(تصویر) اولین هواپیمای عمود پرواز جهان که پره ندارد!

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۲۹ دی ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 1.7 دقیقه

دیجیاتو نوشت؛ هواپیمای کانسپت استارتاپ Jetoptera که یک هواپیمای نشست‌وبرخاست عمودی (VTOL) بدون پره است، توانسته در آزمایش‌ها به حداکثر سرعت 0.8 ماخ (988 کیلومتر بر ساعت) برسد. این دستاورد مهم این هواپیما را در جایگاهی سریع‌تر از بوئینگ Dreamliner قرار می‌دهد.

استارتاپ Jetoptera در شرایطی این اطلاعات را منتشر کرده که به‌تازگی چهارمین قرارداد خود را با نیروی هوایی آمریکا بسته است. این شرکت می‌گوید سیستم پیشرانش مایع (FPS) آن‌ها به این هواپیما اجازه می‌دهد به‌صورت عمودی پرواز کند و فرود بیاید و درعین‌حال به‌سرعت‌های بالا برسد.

Jetoptera درباره فناوری نشست‌وبرخاست عمودی پرسرعت (HSVTOL) می‌گوید: «این فناوری مزیت‌های بنیادی متعددی نسبت به سیستم‌های VTOL قدیمی دارد: آلودگی، نویز و حرارت کمتری تولید می‌کند، درحالی‌که روتور یا ملخ ندارد.»

هواپیمای کانسپت Jetoptera چگونه کار می‌کند؟

این استارتاپ برای طراحی سیستم پروازی این هواپیما و طراحی مفهومی سیستم HSVTOL با شرکت Scaled Composites همکاری کرده است. فقدان پره‌های چرخان با دستگاهی جبران شده که از دینامیک مایعات و مقدار کمی جریان هوا برای ایجاد نیروی محرکه استفاده می‌کند. در طراحی‌های قبلی از یک ژنراتور گازی برای فشرده‌سازی هوا بهره گرفته می‌شد، اما حالا سیستمی ساخته شده است که توربین‌های گازی یا الکتریکی را با فرایند افزایش نیروی مایع ترکیب می‌کند و می‌تواند نیروی محرکه را به تمام بدنه هواپیما برساند.

اولین هواپیمای عمود پرواز بدون پره

Jetoptera می‌گوید کانسپت فعلی که برای قرارداد با نیروی هوایی آزمایش شده، یک کمپرسور هوای الکتریکی هم داشته است. این استارتاپ قبلاً گفته بود که فناوری باتری باید حداقل به سطح 1500 وات‌ساعت بر کیلوگرم برسد تا امکان استفاده از یک کمپرسور الکتریکی در این هواپیما فراهم شود.

Jetoptera یک برنامه آزمایشی دیگر هم در دست اجرا دارد که طراحی آن در نیمه اول 2023 تأیید خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که حداکثر سرعت حرکت در آن هواپیمای کانسپت به بیش از دو‌برابر تیلت‌روتورها برسد.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها