8 بازی برتری که هوش مصنوعیشون میتونه هوشمندانه‌تر از شما بازی کنه

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 6.9 دقیقه

راهنماتو-صنعت گیمینگ توی این سال‌های اخیر خیلی پیشرفت کرده. از نظر گرافیک، حرکات کاراکترها، و امکانات توی بازی همگی تونستن هر سال انتظارات گیمرهارو از این صنعت بالا ببرن. ولی از بین همه این جنبه یک حوزه که از زمان شروع تاریخ بازی‌ها به طور قابل توجهی پیشرفت کرده، هوش مصنوعیه. وقتی به نحوه نمایش هوش مصنوعی در بازی‌ها نگاه می‌کنیم، راحت میشه دید کدوم بازی‌ها از زمان خودشون جلوتر بودن.

به گزارش راهنماتو، بعضی بازی‌ها هستن که هوش مصنوعیشون خیلی خفن و باحالن. یه جوری که توی استراتژی، نبرد، حتی آگاهی کلی از فضای بازی، تونستن گیمر رو موقع بازی با کلی چالش جذاب روبرو کنن. حالا درسته که در نهایت همه این سیستم‌ها جوری برنامه ریزی شدن که از گیمر شکست بخورن ولی اون چالشی که برای مخاطب بازی ایجاد میکنن باعث میشه اون بازی تبدیل به یه تجربه موندگار بشه. با راهنماتو همراه باشین تا باهم نگاهی به 8 بازی برتری که هوش مصنوعیشون میتونست خودمختار باشه بندازیم.

Unreal Tournament

games-with-ai-that-can-outsmart-you

یکی از این بازیا Unreal Tournament هستش. این بازی یکی از پیش‌پا افتاده ترین قابلیت‌هارو از بدو انتشارش معرفی کردش، اونم اینه که میتونینه تنهایی با بت‌های بازی تمرین و بازی کنین. ولی توی Unreal Tournament این قابلیت نسبتا ساده تونسته سطح جدیدی رو به این بازی اضافه کنه. اونم اینه که وقتی که شما تنها با بات بازی میکنین، بات‌های بازی همچنان سعی میکنن که باهم استراتژی بچینن و سعی کنن که شمارو از بین ببرن که خودش میتونه تقریبا اون حس بخش چندنفره بازی رو منتقل کنه. طوری که حتی تا جدی باعث شده بود که خیلی‌ها بازی با بات‌هارو به بازی با پلیرهای واقعی این بازی ترجیح بدن.

Dark Souls

games-with-ai-that-can-outsmart-you

یک بازی دیگس که هوش‌مصنوعیش خیلی به گیمرا سخت میگیره و تقریبا تبدیل به جوکی شده که همه میگن این بازی صرفا جهت این ساخته شده که اعصاتون رو به هم بریزه! هوش مصنوعی بازی اینجا خود بازیکن رو با ضربات قدرتمندی می‌سنجه. دنیای خود Dark Souls در نگاه اول میشه گفت خیلی حوصله‌سربر هستش ولی به جاش بازی با چیینش دشمنای مختلف و درجه سختی‌هاشون این تنوع رو به گیمپلی بازی اضافه کرده. در کنار هوش‌مصنوعی فوق‌العاده سخت‌گیر و رو اعصاب این بازی، از دست دادن Soulsهاتون موقع مردن هم این بازی سخت رو تبدیل به یه تست اعصاب کرده.

Alien Isolation

games-with-ai-that-can-outsmart-you

Alien Isolation هم هوش مصنوعی جالبی داره. درسته که هدف اصلی اینه که بازی بتونه گیمر رو بترسونه ولی اینش مهمه که چطوری میخواد این کار رو با گیمر بیچاره بکنه. میشه گفت این بازی اونقدر "باهوشه" که خودش میدونه کی داره کم‌کم میره رو اعصاب گیمر. بعد که به این درک میرسه حتی بیشترهم سعی میکنه که اذیتتون کنه. این بازی جوری هستش که شما باید از دست زینومورف یا دشمن اصلیتون فرار کنین ولی بازی به این موجود بدترکیب یه هوش با دوقسمت داده، این دوتا هم اینطوری کار میکنن که یکیشون دقیقا میدونه شما کجایین ولی با استفاده از اشتباهاتتون بخش دیگه رو همینطور راهنمایی میکنه که در آخر بفهمه چجوری پیداتون کنه.

Fear

games-with-ai-that-can-outsmart-you

بازی Fear هم یک بازی اول شخص شوتر خفنه که از اول تا آخرش ضربان قلبتون رو بالا نگه میداره. این هم بخاطر هوش مصنوعی این بازی برپایه Goal-Oriented Action Planning هستش. سیستم GOAP به هوش مصنوعی این بازی قابلیت‌هایی مثل رفتارهای انسانی رو میده. دشمنا مثل خودتون حرکت میکنن، پناه می‌گیرن، یاراشون رو کاور میدن و خلاصه هرکاری که بتونه جلوی شمارو از پیشرفت بگیره. این سیستم جوری هستش که برای اینکه سعی کنه خودش رو باهوش نشون بده، حرکات آینده خودش رو به طور غیرمستقیم به گیمر منتقل میکنه تا هم گیمر حس دست بالاتر رو داشته باشه و هم اون مبارزه واسش جذاب به نظر بیاد.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

games-with-ai-that-can-outsmart-you

سری Metal Gear Solid از مدت‌ها قبل به خاطر شخصیت‌ها و گیم‌پلی‌اش خیلی محبوب شده. به خصوص Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain که تونست یه بعد جدیدی رو از هوش دشمنارو به این سری بیاره. هوش مصنوعی این بازی به این صورته که بسته به اینکه چطور با دشمناتون برخورد کنین، بهتون عکس العمل نشون میده. از اول بازی، دشمنا کمترین دفاع و پوشش رو دارن و میتونین بدون هیچ سختی و دشواری‌ای دخلشون رو بیارین. ولی با گذشت زمان و نحوه بازیتون، بازی تصمیم میگیره که چطوری میتونه جلوی شما دشمنای بهتر و قوی‌تری رو قرار بده. مثلا اگر همیشه دشمناتون رو با هدشات بکشین، اونا شروع میکنن به استفاده از کلاه‌خود. یا اگر همیشه از پشتشون سبز بشین جوری سر پستشون وایمیستن که مطمئن باشن یه دیوار پشتشون هست که نتونین اونطوری سراغشون برین. این سیستم میتونه هرچقدر که جلوتر برین براتون خیلی چالش‌انگیزترهم بشه.

Left 4 Dead

games-with-ai-that-can-outsmart-you

یکی از شاهکارای ژانر زامبی، بازی Left 4 Dead بازیکناش رو با زامبی‌های مختلف به چالش میکشه. هوش مصنوعی اینجا در نقش کارگردان بازی شما عمل میکنه، برای همین هم هستش که اسمش رو AI Director گذاشتن. حالا این آقای کارگردان چطوری کار میکنه؟ بازیسعی میکنه بسته به عملکرد هر تیم و اشخاص کاری کنه که یه تجربه تکرار نشدنی رو داشته باشن.

همونطور که با تیمتون از مراحل عبور می‌کنید، هوش مصنوعی Left 4 Dead موج بعدی از زامبی‌هارو سمتتون میفرسته. ولی یهویی همه چیز آروم میشه و بازی بهتون وقت اینو میده که با تیمتون دوباره جمع بشین و خودتون رو جمع کنین. بعد وقتی که فکرشو میکنه که آماده شدین تا جایی که میتونه سمتتون زامبی و زامبی‌های مخصوص بازی رو میفرسته تا حسابی دمار از روزگارتون دربیاره!

Mortal Kombat

games-with-ai-that-can-outsmart-you

Mortal Kombat وقتی که اومد انگاز اصلا زانر مبارزه‌ای رو دوباره ابداع کرده باشن. این بازی که اون اولا رو ماشین‌های آرکید اومده بود، تبدیل به یکی از چالش‌برانگیز ترین بازیهای آرکیدی شدش. حالا چجوریش رو بزارین توضیح بدم. از اونجا که بازیهای آرکید سود خودشون رو از سوزوندن بازیکن و گرفتن پولشون در میارودن، هوش مصنوعی این بازی هم جوری طراحی شده بود که این حس الکی که گیمر داره فقط به خاطر مهارت خودش برنده میشه رو منتقل کنه و وقتی که فکر میکرد وقتشه درجه سختی بازی جوری بالا میرفت که برای بلاک کردن و جاخال دادن توی این بازی باید یه سرعت‌عملی میداشتین که هیچ آدمی قادر به داشتنش نبود!

XCOM 2

games-with-ai-that-can-outsmart-you

سری XCOM یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های بازی استراتژیه. هر کدوم از این بازی‌ها تونستن هوش مصنوعی چالش‌برانگیزی رو داشته باشن، اما XCOM 2 قطعا توی بهترین‌های این سری قرار میگیره. شما توی این بازی یک گروه ضد-بیگانه رو کنترل می‌کنین و باید با استفاده از هوش ذکاوتتون باید تلاش کنین که فضای‌هارو شکست بدین. درسته ایده بازی خیلی سادست ولی خب انجامش اصلا یه مبحث دیگست.

XCOM 2 یه حالت مرگ دائمی داره و هوش مصنوعی بازی هم طبیعتا از این قضیه خبر داره. اگر یکی از سربازاتون توی میدون نبرد بمیره، برای همیشه از بازی حذف میشه. جوری که بازی نهایت تلاشش رو میکنه هر دفعه گروه شمارو کوچیک و کوچیک‌تر بکنه. به همین خاطرهم بازی و دشمناتون یه رویه هجومی‌تری رو نسبت بهتون میگیرن و به همین خاطرهم بیشتر تلاش میکنن تا از لحاظ فکری ازتون جلو بزنن؛ اونجاست که استراتژی‌های غیرمنتظره شما به کمکتون میان.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها