اگر انفجار هسته ای رخ داد کجا پناه بگیریم؟

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۲۹ دی ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.5 دقیقه

راهنماتو-اگر بمب هسته‌ای منفجر شود، تقریباً هیچ‌جایی امن نیست. هر چیزی که در نزدیکی محل انفجار باشد به سرعت تبخیر می‌شود و تشعشعات می‌توانند تا فواصل بسیار دور اثرات مخرب‌شان را روی همه موجودات بگذارند.

به گزارش راهنماتو، دراین‌بین یک خطر دیگر هم هست: موج انفجار  می‌تواند آن‌قدر قوی و پرسرعت باشد که  مردم را روی هوا بلند کند و منجر به آسیب‌های بسیار جدی شود.

محققان دانشگاه نیکوزیا انفجار بمب اتمی را از طریقِ موشک بالستیک بین قاره‌ای شبیه‌سازی کرده‌اند تا ببینند که این انفجار چگونه بر افرادی که در محیط‌های داخلی هستند اثر می‌گذارد.

در منطقه آسیب متوسط، موج انفجار برای فروریختنِ ساختمان‌ها و آسیب‌زدن به آدم‌هایی که داخل آن‌ها هستند، کفایت می‌کند. اما، ساختمان‌های سخت‌تر، مثلِ سازه‌های بتونی، می‌توانند پابرجا بمانند. این تیم از مدل‌سازی‌های کامپیوتری پیشرفته برای مطالعه سرعتِ عبور موج انفجار از میان سازه‌های پابرجا استفاده کردند. سازه‌های شبیه‌سازی‌شده آن‌ها چندین اتاق، پنجره، در و راهرو داشتند که اجازه می‌داد سرعتِ عبور هوایی که در پی انفجار تولید می‌شود را محاسبه و بهترین و بدترین مکان‌ها برای پناه گرفتن را تعیین کنند.

دیمیتریس ریکاکیس، نویسنده این مقاله، می‌گوید: «پیش از این مطالعه، خطراتی که افراد داخل سازه‌های بتونیِ محکم را تهدید می‌کرد برای‌مان نامشخص بود. مطالعه ما نشان داد که حتی در ساختمان‌های بتونی که از موج انفجار اتمی در امان می‌مانند، مردم در امان نیستند و هم‌چنان این موج‌های پرسرعتِ هوا می‌توانند آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد کنند و حتی می‌توانند مرگبار باشند.»

برطبقِ این مطالعه پناه گرفتن در سازه‌های بتونیِ محکم نمی‌تواند امنیت و ایمنی آدم‌هایی که داخل آن هستند را تضمین کند. فضاهای باریک‌تر می‌توانند سرعت‌ هوا را افزایش دهند و دیوارها و گوشه‌های آن می‌توانند موج را برگردانند.  در بدترین حالتِ ممکن، این اتفاق می‌تواند منجر به تولید نیرویی معادلِ 18برابر وزنِ بدنِ انسان شود.

انفجار

یونس کوکینکیس، نویسنده دیگر این مقاله، می‌گوید: «خطرناک‌ترین فضاهای داخلی که باید از آن‌ها پرهیز کرد پنجره‌ها، راهروها و درها هستند. مردم باید از این سه مکان دور باشند و به‌سرعت پناه بگیرند. حتی اگر فرد در اتاقی باشد که درست در مقابلِ محل انفجار قرار دارد، می‌تواند با قرار گرفتن در گوشه‌های دیوارهایی که در مقابلِ موج انفجار هستند، ایمن بماند.»

نویسندگان تأکید می‌کنند که بینِ انفجار و تولید موج انفجار فقط چند ثانیه طول می‌کشد، بنابراین پیدا کردنِ محلی برای پناه گرفتن، از اهمیت زیادی برخوردار است. ریکاکیس می‌گوید: «به‌علاوه، تشعشعات، ساختمان‌های ناایمن، خطوط گاز و برقِ آسیب‌دیده و آتش‌سوزی نیز هستند که افراد باید همه را در نظر داشته باشند و به سرعت به دنبال کمک‌های اورژانسی باشند.»

نویسندگان ابزار امیدواری کرده‌اند که به توصیه‌های آن‌ها نیازی نباشد، اما معتقدند که فهم اثراتِ انفجار هسته‌ای می‌تواند به پیش‌گیری از آسیب‌ها کمک کند و تلاش‌های تیم‌های نجات را هدایت کند.  

این تحقیق در 17ژانویه سال 2023 در نشریه Physics of Fluids منتشر شده است.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها