پیش بینی آب و هوای فضا تا چه حد ممکن است؟

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۵ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.4 دقیقه

باشگاه خبرنگاران جوان؛ تیمی از دانشمندان ناسا در مطالعه اخیر خود راهی برای پیش بینی آب و هوای فضا به ویژه جو فوقانی خورشید یافته اند.

آب و هوای فضا می‌تواند بسیار خشن باشد. پرتاب‌های جرم تاجی (CME) که می‌توانند شعله‌های خورشیدی ایجاد کنند، به‌ویژه بسیار خطرناک هستند و می‌توانند همه چیز را ایجاد کنند؛ از شفق‌های قطبی زیبایی که در آسمان شب می‌رقصند یا قطع برق و سایر تداخل‌های فناوری.

آن‌ها حتی می‌توانند فضانوردان را با پرتاب تشعشعات به سمت آن‌ها به خطر بیندازند. اما مانند آب و هوا روی زمین، آیا می‌توانیم پیش‌بینی زمان وقوع انفجار‌های انرژی الکترومغناطیسی مانند شراره‌های خورشیدی را بهبود ببخشیم؟

تیمی از دانشمندان از NorthWest Research Associates (NWRA) داده‌های رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) را بررسی کردند و سرنخ‌های جدیدی برای پیش‌بینی آب و هوا در جو فوقانی خورشید یافتند.

سیگنال‌های کوچک شناسایی‌شده در تاج خورشیدی که می‌توانند به تعیین دقیق زمانی کمک کنند که مناطقی در خورشید احتمال بیشتری برای تولید انفجار‌های نور و ذرات آزاد شده از خورشید در طول یک شعله خورشیدی دارند.

آن‌ها جزئیات این یافته‌ها را در مطالعه‌ای که در مجله Astrophysical منتشر شد، توضیح دادند. مهم‌تر از همه آن‌ها کشف کردند در مناطقی که در شرف شعله‌ور شدن هستند، کرونا جرقه‌هایی مانند جرقه‌های کوچک قبل از آتش‌بازی بزرگ تولید می‌کند.

پیش از این، دانشمندان فعالیت در لایه‌های پایین‌تر جو خورشید (مخصوصا پروتوکره و کروموسفر) و این که چگونه می‌تواند نشان‌دهنده فعالیت شراره‌ای قریب‌الوقوع در مناطق فعال باشد را مطالعه کرده بودند.

این هشدار معمولا توسط گروه‌هایی از مناطق مغناطیسی قوی خورشید مشخص می‌شود که تیره‌تر و خنک‌تر از ناحیه اطراف به نام لکه‌های خورشیدی به نظر می‌رسند.

کی دی لکا، محقق اصلی این مطالعه جدید از دانشگاه ناگویا در ژاپن، در بیانیه‌ای گفت: ما می‌توانیم اطلاعات بسیار متفاوتی در مورد کرونا نسبت به فوتوسفر یا «سطح» خورشید دریافت کنیم. نتایج ما ممکن است نشانگر جدیدی به ما بدهد تا تشخیص دهیم کدام مناطق فعال به زودی شعله ور می‌شوند و کدام مناطق در یک دوره زمانی آینده ساکت خواهند ماند.

این تیم از یک پایگاه داده تصویری جدید در دسترس عموم از مناطق فعال خورشید که توسط SDO گرفته شده است، استفاده کردند. این تصویر بیش از هشت سال از تصاویر گرفته شده با استفاده از نور فرابنفش و اشعه ماوراء بنفش شدید را ترکیب کرده و به دانشمندان کمک می‌کند تا فیزیک را که در مناطق فعال مغناطیسی خورشید اتفاق می‌افتد، درک کنند.

یکی دیگر از محققان این مطالعه گفت: اولین بار است که پایگاه داده‌ای مانند این به راحتی برای جامعه علمی در دسترس است که برای مطالعه بسیاری از موضوعات نه فقط مناطق فعال آماده شعله ور شدن، بسیار مفید خواهد بود. با این تحقیق ما واقعا شروع به حفاری عمیق‌تر کرده‌ایم. در پایین جاده، ترکیب تمام این اطلاعات از سطح به بالا تا کرونا باید به پیش‌بینی‌کنندگان اجازه دهد تا پیش‌بینی‌های بهتری درباره زمان و مکان وقوع شعله‌های خورشیدی انجام دهند.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها