم

طرز تهیه:

از آنجا که نخود نسبت به لپه دیرتر می‌پزد مقدمات خاص‌تری را لازم دارید تا این خورش را آماده کنید! نخود را از شب قبل خیس کنید، چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن به خوبی گرفته شود و برای پختن آماده‌تر باشد. پوست نخودها را جدا کنید. این قسمت مهم‌ترین بخش آشپزی شما در این غذاست! باید حتما برای اینکه یک خورش زیبا و پررنگ و لعاب داشته باشید پوست نخودها را جدا کنید. از آنجا که ساعت‌ها در آب خیس خورده‌اند به راحتی این کار انجام می‌شود.

پیاز را بشویید و پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. مانند تمام خورش‌ها و همچنین خورش قیمه معمولی، پیاز را در مقداری روغن تفت بدهید، سبک که شد گوشت‌های تکه شده خورشی را به آن اضافه کنید و به همراه نمک و زردچوبه خوب تفت بدهید. وقتی رنگ گوشت‌ها عوض شد یک چوب دارچین داخل قابلمه بیندازید و مقداری آب جوش هم روی گوشت‌ها بریزید و در قابلمه را ببندید و اجازه بدهید گوشت‌ها نیم پز شوند.

در این فاصله نخودهایی را که از پوست جدا کردید در یک تابه به همراه کره و مقدار کمی روغن و رب گوجه فرنگی تفت بدهید تا رنگ رب باز شود و بوی خامی آن هم از بین برود. نمک، فلفل سیاه و لیموعمانی‌های درسته را هم به آن اضافه کنید. بعد این مواد را به گوشت که کاملا نیم پز شده است اضافه کنید و مقداری زعفران دم کرده، گلاب و 2 عدد هل که در مواد لازم قید شده بود در قابلمه ریخته و در آن را بگذارید و اجازه بدهید با حرارت خیلی ملایم در کنار یکدیگر بپزند و خورش شما جا بیفتد.

مگر می‌شود قیمه باشد و سیب زمینی سرخ کرده در کنار آن به چشم نخورد؟! ربطی هم به لپه یا نخود ندارد! شما وظیفه خوب خودتان را انجام بدهید و سیب زمینی خلالی را سرخ کنید و برای سرو کردن در کنار خورش قیمه نخود آماده کنید.

این خورش بسیار جذاب و خوشمزه است. حتما آن را امتحان کنید.

نکات طلایی:

  • باز هم تاکید می‌شود که حتما پوست نخودها را جدا کنید. حتی برای زیبایی بیشتر خورش می‌توانید نخودها را از وسط هم نصف کنید!
  • رب گوجه فرنگی قابل حذف شدن است. بنا به ذائقه‌ی خودتان این کار را انجام بدهید.
  • لیمو عمانی‌ها را هم می‌توانید از وسط نصف کنید. این به چاشنی بیشتر خورش شما کمک خواهد کرد.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها