بهترین بازیهای مردعنکبوتی که تونستن خاطره‌ساز بشن

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 7.5 دقیقه

راهنماتو-از زمانی ک شخصیت محبوب اسپایدرمن برای اوّلین بار وارد صحنه بازیهای کنسولی شد، میشه گفت بازی‌های اون خیلی پیشرفت کردن. بعضی از اون‌ها از فیلم‌های اسپایدرمن الهام گرفتن و بعضی داستان‌های اورجینال و جالب خودشون رو با این قهرمان شگفت‌انگیز رقم زدن.

به گزارش راهنماتو، ولی همه این عناوین یک ویژگی مشترک دارن (جز اینکه اسم اسپایدرمن روی جلدشون باشه): همشون ترکیب فوق‌العاده‌ای از اکشن هیجان‌انگیز و داستان جذاب دارن.ولی بیاین واقع‌بین باشیم: چند تا از این بازی‌ها بهتر از بقیه‌ان، پس با راهنماتو همراه باشین تا باهم نگاهی به بهترین بازیهای مردعنکبوتی که تونستن برای خیلی‌هامون خاطره‌ساز باشن بندازیم.

Spider-Man and Venom: Maximum Carnage (1994)

top-memorable-spider-man-games

داستانش چیه: اگه دنبال یه بازی دو بعدی هستی که شامل اسپایدرمن باشه، حداکثر کرنیج انتخاب خوبیه. این بازی براساس کمیکی با همین اسمه که اتفاقات ترسناک سیمبیوت کرنیج رو در نیویورک تعریف میکنه و ما در در نقش پیتر پارکر در قلب این داستان و اتفاقات قرار میده.

نظر ما: Maximum Carnage میشه گفت خیلی سخته و توانایی‌هاتون رو به چالش می‌کشه، اما یه‌بار که بهش مسلط شدین، باید گفت که بازی خیلی خوبه. علاوه بر اون، این بازی برخی سینماتیک‌های واقعاً باحال کمیکی داره که مستقیم از کتابهای Maximum Carnage بیرون آورده شده. ولی بهترین چیز درباره‌ش اینه که بهت اجازه می‌ده هم در نقش اسپایدرمن و هم ونوم بازی کنین و می‌تونین حتی بیشتر از شخصیت‌های مارول رو موقع بازی باز کنین.

Spider-Man: Shattered Dimensions (2010)

top-memorable-spider-man-games

داستانش چیه: Shattered Dimensions یه نامزد عجیب توی این لیسته، چرا که بهتون اجازه می‌ده که در نقش نه یک بلکه چهار نسخه مختلف از قهرمان مورد علاقهتون بازی کنین. میستریو شخصیت منفی اصلی بازیه و اون با شکست یک تبلت جادویی، هرج و مرج روی جهان‌های متعدد رو پخش می‌کنه و باعث میشه که اسپایدرمن‌های مختلفی باهم متحد بشن تا بتونن این اوضاع رو درست کنن.

نظر ما: نقطه قوت اصلی Shattered Dimensions اینه که می‌تونین با انواع مختلفی از اسپایدرمن بازی کنین، از جمله اسپایدرمن شگفت‌انگیز، اسپایدرمن نوار، اسپایدرمن ۲۰۹۹ و اسپایدرمن نهایی. هر کدوم از این اسپایدرمن‌ها توانایی‌ها، سبک بازی و سطوح متفاوتی دارن که باعث میشه عنوان جدید و جذاب باشه اگرچه خیلی خطیه.

متاسفانه، Shattered Dimensions خیلی کوتاهه و حرکت دوربینش می‌تونه خیلی اذیت کننده باشه، که باز همین باعث شده که رتبه بالایی رو توی لیست ما نداشته باشه. با این حال و با این نقایص، Spider-Man: Shattered Dimensions با داستان منحصربه‌فرد و بازی سرگرم‌کننده‌اش ارزش زمانتون رو داره.

Spider-Man (2000)

top-memorable-spider-man-games

داستانش چیه: توی Spider-Man (2000) می‌بینین که کل شهر منهتن پر از گاز سمی شده و وظیفه این قهرمانه که روز رو نجات بده. وقتی که با دشمنان معروفی مثل ونوم، دکتر اکتاپوس، میستریو و راینو مبارزه می‌کنه، متوجه میشه که یک طرح نابرابری خطرناک در حال برنامه‌ریزیه.

نظر ما: اسپایدرمن اولین بازی سه‌بعدی با قهرمان مورد علاقه‌مون بود و با وجود اینکه تقریباً الان این بازی 24 سالشه، باز هم تونسته خودش رو حفظ کنه. داستان‌گویی شگفت‌انگیز اسپایدرمن و مکانیک‌های مبارزه‌ی محکمش به این معناست که هنوز هم بازی کردن ازش لذت‌بخشه. اگرچه پرش‌های اونقدر پیچیده نیستن، اما با پریدن بر روی سقف‌های نیویورک خیلی سرگرم‌کننده است. احتمالاً، چیزی که بیشترین یادآوری رو از این بازی به خاطر می‌آوره، نسخه‌ای از دکتر اکتاویوس سمبیوتیکه که در انتها باهاش مبارزه می‌کنیم و باعث شب‌های بی‌خوابی برای یک نسل از گیمرا شد.

Spider-Man: The Movie (2002)

top-memorable-spider-man-games

داستانش چیه: Spider-Man: The Movie بر اساس فیلم هالیوودی با همین نام با بازیگرانی مثل توبی مگوایر و ویلیم دافو است. با این حال، توسعه‌دهندگان کمی اختیارات داستانی داشتند، از جمله دیگر دشمنایی مثل کریون و اسکورپیون.

نظر ما: بازی چالش برانگیز ولی سرگرم‌کننده‌ایه، Spider-Man: The Movie احتمالاً به یاد می‌مونه به خاطر مبارزات دشوار و صدای بازیگران (آن‌ها مگوایر و دافوه رو برای بازیگری شخصیت‌هاشون انتخاب کردن). در حالی که حالت داستان کوتاهه، یکی از بزرگ‌ترین چیزهای اسپایدرمن: فیلم اینه که می‌تونی همچنین بعد از پایان داستان اصلی به عنوان گرین گابلین بازی کنی، و چیزی به اندازه ترساندن نیویورک با یک وسیله پروازی گابلین وجود نداره.

Spider-Man 2 (2004)

top-memorable-spider-man-games

داستانش چیه: مشابه ورودی قبلی در لیست، Spider-Man 2 به طور میانگین بر اساس فیلم هالیوودی با همین نام هست، اما همچنین بازیگران جدیدی مثل راینو و میستریو که در فیلم رایمی نشان داده نشدند، شرکت می‌کنند.

نظر ما: Spider-Man 2 نمادی از عالی بودن بود و همچنان معیار بالایی است که بر اساس آن بازی‌های با اسپایدرمن را ارزیابی می‌کنند. این باعث شده است که استانداردی برای ارتباط فیلم‌ها با بازی‌های موجود باشد و احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های تریارک و اکتیویژن باشد.

اگرچه Spider-Man 2 ممکن است ۲۰ ساله باشه، دیدن جهان بازی و گرافیکش هنوز هم باورنکردنیه، به خصوص به دلیل مدل‌های شخصیتی فوق‌العاده. با این حال، به یاد ماندنی‌ترین چیز درباره این بازی این است که برای اولین بار، پرش‌های وب سینمایی که وابسته به این است که واقعاً وب خود را به ساختمان‌ها بپیوندید.

Ultimate Spider-Man (2005)

top-memorable-spider-man-games

داستانش چیه: بر اساس کمیک‌های Ultimate Spider-Man، داستان Ultimate Spider-Man سه ماه پس از ظاهر شدن نخستین ونوم آغاز می‌شه و اسپایدرمن رو در تلاش برای متوقف کردن خطر ونوم در نیویورک دنبال می‌کنه.

نظر ما: اگر فکر می‌کردید اسپایدرمن ۲ بزرگترین بازی اسپایدرمن بوده، آن‌وقت احتمالاً متعجب می‌شوید که تریارک خودش با اسپایدرمن نهایی خودش را شکست داده است. اجازه می‌دهد به عنوان هر دو اسپایدرمن و ونوم بازی کنید، این عنوان به شما اجازه می‌دهد تا به عنوان یک قهرمان پرشتاب یا به عنوان یک هیولای سمبیوت به جرم و جنایت بپردازید.

بهترین چیز، اما، دیدنی‌ها هستند. بازی کردن اسپایدرمن نهایی احساس می‌کند وقتی که دارید کتاب کمیکی می‌خوانید که شما کنترل کامل شخصیت‌های مورد علاقه‌تان رو دارین. حتی امروز، این بازی با وجود سنش، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسه.

Spider-Man: Web of Shadows (2008)

top-memorable-spider-man-games

داستانش چیه: Web of Shadows احتمالاً تاریک‌ترین بازی اسپایدرمنه، که اسپایدرمن رو در تلاش برای نجات منهتن از یک تهاجم سمبیوتی نشون میده . در طول راه، او تصمیمات اخلاقی زیادی می‌گیره که به پایان‌های مختلفی منتهی میشن، به توجه به اینکه آیا شما به قدرت سمبیوت رو میپذیرین یا اونو رد می‌کنید.

نظر ما: این بازی بدون شک جلوتر از زمان خودش بوده و دارای برخی مکانیک‌های مبارزه و پرش واقعاً قابل تحسینه، تارهای وب بازی دشواری است که باعث می‌شود واکنش‌های شما را آزمایش کند.

آنچه Web of Shadows رو برجسته میکنه، اینه که میتونین با آزادی تموم بین لباس سنتی اسپایدرمن و سمبیوت رو انتخاب کنین، که قدرت‌های اسپایدرمن رو تغییر می‌دن. اسپایدرمن تنها شخصیتی نیست که مشابه بازی‌های ورزشی و نسخه‌های سمبیوتی از قهرمانان و شرورهای مارول رو دارید. در طول بازی، شما باید با نسخه‌های معمولی و سمبیوتی از شخصیت‌ها و شرورهای مارول مبارزه کنید، به توجه به انتخاب‌هایی که شما انجام می‌دهید. در نهایت، یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های تارهای وب، مبارزه‌های دیواری است، که به نبرد جدیدی اضافه می‌کند. اما افسوس که دوربین این بازی هم دوباره توی دست و پای گیمرها میپیچه و میتونه خیلی اذیت کننده باشه.

Marvel’s Spider-Man (2018)

top-memorable-spider-man-games

داستانش چیه: Marvel’s Spider-Man به خوبی هر چه تموم تونسته داستان این شخصیت محبوب رو به روز کنه و در کنار اون بیشتر به شخصیت هایی که قبلا بهشون کمتر پرداخته شده بود بپردازه. البته شما توی این بازی بدون اسپویل داستان جلوی یه دشمن جدید به اسم Mr. Negative قرار میگیرین، ولی خب داستان به همین جا ختم نمیشه.

نظر ما: بدون شک یکی از بهترین بازی‌هایی است که تاکنون ساخته شده، این عنوان خاص اسپایدرمن رو به سطحی کاملاً جدید می‌بره و سری جدیدی از قدرت‌ها و مکانیک‌هایی که تاکنون در بازی‌های اسپایدرمن وجود نداشتن رو بهمون میده. یکی از جذابیت‌های بزرگ این بازی این است که به شما اجازه می‌ده تا واقعاً احساس کنید که اسپایدرمن هستین، جوری که تموم ویژگی‌های جدید بازی بهتون آزادی عمل کاملی رو برای حس مردعنکبوتی بودن بهتون میدن.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها