باربیکیو گازی یا زغالی؟ بررسی مزایا و معایب انواع کباب پز

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۰ دی ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3.6 دقیقه

­­­راهنماتو- اکثر ما انسان ها به غذاهای تهیه شده با استفاده از دود علاقه زیادی داریم. این روش تهیه غذا در مهمانی ها و دورهمی ها طرفداران زیادی دارند. در گذشته این گونه غذاها با استفاده از منقل های سنتی و قدیمی طبخ می شد. امروزه اما باربیکیوهای زیبا و شکیل جای منقل های قدیمی را گرقته اند.

به گزارش راهنماتو، اصطلاح باربیکیو در واقع به یکی از روش های پخت غذا از طریق قرار دادن مواد عمدتا گوشتی بر روی حرارت و آتش در فضای باز گفته می شود. در این روش از زغال، چوب، اجاق گاز برقی و گازی برای تامین حرارت استفاده می شود. از زمان ورود باربیکیو به دنیای پخت و پز، بحث در مورد تفاوت بین باربیکیوهای گازی و زغالی به موضوع رایجی در بین طرفداران این گونه غذاها تبدیل شده است. در این مطلب قصد داریم تفاوت باربیکیوهای گازی و زغالی و مزایا و معایب هر کدام را بررسی کنیم. در هنگام مقایسه این دو نوع باربیکیو باید چند نکته را مد نظر قرار دهیم:

1- هزینه

هزینه یکی از مهم ترین عوامل تصمیم گیری در خرید باربیکیو می باشد. باربیکیوهای گازی در مقایسه با زغالی گران تر هستند. علاوه بر این، تهیه سوخت (زغال یا گاز) را نیز باید در نظر بگیرید و در نهایت با لحاظ کردن هر دو هزینه بلند مدت و کوتاه مدت، باربیکیو مناسب خود را انتخاب نمایید.

2- کاربری آسان

یکی دیگر از مواردی که در هنگام انتخاب باربیکیو باید مدنظر قرار دهید، نحوه استفاده از آن است. اگر به دنبال یک تجربه بدون دردسر هستید، باربیکیو گازی برای شما مناسب تر خواهد بود و در صورتی که دوست دارید وقت زیادی را صرف پخت و پز کنید، باربیکیو زغالی برای شما مناسب تر است. مورد دیگری که باید به آن توجه کنید، توانایی کنترل باربیکیو در حین آشپزی است. یک باربیکیو گازی در این زمینه از کارآمدی بیشتری برخوردار است.

3- طعم و مزه

کباب زغالی در مقایسه با کباب تهیه شده توسط باربیکیو گازی طعم دودی تر و متمایزی دارد. بنابراین اگر طرفدار طعم های اصیل و قدیمی هستید، یک باربیکیو زغالی برای شما مناسب تر خواهد بود.

4- تمیز کردن

باربیکیوهای گازی معمولاً از یک صفحه و یک قسمت گریل تشکیل شده اند. در حالی که باربیکیوهای زغالی معمولا شامل یک قسمت گریل هستند. این موضوع تمیز کردن باربیکیوهای زغالی را دشوار تر می کند.  

باربیکیو

 مزایای باربیکیو گازی

1- کباب پزهای گازی راحت و کارآمد هستند و برای افرادی که می خواهند در فضای باز با سهولت نسبی آشپزی کنند، گزینه مناسبی هستند. شما می توانید به آسانی و تنها با یک سوییچ باربیکیو را کنترل کنید.

2- کباب پزهای گازی امکان تنظیم دقیق دما و کنترل بهتر آشپزی را فراهم می کنند.

3- ساطع شدن گرمای ثابت از دو یا سه مشعل امکان کباب کردن آسان گوشت را فراهم می کند.

معایب باربیکیو گازی

1- دقت بالای این نوع کباب پزها سبب کاهش میزان گرمای تابشی می شود؛ مگر اینکه درب آن کاملا بسته باشد. از آنجایی که کباب پزهای گازی فاقد گرمای یکنواخت یک باربیکیو زغالی سنتی هستند، سازندگان کباب پزهای گازی سعی می کنند با اضافه کردن فناوری های دیگری مانند سنگ های گدازه و صفحات سرامیکی این کمبود را جبران کنند. با این وجود بازهم پخت برش های بزرگ با استفاده از باربیکیوهای گازی دشوارتر از باربیکیوهای زغالی خواهد بود.

2- سوخت گاز از زغال چوب خنک تر بوده و این موضوع میزان گرمای تولید شده را محدود می کند.

باربیکیو

مزایای باربیکیو زغالی

1- کباب پزهای زغالی مقرون به صرفه تر هستند.

2- گرمای تابشی فوق العاده این نوع کباب پزها سرعت پخت و پز را افزایش می دهد.

3-طعم بهتر و دودی تر کباب

معایب باربیکیو زغالی

1- دشوار بودن کنترل گرمای زیاد باربیکیو زغالی نسبت به گازی

2- باربیکیوهای زغالی معمولا اندازه کوچکتری نسبت به انواع گازی دارند و اغلب فاقد قفسه های خنک کننده هستند.

 

 

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها