طراحی یک ماه نورد شش پای عجیب برای کاوش در ماه

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 1.7 دقیقه

راهنماتو- دانشجویان دانشگاه صنعتی دلفت هلند به تازگی یک ربات ماه نورد شش پا به نام Lunar Zebro را طراحی کرده اند. این ربات ابتدا در سال 2013 به عنوان یک موضوع تحقیقاتی برای دانش آموزان توسعه یافته بود. این گروه بیش از 120 دانش آموز را شامل می شد. 

پنج سال پیش این تیم تصمیم گرفتند ربات Lunar Zebro را به عنوان اولین ماه نورد اروپایی در سطح ماه توسعه دهند. این ماه نورد برای پیمایش در زمین های ناهموار مریخ، از یک سیستم حرکتی منحصر به فرد استفاده می کند. سیستم حرکتی این ربات که در ابتدا به عنوان پروژه RHex در دانشگاه پنسیلوانیا مطرح شده بود، از چرخ های C شکلی تشکیل شده است.

ماه نورد Lunar Zebro که به اندازه یک ورقه کاغذ  A4 است، با استفاده از این سیستم حرکتی می تواند از موانع بسیار بزرگتری نسبت به موانع قابل عبور توسط ماه نوردهای چرخدار هم اندازه خود، عبور کند. حتی با وجود چنین اندازه کوچکی، همچنان می توان به اندازه کافی سنسور بر روی این ماه نورد قرار داد؛ از جمله دو دوربین سفارشی و یک سنسور تشعشع.

ماموریت اصلی این ماه نورد، کاوش در ماه است، در حالی که انرژی خود را از نور خورشید دریافت می کند. اطمینان از اینکه این ماه نورد کوچک بتواند با چالش های موجود در ماه مقابله کند، کار دشواری است. این تیم قبلاً Lunar Zebro را در برخی مکان های صعب العبور از جمله لوله‌های گدازه در ایسلند و دامنه‌های آلپ مورد آزمایش قرار داده اند. اما فضا چالش‌های بیشتری از جمله تشعشع ثابت و نوسانات شدید دما را به همراه دارد و این تیم معتقد است که Lunar Zebro می تواند با پیکربندی فعلی خود بر آنها غلبه کند.

با این پیکربندی، این ماه نورد را می توان به فضاپیمای فرودگر ماه هر کشوری متصل کرد این تیم قصد دارد تعداد زیادی ربات Lunar Zebro ساخته و آنها را به ماه بفرستد. اتصال چندین سیستم رباتیک به یکدیگر می تواند بینش بیشتری در خصوص فضای ماه در اختیار انسان ها قرار دهد

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها