راهنمای خرید کابل HDMI

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3.3 دقیقه

راهنماتو- کابل HDMI یک فناوری نسبتاً جدید برای انتقال با کیفیت صدا و تصویر از دستگاهی به دستگاه دیگر است که در زندگی امروزی ما کاربرد‌های بسیار زیادی پیدا کرده است اما برای خرید یک کابل HDMI مناسب به چه نکاتی باید توجه کرد؟

کابل HDMI چیست؟

ابل اچ دی ام آی (HDMI) مخفف عبارت High Definition Multimedia Interface است. این فناوری از تجمع ۱۹ سیم در یک کابل ساخته شده است و قابلیت انتقال داده را با سرعت ۵ گیگابایت در ثانیه (در نسخه‌های جدید، بالای ۱۰ مگ) دارد. با این سیستم کاربران می‌توانند تنها با یک کابل تصاویر و صدای دیجیتال را به بهترین نحو ممکن از یک دستگاه به دستگاه دیگری منتقل کنند. مهم‌ترین ویژگی این فناوری که در واقع علت اصلی انتقال با کیفیت داده‌هاست، قابلیت انتقال اطلاعات به صورت غیرفشرده است. امروز این کابل‌ها را با شماره‌هایی که در دنباله اسمشان می‌آید (برای مثال HDMI 3، HDMI 2، HDMI 1 و...) می‌شناسند و هرقدر که عدد کنار HDMI بالاتر باشد، به معنی جدیدتر بودن آن است.

برای خرید یک کابل HDMI چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

از آنجا که هر کابل HDMI ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارد، تنها انتخاب صحیح به شما امکان می‌دهد تا به انتقال صوتی و تصویری مناسب در سیستم‌های دیجیتال خود برسید؛ بنابراین قبل از خرید این نوع کابل‌ها بهتر است به موارد زیر دقت کنید:

تعیین نوع کابل: اولین اقدام برای خرید کابل HDMI توجه به نوع آن است. وقتی شما به فروشگاهی برای خرید یک کدام از این مدل کابل‌ها مراجعه می‌کنید، این سوال از سوی فروشنده پیش می‌آید که برای چه منظوری به دنبال خرید یک کدام از این رابط‌ها هستید؟ هنگام خرید اینترنتی خودتان باید این پرسش را از خود بپرسید. ما در بازار کابل‌های مختلفی مخصوص تلویزیون‌ها، کنسول‌های بازی، پرینترها، پخش‌های کننده‌های صوتی و تصویری و دیگر گجت‌های هوشمند داریم که هر یک از یک‌سری توانایی‌های ویژه برخوردارند.

فرمت پشتیبانی کابل: فاکتور دومی که برای انتخاب کابل HDMI باید به آن توجه کنید، فرمت قابل پشتیبانی کابل است که می‌تواند از Full HD و 2 K و یا 4 K پشتیبانی کند. انتخاب هر یک از این فرمت‌ها بسته به سیستم دیجیتالی است که شما از آن در خانه و یا محل کارتان استفاده می‌کنید.

طول کابل: بدیهی‌ترین نکته‌ای که در هنگام خرید کابل HDMI باید آن را مد نظرتان قرار بدهید، طول کابل است. برای این منظور باید به فاصله دستگاه‌هایی که قرار است به واسطه این رابط صوتی و تصویری به یکدیگر متصل شوند، طول کابل مورد نیازتان را تعیین کنید. کابل‌های اچ دی ام آی امروز در انواع و اقسام طول‌ها در بازار کشورمان موجودند.

سرعت انتقال دیتا: معمولا سرعت انتقال دیتا یا همان اطلاعات از طریق این کابل‌های ارتباطی روی آنان و یا حتی در بخش مربوط به ویژگی‌های محصول نیز درج نمی‌شود و تنها تعداد محدودی از این قبیل محصولات هستند که این میزان سرعت را به صورت واضح و شفاف روی بدنه و یا در قسمت توضیح فروشگاهی خود درج کرده‌اند. توجه داشته باشید که سرعت انتقال دیتا باید با سطح تکنولوژی سیستم مصرفی شما در تناسب باشد، وگرنه هنگام استفاده و اتصال کابل دچار مشکلات عدیده‌ای خواهید شد.

جنس مواد: در کابل‌های با کیفیت معمولا از سوکت‌های فلزی، کانکتور‌های با روکش طلا، رشته‌های مسی عیار بالا، لایه ابریشمی، روکش PVC، پوشش کنفی و فناوری دورافلکس استفاده می‌شود. برای جلوگیری از اختلالات ناشی از نویز هم چندین لایه محافظ برای سیم در نظر گرفته می‌شود. به کارگیری چنین مواد با کیفیتی به کابل اجازه می‌دهد تا ۱۰ هزار بار اتصال به پورت HDMI و چندین هزار بار خمش را تاب بیاورد.

برند سازنده: کمپانی‌های خوشنام بسیاری در زمینه تولید تجهیزات و کابل‌های رابط HDMI فعالیت دارند؛ از برند‌های عرضه کننده کابل‌های فعال در ایران می‌توان به سلکسون (CELECXON)، پروئل (PROEL)، دیتک (DTECH) و کی نت پلاس (KNETPLUS)، الیمپوس (olympus)، فیلیپس (philips)، مانستر (Monster)، سومو (SOMO)، اوریکو (ORICO)، بافو (BAFO) و باسئوس (Baseus) اشاره کرد.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها