آواتار 11؛ اولین خودرو برقی با قلب تپنده هوآوی

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

راهنماتو- خودروی برقی آواتار 11 سرانجام به طور رسمی معرفی شد و انتظار می رود اولین نسخه های آن در اوایل 2023 به مشتریان تحویل داده شود. قیمت این خودرو از 51800 دلار شروع می شود و هر سه نسخه آن با سیستم AWD دو موتوره ساخت شرکت هواوی عرضه می شوند.

خودروی Avatr در ابتدا یک سرمایه گذاری مشترک بین شرکت های Changan Automobile و Nio بود که Changan Nio نامیده می شد. اما از سال 2018 که سهام شرکت Nio به شدت سقوط کرد، هواوی و CATL بزرگترین سهامداران این شرکت شدند و طبیعتاً پروژه خودروی برقی آن نیز به تملک آنها درآمد. از آن زمان این پروژه به Avatr تغییر نام داد.

آواتار 11

معماری که زیربنای Avatr 11 است CHN نام دارد و به طور مشترک توسط Changan، Huawei و CATL به طور خاص برای این برند توسعه یافته است. این سیستم از دو موتور طراحی شده توسط هوآوی و به نام DriveONE برای چهار چرخ متحرک نیرو می گیرد که از یک موتور 195 کیلووات جلو و یک موتور 230 کیلووات در عقب با گشتاور ترکیبی 650 نیوتن متر تشکیل شده است. این پیشرانه به خودرو اجازه می دهد در 3.98 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت برسد.

آواتار 11

موتورها انرژی خود را از بسته های باتری لیتیوم یون سه تایی CTP (سلول به بسته) CATL می گیرند. آنها در 90 کیلووات ساعت با برد 555 کیلومتر و ظرفیت 116 کیلووات ساعت با برد 680 کیلومتر در دسترس هستند. البته این اعداد مربوط به عملکرد آزمایشگاهی است با این حال، این خودرو باید بتواند 500 کیلومتر برد را با بزرگترین بسته باتری ارائه دهد. باتری نیز بر اساس فناوری 750 ولت ساخته شده است که با شارژ سریع 10 دقیقه ای می تواند برد 200 کیلومتری را به خودرو ارائه دهد. آواتار 11، ابعادی معادل 4880 میلی متر طول و 1970 میلی متر عرض و 1601 میلی متر ارتفاع دارد که آن را در رده بالای خودروهای شاسی بلند متوسط قرار می دهد.

آواتار 11

این خودرو اولین خودروی موجود در بازار است که با Huawei Inside یا همان سیستم کامل خودروی هوشمند هوآوی عرضه می شود. این شرکت می گوید که 2000 مهندس با هواوی برای توسعه AVATRANS یا سیستم کمک راننده این خودرو همکاری داشته است. این قابلیت امکان خودرانی در همه حالات از جمله موقعیت های بزرگراه، شهری و پارکینگ را فراهم می کند. این سیستم شامل 34 حسگر با 3 LiDAR و یک کامپیوتر مرکزی است که ظاهراً قادر به ارائه 400 TOPS است که در مقایسه با 36 TOPS تسلا، پیشرفتی بسیار بزرگ محسوب می شود.

سیستم اطلاعات و سرگرمی آواتار 11 توسط یک صفحه نمایش مرکزی شناور 15.6 اینچی مراقبت می شود. این سیستم بدیهی است که توسط سیستم عامل هارمونی هواوی تامین می شود. سرنشین جلو و راننده دارای صفحه نمایش های اضافی، درست در جلوی خود هستند و تنها دکمه های فیزیکی موجود خودرو، روی درها و برای کنترل عملکرد پنجره ها و صندلی های برقی هستند.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها