راهنمای کامل انتخاب پرده برای منزل؛ از جنس تا مدل

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 14.2 دقیقه

راهنماتو- پرده یکی از مهم‌ترین لوازم خانه است که اگر در انتخاب آن دقت کافی نداشته باشیم، نور طبیعی منزل را کور کرده‌ایم. از آن جایی که پرده ارتباطی مستقیم با پنجره دارد، حضورشان می‌تواند حرارت موجود در خانه را نیز کنترل کند. اما، برای یک انتخاب مناسب باید بدانیم که انواع پرده‌ها کدام هستند؟ جنسشان چیست؟ چه مدل‌ها و چه تزئیناتی دارند؟ باید چند لایه باشند؟ و اندازه مناسب پرده‌ها برای هر پنجره چقدر است. از همه مهم‌تر ما باید برای هر بخش از خانه- از آشپزخانه گرفته تا سرویس بهداشتی- پرده مناسبی تهیه کنیم. راهنماتو در این مقاله جواب تمامی پرسش‌های شما درباره پرده‌ در دکوراسیون داخلی منزل را خواهد داد.

1

انواع آستری پرده برای منزل

به گزارش راهنماتو، پرده‌ها از نظر نوع آسترکشی، جنس پارچه، نوع پوشانندگی، مدل آویزان کردن و غیره انواع متفاوتی دارند که باید حین انتخاب آن تمامی این گزینه‌ها را در نظر گرفت. اما، انواع آستری پرده برای منزل یکی از ابتدایی‌ترین نکات است. شما باید در نظر بگیرید که آیا زیر پرده اصلی خود می‌خواهید آستری بکشید یا نه! و بعد تصمیم بگیرید که به چه نوع آستری پرده‌ای احتیاج دارید.

پیش از اینکه تصمیم بگیرید به آستری احتیاج دارید یا نه، بهتر است بدانید که آستری پرده چه کارایی‌هایی خواهد داشت. آستری می‌تواند به شکیل شدن پرده، حفاظت و کنترل نور، گرما و گرد و غبار کمک کند. از طرفی دیگر اگر در محله‌های شلوغ و مرکز شهر زندگی کنید، وجود آستری می‌تواند همچون عایقی برای صدا باشد تا آرامش شما را مهیا کند. در ادامه انواع آستری پرده برای منازل بررسی خواهند شد.

پرده سه لایه

اگر بخواهید صداهای مزاحم را به طور کامل مسدود کنید می‌توانید از پرده‌های سه لایه استفاده کنید که عایق کامل صدا هستند. این نوع پرده‌ها شامل یک لایه آستری، یک لایه فوم رول آکوستیک و یک لایه پارچه پرده‌ای هستند و در نهایت می‌توانند عایق صدا و عایق حرارت در فصول سرد سال باشند. از آنجایی که این پرده‌ها سنگین هستند، ظاهری شکیل خواهند داشت که هم مناسب خانه‌های مدرن و هم خانه‌های کلاسیک است.

1

پرده بدون آستری

اگر دوست دارید نور طبیعی را به طور کامل دریافت کنید و مساله حرارت و سروصدا برای شما مطرح نیست بهتر است از پرده‌های بدون آستری و تک لایه استفاده کنید. این پرده‌ها بسته به اینکه چه جنسی داشته باشند می‌توانند با نور طبیعی بازی کرده و جلوه‌ای جذاب از نورپردازی طبیعی را در خانه شما به وجود آورند.

پرده متصل به آستری

اگر بخواهید از آستری زیر پرده خود استفاده کنید، می‌توانید آن را به صورت جدا از یکدیگر یا متصل به هم در نظر بگیرید. پرده متصل به آستری به گونه‌ای دوخته می‌شود که در نهایت یک نوار پرده به میل پرده وصل شود. در این میان ممکن است از هر چهار طرف پرده و آستری به یکدیگر دوخته شده باشند یا بخش پایینی آن از یکدیگر جدا باشد. پرده متصل به آستری برای زمانی مناسب است که می‌خواهیم به هنگام شب حریم خصوصی خانه حفظ شده و از پنجره به داخل هیچ دیدی وجود نداشته باشد. اما، از آن‌جایی که حرکت دادن این نوع پرده‌ها کمی دشوار است، ممکن است در طول روز نتوانید تمامی نور طبیعی موجود را داشته باشید.

پرده شفاف

اگر بخواهید نور طبیعی را به صورت صد در صدی در خانه داشته باشید بهتر است از آستری برای پرده منزل استفاده نکنید. بعلاوه، از پرده‌های شفافی استفاده کنید که به طور کامل نور را از خود عبور می‌دهند (مثل پرده‌های توری و حریر).

1

انواع چین پرده برای منزل

حتما تا کنون دیده‌اید که پرده‌ها از نظر نوع چین با یکدیگر تفاوت دارند، اما اکثرا نمی‌دانیم که هر کدام از این چین‌ها چه نامی دارند! نکته این است که مدل چین پرده از آن جایی که دقیقا بالای پرده قرار می‌گیردريال ارتباط مستقیمی با نوار پرده، میل پرده و قلاب پرده دارد. بنابراین بسته به اینکه بخواهیم چگونه از آن استفاده کنیم، در چه بخشی از خانه آن را نصب کنیم و هرچند وقت یک بار آن را بشوییم، شناخت چین پرده مهم خواهد بود. در ادامه انواع چین پرده به شما معرفی خواهد شد.

1

پرده بندیلک دار

یکی از جدیدترین نوع چین برای پرده منزل پرده بندیلک دار است. چین این نوع پرده به وسیله تکه پارچه‌هایی حلقه شده بر بخش بالایی پرده قرار می‌گیرد و سپس میل پرده از داخل این حلقه‌های پارچه‌ای عبور می‌کند. پرده بندیلک دار به راحتی جابه جا می‌شود و برای بخش‌های متفاوت خانه مناسب است.

پرده چین مدادی

وقتی که چین‌های پرده به به شکلی متراکم کنار یکدیگر قرار گیرند در نهایت ظاهری همچون مدادهای کنار هم پیدا می‌کند، از این رو به آن پرده چین مدادی گفته می‌شود. این پرده‌ها با قلاب‌ها فلزی یا پلاستیکی دایره شکلی به میل پرده آویزان می‌شود و جابه جا کردن آن بسیار ساده است. به دلیل ریز بودن چین‌ها، پرده چین مدادی ظاهری ظریف داشته و مناسب برای خانه‌هایی به سبک کلاسیک است.

1

پرده پانج

اگر بالای پارچه پرده منزل را به جای چین سوراخ‌هایی دایره شکل ایجاد کنیم که محیط آن با نگهدارنده‌هایی دایره شکل پر شده‌اند در نهایت پرده پانچ خواهیم داشت. این نگهدارنده‌های دایره شکل که به شکلی مزتب بالای پرده چیده شده‌اند وارد میل پرده می‌شود و در نهایت پرده حالتی لوله مانند پیدا می‌کند. پرده‌های پانچ این روزها به شدت محبوب شده‌اند و بیشتر برای خانه‌هایی به سبک مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پرده چین پاکتی

پرده چین پاکتی به صورتی است که پارچه از ابتدا به به شکلی ممتد و منظم روی یکدیگر به شکل پاکت یا جعبه قرار گرفته و دوخته می‌شوند. در نهایت در بخش بالایی پرده نوار پرده قرار گرفته و با قلاب‌هایی به میل پرده نصب می‌شود. این نوع پرده‌ها که به دلیل چین‌های عمیقشان در نهایت ضخیم به نظر می‌رسند، چه برای خانه‌های کلاسیک چه برای خانه‌های مدرن مناسب خواهند بود.

پرده چین ساغری

یکی از جذاب‌ترین و ظریف‌ترین نوع چین پرده، پرده چین ساغری است. چین این نوع پرده‌ها از بالاترین بخش به شکلی دو قلو و برآمده با ریتمی منظم کنار یکدیگر قرار می‌گیرد و در حدود 5 الی 10 سانت پایین‌تر هر چین برآمده دوقلو با یک کوک به هم متصل می‌شود. این نوع پرده بسیار ظریف بوده و برای بخش‌هایی از خانه مناسب است که به تزئینات بیشتری نیاز دارد. سبک دیگری از چنین چینی را در پرده چین انگشتی می‌بینیم که پلیسه‌های بیشتری داشته و مناسب برای بخش‌های رسمی‌تر خانه است. در نظر داشته باشید که ظرافت و پیچیدگی این نوع چین‌های پرده باعث می‌شود که به راحتی نتوانیم آن را به عقب و جلو بکشیم و پرده باید در اکثر مواقع ثابت بماند.

1

مدل‌های متفاوت آویزان کردن پرده

پرده‌ها از نظر مدل آویزان کردن نیز می‌توانند متفاوت باشند. اما، پیش از صحبت کردن درباره مدل‌های متفاوت آویزان کردن پرده بهتر است بدانیم که هر پرده باید تقریبا 15 سانت بالاتر از پنجره قرار بگیرد. بعلاوه، پرده‌‎ها باید نسبت به هر دو طرف پنجره 15 تا 20 سانت ادامه پیدا کرده باشند. درواقع، پرده نباید با چارچوب‎های پنجره لب به لب باشد.

1

مدل آویزان کردن پرده منزل با چوب پرده

چوب پرده یا میل پرده وسیله‌ای است همچون میله‌ای بلند که به شکل افقی بر بخش بالایی پنجره قرار می‌گیرد تا پرده به شکل‌های متفاوت به آن آویزان شود. میل پرده انواع متفاوتی دارد، اما پرکاربردترین نوع میل پرده‌ها میل پرده معمولی، سنتی، تزئینی، کافه و پنهان هستند.

اگر پرده‌های شما چند لایه باشد ممکن است مجبور باشیم از دو میل پرده استفاده کنیم. اما، عموما میل پرده مناسب آستری پرده همان میل پرده‌های معمولی هستند که پرده را توسط قلاب‌های فلزی نگه می‌دارند. میل پرده جلویی هم می‌تواند از نوع میل پرده‌های تزئینی باشد که در برخی موارد با حلق‌هایی دایره شکل پرده را نگه می‌دارند.

اما، اگر بخواهیم میل پرده کاملا از نظرها دور باشد می‌توانیم از میل پرده پنهان استفاده کنیم که چین‌های پرده را نمایان می‌کند. به عنوان مثال اگر چین پرده‌های شما ساغری یا انگشتی باشد بهتر است از میل پرده پنهان استفاده کنیم تا ظاهر چین پرده‌ها حفظ شود.

1

انواع تزئینات پرده منزل

پرده‌هایی که در منزل‌های مدرن نصب می‌شوند عموما ساده و بدون تزئین هستند. به همین خاطر اکثرا از مدل چین پانجی استفاده کرده و کار را تمام می‌کنند. اما اگر بخواهیم کمی بیشتر به تزئینات پرده فکر کنیم بهتر است بدانیم چه عناصری برای پرده تزئینات به حساب می‌آیند. از جمله تزئینات پرده می‌توان به والانس، کتیبه، ریسمان، گیره‌ها و گلوله‌های سربی اشاره کرد. اضافه کردن هر یک از این عناصر تزئینی به پرده، ظرافت، پیچیدگی و زیبایی بصری آن را افزایش می‌دهد. در ادامه چندی از محبوب‌ترین والانس‌های پرده بررسی می‌شوند.

والان یک طرفه

پیش از اینکه به والان یک طرفه بپردازیم باید بگوییم که منظور از والان پرده، پرده‌هایی کوتاه‌تر است پرده‌های اصلی هستند که با پارچه‌ها و دوخت‌هایی ظریف‌تر و پیچیده‌تر بر قسمت بالایی یا کناری پرده اصلی قرار می‎گیرند. حال والان یک طرفه فقط سمت راست یا چپ برده قرار می‌گیرد و پیچیدگی کمتری دارد.

1

والان دو طرفه

اگر بخواهیم پرده تزئینات بیشتری داشته باشد بهتر است از والان دو طرفه استفاده کنیم که سمت راست و چپ پرده به صورت قرینه نصب می‌شوند. بالای والان‌های دوطرفه ممکن است والان‌های شال گردنی قرار گیرد که آن را پیچیده‌تر از قبل کرده و مناسب برای منزل‌هایی به سبک کلاسیک است.

والان دستمال گردن

والان دستمال کردن والان‌هایی کوتاه قد هستند که تنها در بخش بالایی پرده قرا می‌گیرند و نوک‌ها و برش‌های تیزی دارند که سرتاسر پرده قرار گرفته است.

والان بالونی

والون بالونی می‌تواند ارتفاع‌های متفاوتی داشته باشد، اما بخش پایینی آن پف دار است و شکل نهایی آن شبیه به بالون است.

1

والان شال گردن

یکی از زیباترین الان‌ها که جلوه‌ای شیک، با اصالت، رسمی و سنگین و رنگین دارد، والان شال گردن است. این مدل والان درست شبیه به یک شال گردن دور میل پرده قرار گرفته و به شکل‌های متفاوتی قابل اجرا است.

والان کتیبه

اگرچه این روزها کتیبه به عنوان وسیله‌ای برای پنهان کردن چوب پرده، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما، والان کتبیه در برخی از خانه‌های کلاسیک و سلطنتی جایگاه ویژه‌ای دارند. والان کتیبه ظاهری صاف و تخت دارد که در بالاتری بخش پرده قرار می‌گیرد. به همین خاطر برای دوخت والان کتیبه از پارچه‌هایی با ایستایی بالا مثل پارچه ژاکارد استفاده می‌کنند.

1

انواع جنس پرده منزل

به شکل کلی 99 درصد یک پرده را پارچه تشکیل داده است، بنابراین مهم‌ترین بخش برای انتخاب پرده منزل توجه به جنس پارچه آن است. پیش از هر چیز شما باید در نظر بگیرید که چه توقعاتی از پرده منزل خود دارید؟ آیا می‌خواهید عایق نور، صدا و حرارت باشد؟ آیا می‌خواهید شفاف باشد؟ ساده باشد یا پرتزئین و پرطمطراق؟ چند بار در سال می‌خواهید آن را بشویید؟ برای چه فصلی این پرده را نصب خواهید کرد؟ بنابراین در ادامه چند نوع پارچه پرده‌ای که بیشترین کاربرد و محبوبیت را بین مردم دارند به شما معرفی خواهیم کرد.

1

جنس پارچه حریر برای پرده منزل

پارچه‌های حریر پارچه‌های شفاف و سبک هستند که بیشترین میزان نور را از خود عبور می‌دهند. جنس پارچه‌های پرده‌ای حریر می‌تواند ابریشم، پلاستیک یا پنبه باشد. به دلیل نازک بودن، این پرده‌ها را بیشتر برای فصول گرم بر پنجره آویزان می‌کنند. ضمنا اگر بخواهیم به پرده تزئیناتی مثل والان اضافه کنیم می‌توانیم روی پرده حریر به عنوان پرده میانی بین آستر و والان حساب کنیم!

جنس پارچه تور برای پرده منزل

پارچه‌های تور به دلیل بافت و تاروپود نسبت درشتی که دارند به راحتی می‌تواند هوا و نور را از خود عبور دهند. پارچه‌های توری عموما تزئینات و بافت‌های جذاب و متنوعی دارند و ظرافت آن‌ها باعث می‌شود که در برخی موارد از آن‌ها به عنوان والان پرده نیز استفاده کرد. شستن پرده توری کاری نسبتا سخت است و بهتر است آن را با دست بشوییم یا به دست خشک شویی بسپاریم.

جنس پارچه برزنتی برای پرده منزل

اگر بخواهیم پرده مورد استفاده‌مان عایق مناسبی برای نور، حرارت و صدا باشد، می‌توانیم از پارچه‌های برزنتی استفاده کنیم. عموما پرده‌ها به دلیل مجاورت با نور مستقیم آفتاب، در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرند، اما پارچه برزنتی یک گزینه مناسب است و به اصطلاح مرگ ندارد. این نوع پارچه ضخامت و زمختی خاصی دارد به همین دلیل برای دوخت آن از مدل‌هایی مثل پانچی پیروی می‌کنند.

1

جنس پارچه کتان برای پرده منزل

اگر سبک خانه شما نزدیک به سبک‌هایی مثل معاصر، مدرن، مینیمالیسم، ترنزیشال، روستیک و غیره است و مدام به شما می‌گویند که از متریال طبیعی استفاده کنید، بهتر است به سراغ پارچه‌های کتان برای پرده منزل‌تان بروید. این پارچه‌ها ایستایی مناسبی دارد و در نهایت به شدت شکیل به نظر می‌رسد. در حالی که ظاهر طبیعی خود را حفظ کرده است. نکته این است که پارچه‌های کتان برای پرده نه تنها ظرافت و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد بلکه می‌تواند یک عایق مناسب برای حفاظت از انرژی در فصل‌های سرد سال باشد.

1

پرده مخمل و ابریشم

اگر به دنبال پرده‌هایی مجلل، لوکس و شیک برای خانه خود می‌گردید و سبک خانه شما آرت دکو، کلاسیک یا نئوکلاسیک است می‌توانید به سراغ پرده‌های مخمل و ابریشم بروید که جلوه خاصی به دکوراسیون داخلی منزل شما می‌دهد. این جنس پرده‌ها به قدری شیک هستند که در اکثر مواقع از آن‌ها به عنوان والان یا بخش تزئینی پرده استفاده می‌شود. پارچه‌ای مثل مخمل می‌تواند یک عایق مناسب باشد پس یک پرده پاییزی/زمستانی است که همراه خود نورهایی رنگی و جذاب به خانه منتقل می‌کند. پرده‌هایی با جنس ابریشم نیز می‌تواند کمی نازک‌تر بوده و در فصول گرم سال نیز مورد استفاده قرار گیرد. پارچه‌های ابریشم برای پرده منزل ظرافت و لطافت خاصی به دکوراسیون داخلی منزل می‌بخشد.

1

کدام پرده برای کدام بخش از خانه؟

ممکن است بپرسید که حالا بهتر است کدام نوع پرده را به کدام بخش از خانه نصب کنیم، جواب این است که این موضوع کاملا بسته به نیاز و سلیقه شما است. با توجه به ویژگی‌ها و مواردی که درباره پرده منازل به شما در میان گذاشته شد، حالا کاملا استاد این کار شده‌اید.

به‌عنوان مثال اگر به دنبال پرده مناسبی برای اتاق نشیمن می‌گردید و دوست دارید ظاهری شیک و امروزی داشته باشد ولی عایق مناسبی برای حرارت و صدا باشد می‌توانید از پرده‌هایی با چین انگشتی، از جنس کتان و با چوب پرده پنهان استفاده کنید در حالی که برای آن ا آستری جدا استفاده کرده‌اید.

اگر می‌خواهید اتاق خواب شما نورانی باشد و همواره آرامش در آن برقرار باشد بهتر است از پارچه‌هایی مثل پارچه حریر استفاده کنید که به راحتی نور طبیعی را وارد اتاق خوابتان می‌کند، اما اگر می‌خواهید صدای شهری شما را اذیت نکند می‌توانید از آستری‌های متصل استفاده کنید.

اگر می‌خواهید آشپزخانه شما همواره نشاط و انرژی داشته باشد بهتر است از پرده‌های زبرا استفاده کنید که با سایه‌ها بازی می‌کنند و نور را مستقیما به داخل می‌تابانند.

1

انتخاب رنگ مناسب پرده برای منزل

انتخاب رنگ مناسب پرده برای منزل کاملا وابسته به این نکته است که شما از چه پالت رنگی برای دکوراسیون داخلی منزلتان استفاده کرده باشید؟ پرده‌ها می‌توانند رنگ‌های متفاوتی از سایه‌های روشن و خنثی تا تیره و غیر شفاف داشته باشند. پس سه رنگ اصلی پالت را در نظر بگیرید و یکی از آن‌ها را برای انتخاب رنگ پرده خود در نظر بگیرید.

انتخاب رنگ مناسب برای پرده به حس و حالی که دوست دارید از آن بخش از خانه بگیرید نیز بستگی دارد. به عنوان مثال اگر دوست دارید ظاهر آشپزخانه‌تان گرم و صمیمانه به نظر برسد، بهتر است از پرده‌هایی به رنگ زرد یا سبز جنگلی استفاده کنید.

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها