10 اصل انتخاب مبلمان برای فضاهای کوچک

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.9 دقیقه

راهنماتو- این روزها با گسترش آپارتمان نشینی و افزایش جمعیت استقبال مردم از خانه های نقلی بیشتر شده است و یکی از چالش های زندگی در چنین خانه هایی، انتخاب مبلمان است. در واقع با زندگی در چنین فضاهایی افراد ناچارند از تمام فضا نهایت استفاده را ببرند و علاوه بر خرید لوازم مناسب آنها را طوری بچینند که اتاق را بزرگتر و کارآمدتر نشان دهد. امروز قصد داریم چند ترفند کاربردی برای چیدمان مبلمان در آپارتمان های کوچک را به شما آموزش دهیم.

1- تصور فضای اشغال شده توسط مبلمان

به گزارش راهنماتو، در فضاهای کوچک که اهمیت هر اینچ مربع بیشتر خود را نشان می دهد، ضروری است که از فضا نهایت استفاده را ببرید. فضایی که می خواهید برای مبلمان در نظر بگیرید با چسب یا دیگر وسایل مشخص کنید و ببینید در این شرایط چه حسی به شما دست می دهد؟

2- بازی با مقیاس

نیاز نیست هر قطعه مبلمان را در یک فضای کوچک و جمع و جور قرار دهید و یا حتما از قطعات مبلمان هم اندازه در چیدمان اتاق خود استفاده کنید. قرارگیری چند قطعه کوچک و بزرگ در کنار یکدیگر موجب ایجاد تنوع و جذابیت بیشتر در فضا خواهد شد.

3- استفاده از اکسسوری

هدف شما تنها نباید حفظ و آزاد کردن فضای اتاق باشد. استفاده از اکسسوری ها و لوازم تزئینی خاص مانند یک چراغ خواب زیبا، چند عدد کوسن و میزهای جلومبلی قطعا حس و حال بهتری در فضای اتاق نشیمن شما به ارمغان می آورد.

1

4- عدم زیاده روی

در حالی که استفاده از اکسسوری می تواند به ایجاد حس و حال بهتر و حتی بزرگتر به نظر رسیدن فضا کمک کند، اما باید از استفاده بیش از حد از این گونه قطعات خودداری کنید. زیرا این کار موجب شلوغی و بی نظم به نظر رسیدن فضا خواهد شد. توصیه می کنیم لوازم بزرگتر مانند قفسه‌های کتاب و مبلمان را در کنار دیوار قرار دهید تا فضا بازتر به نظر برسد.

5- خرید لوازم دومنظوره

قطعات دو منظوره یکی از کاربردی ترین لوازم در فضاهای کوچک هستند. به عنوان مثال شما می توانید از یک یا دو صندلی عثمانی کوچک که هم می توانند نقش یک میز قهوه‌خوری و هم نقش یک صندلی اضافی را بازی کنند، استفاده کنید. صندلی هایی که علاوه بر مکانی برای نشستن، فضایی را نیز برای قرار دادن لوازم کوچک در اختیار شما قرار می دهند.

6- تطبیق رنگ مبلمان و دیوار

تطبیق رنگ مبلمان و دیوار با ایجاد یک ظاهر تک رنگ موجب می شود اتاق شما منسجم تر و جادارتر به نظر برسد. در واقع با این کار، مبلمان شما به جای برجسته تر به نظر رسیدن، با رنگ دیوار ترکیب شده و به بزرگتر به نظر رسیدن فضا کمک می کند. یک مبل سرمه ای مجلل که در مقابل یک دیوار تیره قرار گرفته است و یا یک صندلی سفید در مقابل یک پس زمینه مایل به سفید را تصور کنید.

1

7- استفاده از مبلمان کوچک

از چند مبل کوچک با دسته های نازک استفاده کنید. این مبلمان ها با فضای اتاق های کوچک تناسب دارند و فضا را بازتر نشان می دهند.

8- استفاده از فضای گوشه و کنج

به دنبال مبلمانی باشید که بتواند گوشه ها را بخوبی پر کند. قطعاتی که از فضاهای کوچک و کم کاربرد حداکثر استفاده را می برند. می توانید از مبلمان های کوچک و عتیقه که به‌طور خاص برای قرارگیری در گوشه ها طراحی شده اند، استفاده کنید.

9- تناسب اندازه فرش با فضا

بسیاری از افراد فکر می کنند که باید در فضاهای کوچک از فرش کوچک استفاده کنند. در حالی که برعکس است. فرشی که انتخاب می کنید حداقل باید تا پایه های جلویی مبلمان امتداد داشته باشد. در غیر این صورت با انتخاب فرش کوچک فضای اتاق شما کوچکتر از آنچه که هست، به نظر خواهد رسید.

1

10- خرید مبلمان پایه دار

هر چه نور و هوای بیشتری در اتاق جریان داشته باشد، فضای آن بزرگتر به نظر خواهد رسید و قرارگیری مبلمان پایه دار در چنین مکان هایی می تواند با انتقال نور و هوا فضا را بزرگتر و دلبازتر جلوه دهد.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها