راهنماتو- خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای احتراقی از نظر انتشار دی اکسید کربن و سایر آلایندهها جزو وسایل نقلیه سبز به حساب می آیند. با این حال، انرژی الکتریکی مورد نیاز برای این نوع خودروها همیشه از منابع سبز تامین نمی شوند. صرف نظر از نوع موتور، همه خودروها اعم از احتراقی و الکتریکی، با ایجاد ذرات معلق گرد و غبار از ترمز، لاستیک و سایش جاده ها آلودگی محیط زیست را افزایش می دهند.
خودروساز آلمانی آئودی با همکاری کمپانی Mann + Hummel با انجام یک پروژه آزمایشی قصد دارند گرد و غبار موجود در محیط زیست را کاهش دهند. آنها فیلتر جدیدی برای خودروهای الکتریکی طراحی کرده اند که می تواند ذرات معلق را از محیط جمع آوری کند. این فیلتر مشابه سیستم های فیلتر هوای خانگی عمل می کند و از آنجا که در جلوی خودرو نصب می شود، می تواند ذرات تولید شده توسط همان خودرو را نیز جمع آوری کند.
فیلتر توسط یک ورودی هوای خنک کننده قابل تغییر، که ذرات ریز گرد و غبار را در فیلتر نگه می دارد، کنترل می شود. این پروژه آزمایشی در سال 2020 راه اندازی شد و تا سال 2024 نیز ادامه دارد. آئودی اکنون در حال آزمایش این فناوری بر روی خودروی آزمایشی E-Tron می باشد.
سیستم جدید آئودی در دو حالت کار می کند؛ حالت اول مربوط به موقعی است که خودرو در حال حرکت است، در این حالت هوا از فیلتر عبور کرده و ذرات آلاینده بصورت غیر فعال پاکسازی می شوند. حالت دوم زمانی است که باتری خودرو در حال شارژ است و خودرو هیچ گونه حرکتی ندارد. در این حالت، هوای محیط با استفاده از نوعی فن مخصوص که از قبل در قسمت جلوی خودرو نصب شده است، فیلتر می شود. حالت دوم برای استفاده در مناطق شهری درحین شارژ خودرو در ایستگاه های شارژ مناسب است.
آزمایشهای اولیه نشان می دهند که این فیلتر پس از حدود 31068 مایل (50000 کیلومتر) آزمایش استقامتی، هیچ گونه تاثیر منفی بر نحوه عملکرد خودروهای آزمایشی E-Tron الکتریکی ندارد. ارزیابی های انجام شده نشان می دهند که خودروی آزمایشی E-Tron قادر است ذرات گرد و غبار را به طور کامل فیلتر کند. آئودی و Mann + Hummel قصد دارند به منظور افزایش کارایی سیستم فیلتراسیون خود، آن را از طریق حسگرهای ارتباطی به ایستگاه های هواشناسی نیز متصل کنند.
دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها