انقلاب در ارزهای دیجیتال؛ خوابی که اتریوم برای رمز ارزها دیده!

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3.7 دقیقه

راهنماتو- در میان سر و صدای مداوم در مورد ارزهای دیجیتال، تشخیص اینکه چه چیزی در این زمینه واقعاً مهم است، اغلب دشوار است. با این حال، در این ماه، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، بخش دیجیتال ارزهای دیجیتال، بزرگ‌ترین تغییر سال‌های اخیر را تجربه خواهد کرد. بر این اساس انتظار می‌رود اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان، فردا یک تغییر فناوری را آغاز کند که پس از تکمیل، انتشار کربن از طریق این رمز ارز تا 99 درصد کاهش می‌یابد.

رشد سریع ارزهای دیجیتال در سال های اخیر خیره کننده بوده است اما متأسفانه، به دلیل حجم عظیم الکتریسیته ای که توسط رایانه های خرید و فروش مصرف می شود، سهم آنها در تغییرات آب و هوایی نیز بسیار بالا بوده است. به عنوان مثال، بزرگترین ارز دیجیتال جهان، بیت کوین را در نظر بگیرید؛ این رمز ارز هر ساله انرژی حتی بیشتر از کشوری مانند آرژانتین را مصرف می کند.

حالا اگر اتریوم موفق شود که این برنامه سوئیچ انقلابی خود را عملی کند، سایر ارزهای دیجیتال تحت فشار زیادی برای در پیش گرفتن مسیر مشابه قرار خواهند گرفت. کریپتوکارنسی ها سیستم های ارز دیجیتالی هستند که در آن افراد به صورت آنلاین و مستقیم اقدام به عملیات پرداخت می کنند. برخلاف ارزهای سنتی، ارزهای دیجیتال از یک مکان واحد مانند بانک مرکزی مدیریت نمی‌شوند. در عوض، آنها توسط یک بلاک چین مدیریت می شوند که یک شبکه جهانی غیرمتمرکز از کامپیوترهای پرقدرت است.

ویژگی اصلی این فرآیند، استفاده از محاسباتی است که برای انجام آنها به تعداد زیادی کامپیوتر و مقادیر زیادی برق نیاز دارد. بیت کوین به تنهایی هر سال حدود 150 تراوات ساعت برق مصرف می کند. تولید این انرژی سالانه حدود 65 میلیون تن دی اکسید کربن در جو منتشر می کند. تحقیقات نشان می‌دهد که این میزان گازهای گلخانه‌ای ایجاد شده توسط بیت کوین، عامل مرگ و میر حدود 19000 نفر در آینده خواهد بود.

داده های موجود در بلاک چین هیچ معنای ذاتی ندارند. تنها هدف آن ثبت محاسبات دشوار، اما بی‌معنی است که مبنایی را برای تخصیص سکه‌های کریپتو جدید فراهم می‌کند. حامیان ارزهای دیجیتال بهانه‌های مختلفی برای مصرف انرژی هیولایی آورده‌اند، اما هیچ‌کدام مبنای علمی ندارد. حالا اتریوم به عنوان جدی ترین رقیب بیت کوین قصد دارد این فضا را به نفع خود تغییر دهد. این رمز ارز قول داده است که فناوری محاسباتی خود را در همین ماه به چیزی به مراتب کمتر آلاینده تغییر دهد.

فرآیند فعلی ارزهای دیجیتال در بلاک چین «ماینینگ اثبات کار» نامیده می شود اما پروژه اتریوم شامل حذف مدل «اثبات کار» برای مدل جدیدی به نام «اثبات سهام» است. تحت این مدل، تراکنش‌های رمزنگاری توسط کاربرانی که مقادیر قابل توجهی از توکن‌های بلاک چین (در این مورد، سکه‌های اتریوم) را به عنوان وثیقه در اختیار دارند، اعتبارسنجی می‌شوند و اگر کاربران غیر صادقانه عمل کنند، سهام خود را از دست می دهند.

مهمتر از همه، این بدان معناست که شبکه وسیعی از ابررایانه‌هایی که در حال حاضر برای بررسی تراکنش‌ها استفاده می‌شوند، دیگر مورد نیاز نخواهد بود، زیرا کاربران خودشان این بررسی را انجام می‌دهند. این حذف رایانه های «ماینر» منجر به کاهش 99 درصدی مصرف برق اتریوم خواهد شد.

هنوز معلوم نیست که این اقدام اتریوم تا چه حدی عملی باشد و حتی برخی نیز نسبت به نتایج آن تردید دارند اما اگر این برنامه موفقیت آمیز باشد، سیار ارزهای دیجیتال تحت فشار بزرگی قرار خواهند گرفت زیرا یا باید مدل سنتی اثبات کار را کنار بگذارند و یا باید تعطیل شوند. این فشار از قبل شروع شده است؛ ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا، سال گذشته اعلام کرد که شرکتش دیگر پرداخت بیت کوین برای خودروهای الکتریکی خود را به دلیل ردپای کربن این ارز نمی پذیرد. قانونگذاران ایالت نیویورک نیز در ماه ژوئن لایحه ای را برای ممنوعیت برخی عملیات بیت کوین که از انرژی مبتنی بر کربن استفاده می کنند تصویب کردند.

در ماه مارس سال جاری، پارلمان اروپا نیز لایحه ای مبنی بر ممنوعیت مدل اثبات کار داشت که البته به نتیجه نرسید. ولی فصل سرما در اروپا در حال آغاز شدن است و بحران انرژی در این قاره که یکی از پیامدهای جنگ اوکراین است، روز به روز در حال جدی تر شدن است. در چنین شرایطی مصرف بالای انرژی از سوی ارزهای دیجیتال می تواند آنها را در مرکز انتقادات قرار دهد. در نهایت یک چیز واضح است؛ ارزهای دیجیتال با چنین شرایط بحرانی در زمینه انرژی و همچنین رویکرد رو به جلوی کشورها در مبارزه با گازهای گلخانه ای، بهانه ای برای تأکید بر رویکرد فعلی خود در زمینه انرژی نخواهند داشت.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها