10 ابزار ضروری کیک پزی برای تازه کارها

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۲ دی ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

راهنماتو- آیا دوست دارید برای مهمانی آخر هفته خود یک کیک خوشمزه آماده کنید؟ و یا به پختن کیک و شیرینی علاقمندید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ کیک پزی نیز مانند هنرهای دیگر به ابزار مخصوص خود نیاز دارد. در این مطلب قصد داریم 10 ابزار ضروری پخت و تزئین کیک برای تازه کارها را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم قصد یادگیری این هنر را دارید، ابزار کار شما اینجاست. توجه داشته باشید که این لیست توسط یک فرد باتجربه در کیک پزی تهیه شده و اقلام ضروری این هنر را در بر می گیرد.

1- قالب های کیک پزی

برای شروع نیازی نیست انواع قالب های کیک پزی موجود در بازار را خریداری کنید. کافی است قالب های استاندارد را تهیه نمایید. قالب های کیک پزی در انواع مختلف معمولی، کمربندی، آنجل فود، طرحدار، سیلیکونی و ... در بازار وجود دارند. قطر استاندارد قالب های کیک از 18 تا 40 سانتی متر متفاوت است.

قالب کیک پزی

2- سینی رولت

سینی رولت یک قالب فلزی مستطیلی شکل با دیواره های نسبتا عمودی و ارتفاع حدود 3 سانتی متر می باشد. این نوع سینی در ابعاد مختلف وجود دارد و در کیک های تخته ای، رولت، پخت نان و شیرینی کاربرد دارد. از این نوع سینی می توان برای تهیه کلوچه، سبزیجات، سیب زمینی، ماهی، گوشت، کروسان، شیرینی، نان، تافی و شکلات نیز استفاده کرد. سایز 12×17 اینچ این نوع سینی ها برای پخت رولت مناسب است. سایز 9×13 اینچی نیز برای پخت کیک های یک لایه به کار می رود. این ظرف حدود 3 لیتر گنجایش دارد و می توان از آن برای تهیه هر چیز از براونی خانگی گرفته تا لازانیا، کیک وانیلی، کاسرول و ... استفاده کرد.

سینی رولت

3- کاغذ روغنی

استفاده از کاغذ روغنی در تهیه همه شیرینی هایی که پایه خمیری دارند، مانند اکلر تارت و کوکی ها ضروری است. کافی است کاغذ روغنی را درون قالب کیک قرار داده و سپس آن را با استفاده مقدار کمی کره یا اسپری کردن روغن چرب کنید. من معمولا از اسپری آشپزی نچسب روغن نارگیل و یا اسپری روغن کیک برای این کار استفاده می کنم.

کاغذ روغنی

4- میکسر برقی

در صورتی که قصد دارید به طور حرفه ای کیک پزی را دنبال کنید، خرید یک میکسر برقی برای شما ضروری است. این نوع همزن با استفاده از برق کار می کند و به منظور هم زدن، مخلوط کردن و یا یکنواخت کردن غلظت مواد مخلوط شده به کار می رود. همزن های برقی به دو دسته رومیزی و دستی تقسیم می شوند. نوع رومیزی دارای پایه است. اما همزن دستی را باید در هنگام استفاده در دست گرفت. برای شروع یادگیری می توانید از یک همزن دستی مقرون به صرفه نیز استفاده کنید.

میکسر برقی

5- ترازوی آشپزخانه دیجیتال

برای اندازه گیری دقیق مواد کیک پزی، قطعا به یک ترازوی دقیق نیاز خواهید داشت. استفاده از فنجان و قاشق، آنچنان دقیق نبوده و ممکن است در نهایت یک کیک بی کیفیت را به شما تحویل دهد. یک ترازوی دقیق می تواند از چنین اتفاقی جلوگیری کند. برخی ترازوهای جدید حتی می توانند واحدهای اندازه گیری را به واحدهایی مانند پوند، اونس و لیتر تبدیل کنند و این قابلیت در آشپزی و شیرینی پزی یک نعمت به حساب می آید.

ترازوی آشپزخانه دیجیتال

6- الک شیرینی پزی

الک کردن مواد خشک یکی از مراحل مهم در کیک پزی است که اغلب نادیده گرفته می شود. این مرحله قطعا برای سرگرمی یا سخت کردن کار قناد طراحی نشده است و به این دلیل است که یک کیک با کیفیت و خوشمزه تحویل دهد. شما هرگز نمی توانید به طور حرفه ای و بدون الک کردن آرد یک کیک غذای فرشته، ماکارون فرانسوی و یا کیک ورقه ای وانیلی درست کنید. این وسیله برای الک کردن شکر یا پودر کاکائو در نان ستاره ای و تیرامیسو نیز کاربرد دارد.

الک شیرینی پزی

7- کاردک قنادی

کاردک قنادی به منظور خامه کشی بر روی کیک و شیرینی، خارج کردن کیک از قالب و برش لایه های کیک استفاده می شود. کاردک های قنادی در انواع مختلف پلاستیکی، خامه کشی و پالت قنادی ارائه می شوند.

کاردک قنادی

8- پایه گردان کیک

استفاده از پایه گردان به خامه کشی و تزئین کیک کمک زیادی می کند. این ابزار به شما کمک می کند تا با استفاده از یک کاردک یا پالت قنادی کیک و شیرینی ها را به راحتی خامه کشی کنید. کار با این وسیله نیاز به تخصص خاصی ندارد. کافی است کیک یا شیرینی را روی آن قرار داده و آن را در حین خامه زدن بچرخانید. اندازه پایه گردان را باید متناسب با اندازه کیک خود انتخاب کنید. قطعا برای تزئین حرفه ای کیک به تمرین زیاد نیاز خواهید داشت.

پایه گردان کیک

9- ظرف حمل کیک

ظرف حمل کننده کیک یک ابزار ضروری برای نگهداری و حمل کیک است. ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بخواهید یک کیک لایه ای را درون یخچال قرار دهید و به دلیل نبود ظرف کیک، تزئین آن را با استفاده از پوشش پلاستیکی یا فویل کاملا به هم زده اید. یک حامل کیک به راحتی این مشکل را برطرف می کند.

ظرف حمل کیک

10- قیف خامه کشی

قیف خامه کشی ابزار اصلی تزئین کیک است. این نوع قیف یک کیف مثلثی شکل دستی از مواد انعطاف پذیر است که برای قیف زنی موادی مانند بستنی استفاده می شود. قیف خامه زنی در انواع پارچه ای و یک بار مصرف در بازار وجود دارند. قیف های پارچه ای قابل استفاده مجدد هستند. این نوع قیف سنگین تر و قابل انعطاف تر از قیف های یک بار مصرف بوده و برای کار با خمیرهای سفت و مواد گرم مناسب است. قیف های یک بار مصرف، معمولا می توانند همه کاری انجام دهند. کافی است نوک آن را با قیچی برش داده و هر نوع ماسوره خامه کشی که مدنظرتان است را در نوک قیف قرار دهید.

قیف خامه کشی

 

   

 

 

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها