چه پارچه هایی برای مانتوی تابستانی مناسب است؟

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱ مرداد ۱۳۹۹
  • زمان مطالعه : 5.1 دقیقه

هوا گرم است و گرمتر هم خواهد شد. اینکه در هوای گرم چه بپوشیم و چه بخوریم تا بیشتر اذیت نشویم از دغدغه های هر سال زندگیهای ماست. لباسهای ما نقش مهمی در سلامت ما دارند. چه بسا لباسهایی بپوشیم که گرما را افزایش بدهند و حال بدنمان را بد کنند. علاوه بر چه پوشیدن و چطور پوشیدن آن چه که بیشتر از همه اهمیت دارد جنس پارچه پوشش ماست. شاید برای خیلیها مهم باشد ولی در مقابل عده ای دیگر چندان توجهی به آن نکنند ولی یک واقعیت است. خانمها به دلیل اینکه پوشش سختتری دارند و مانتو تمام اندامشان را دربرمیگیرد باید توجه ویژه تری به مانتوهایشان داشته باشند!

پارچه هایی که ما در هوای گرم استفاده میکنیم باید یکسری خصوصیات داشته باشد تا گرما را بیشتر از آنچه که هست به بدن ما نفرستد!

چند مدل پارچه تابستانی

پارچه های نخی

پارچه های نخی گزینه مناسب تابستان

اولین و بهترین گزینه برای انتخاب لباسهای تابستانه است. پارچه های پنبه ای که در زبان عرف ما تحت عنوان نخی یاد میشود باعث میشود هوا به راحتی از تارو پود آنها عبور کرده و همین رفت و آمد راحت و دوستانه باعث میشود بدن زیاد در سطح بالای گرما باقی نماند. البته درحال حاضر پارچه های صددرصد نخی زیاد در دسترس نیستند و نمیشود همچین ادعایی را پذیرفت که لباسی تماما نخ است اما اینکه درصد بالای تشکیل دهنده آن پنبه باشد کاملا صادق است.

پارچه های نخی که ما را از هوای داغ نجات می دهند معایبی هم دارند که بزرگترین آن خاصیت چروک شوندگی آن است. آنها به شدت نسبت به مچاله شدن و تحت فشار بودن حساس هستند و خیلی راحت می توانند ظاهر مرتب ما را با یک بد نشستن یا حرکت فوری و ناگهانی طوری به هم بریزند که انگار سالهاست لباس ما رنگ اتو به خود ندیده است! ولی درعین حال رابطه ی خیلی خوبی با اتو دارند! و به راحتی صاف می شوند. اینها همانهایی هستند که به درد تابستان ما می خورند و باید حتما در کمد لباسهایمان داشته باشیم.

لینن

پارچه لینن در انواع مدلها و رنگها با قابلیتهای فراوان

این روزها همه ما اسم پارچه های لینن را شنیده ایم. پارچه ای که درواقع پایه اصلیش را کتان تشکیل داده است. همانقدر که پنبه ای ها خنک هستند خنک است و همانقدر که آنها چروک میشوند چروک میشود! ولی یک تفاوت دارد و آن هم کمی مقاومتر بودن آن است. به طوری که برای لباسهای رسمی گزینه مناسبتری از پارچه های نخی یا پنبه ای است. لینن هم مدلهای مختلف دارد، ضخامتهای کم و زیاد دارد که به اصل آن خدشه وارد نمیکند.

لی کاغذی

پارچه لی کاغذی جایگزینی مناسب و خنک

مدتیست که پارچه هایی در بازار دیده میشود تحت عنوان لی کاغذی. طرح لی دارند ولی به ضخامت آن نیستند. کشسانی کمی دارند یا بعضا حتی ندارند. اینها هم گزینه هایی هستند که میتوانند هم ظاهر خوبی برای لباسهای ما فراهم کنند هم تاحدود زیادی برای فرار از گرما مناسب هستند.

ویسکوز

پارچه های ویسکوز قابل استفاده در همه فصول

اسمی که این روزها زیاد به گوشمان می خورد ویسکوز است! این پارچه هم مانند لینن و نخی پایه پنبه ای دارد. مانند لینن و نخی چروک شدگی اش بالاست ولی خنک کننده خوبی هم هست!

کرپ

پارچه کرپ،پارچه ای همه کاره

پارچه های کرپ، هرچند پنبه ای نیستند ولی چون ریزش دارند می توانند مانتوهای خوبی باشند و این را هم دقت کنید که کرپ هم انواع و اقسام مختلف دارد که بعضی از آنها به خاطر اینکه خیلی ضخیم هستند صرفا مناسب فصل سرما می باشند.

جنسیت پارچه های یاد شده به نوعی است که به هر فروشگاهی سر بزنید برای مناسب بودن محصولشان حتما به نخی بودن یا لینن بودن آن اشاره میکند.

تاثیر رنگ لباس بر گرما

علاوه بر اینکه مهم است چه پارچه ای لباس ما را تشکیل می دهد اینکه چه رنگی دارد هم اهمیت دارد. خیلی از افراد توجه زیادی به رنگ ندارند یا فکر نمیکنند که رنگ در سرما و گرمابخشی به بدن نقشی بازی کند ولی لازم به ذکر است که رنگهای تیره همیشه علاقه زیادی به نگه داشتن گرما در خود دارند! و همین مساله باعث میشود که جدای از جنسیت لباس ما، رنگ آن هم باعث بشود که بیشتر عرق بریزیم یا نه! پس رنگهای روشن بپوشیم رنگهای روشن حال بدن و روحمان را با هم تغییر می دهد!

مدل مانتو هم مهم است

برای مانتوی خانمها علاوه بر جنس و رنگ، باید مدل را هم مدنظر قرار داد. بعضی مدلها حتی اگر در رنگ و جنس دقت کرده باشی، باز هم گرمابخش وجودتان میشوند! مدلهایی که این روزها زیاد می بینیم، مانتوهایی که چند لایه هستند، برای دوختشان پارچه های زیادی استفاده میشود و همین باعث ایجاد تراکم میشود.

آنچه نباید...

یادمان باشد که علاوه بر آنچه باید بدانیم تا تهیه کنیم این را هم لحاظ کنیم که پارچه هایی با درصد بالای نایلون یا به قول خودمان که میگوییم پلاستیک، یا پارچه هایی که آنقدر کشی هستند که به بدن می چسبند اصلا مناسب این فصل نیستند. علاوه بر اینکه از گرما حالمان را به هم میریزند منتقل کننده بوی بد عرق هم هستند و این نکته خیلی مهمی است که باید به آن توجه کنیم.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها