گوگل پلی رفع فیلتر شد؟

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۲۷ دی ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دیجیاتو نوشت؛ بررسی‌های دیجیاتو نشان می‌دهد گوگل پلی روی بیشتر اپراتورهای اینترنت رفع فیلتر شده و امکان دانلود از آن بار دیگر فراهم شده است. تا لحظه نگارش این خبر هنوز برخی کاربران برای اتصال و دانلود از گوگل پلی مشکل دارند ولی شنیده‌های دیجیاتو حکایت از این دارد که فرآیند رفع فیلتر این فروشگاه اندرویدی در اپراتورها آغاز شده است.

چند ماه پیش و پس از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ، در روز اول مهر ماه شاهد مسدودسازی دو فروشگاه اپ بین‌المللی گوگل پلی و اپ استور بودیم؛ اگرچه فیلتر اپ استور در کمتر از یک ماه برداشته شد، اما مسدودسازی گوگل پلی بدون توضیح اینکه متولی آن کیست، تا به امروز ادامه داشت.

حال بررسی‌های دیجیاتو و گزارش‌های کاربران در فضای مجازی نشان می‌دهد فروشگاه اندرویدی پلی استور نیز رفع فیلتر شده است. بر این اساس امکان دانلود از گوگل پلی برای کاربران ایرانی گوشی‌های اندرویدی میسر شده است. یک منبع مطلع نیز به دیجیاتو تایید داد که فرآیند رفع فیلتر گوگل‌پلی آغاز شده است و رفع فیلتر گوگل‌پلی تا فردا در همه اپراتورها انجام می‌شود.

در حال حاضر باید گفت امکان دانلود از گوگل پلی برای بیشتر مشترکین اینترنت ثابت و سیار فراهم شده است.

گفتنی است کمیسیون بازی نصر چندی پیش با تهیه گزارشی از تبعات منفی فیلتر گوگل پلی، آن را برای وزیر ارتباطات ارسال کرده بود. رئیس نصر کشور که امضای او بر پای نامه به زارع‌پور دیده می‌شود، اعلام آمادگی کرد تا جهت ارائه توضیحات فنی لازم، جلسه مشترکی با وزیر یا نمایندگانش داشته باشد.

در این گزارش با استناد به آماری که از بازی‌سازان عضو کمیسیون بازی‌سازی گرفته شده، آمده است که مجموع اقدامات و تصمیمات غیرکارشناسی اخیر در فیلتر گوگل پلی و محدودیت در دسترسی به سرویس‌های توسعه بازی‌ها، باعث شده که درآمد بازی‌سازان به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند و امکان توسعه بازی‌ها بسیار سخت و دشوار شود. در ادامه نیز درباره افزایش مهاجرت فعالان این حوزه هشدار داده شده است.

البته وزیر ارتباطات طی ماه‌های اخیر اعلام کرده که نقشی در فیلتر یا رفع فیلتر پلتفرم‌ها ندارد و مسئولیت‌ها را بر عهده شورای امنیت کشور گذاشته است. به نظر می‌رسد گزارش اخیر نصر و شکایت دیگر فعالین و شرکتهای ارایه دهنده اینترنت در این رفع فیلتر بی تأثیر نبوده باشد. امید می‌رود مسئولان تصمیم‌گیر با توجه بیشتر به گزارش‌های دلسوزانه کارشناسان و فعالین صنفی، برای رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ نیز هر چه سریع‌تر تصمیم‌گیری کنند.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها