(تصاویر) 10 بنای چشم‌نواز و عجیب که در سال 2022 تکمیل شدند

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۴ دی ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 6.2 دقیقه

راهنماتو-سال 2022 شاهد تولید تعداد زیادی پروژه معماریِ عالی بود. از ساختمان‌هایی به شکلِ تپه‌های شنی که از دلِ صحرا سردرآورده‌اند تا بلندترین آسمان‌خراش چوبی جهان، در این مقاله نگاهی به بهترین پروژه‌هایی انداخته‌ایم که در این سال به اتمام رسیدند.

به گزارش راهنماتو، ما در این مجموعه که شامل 10عدد از عالی‌ترین پروژه‌های معماری است، به بناهایی پرداخته‌ایم که در سبک و نوع تفاوت‌های زیادی با ساختمان‌های پیش‌ازخود دارند.دو ویژگی‌ که در این پروژه‌ها بسیار اهمیت دارد استفاده از چوب و فضای سبز است که اهمیتِ بهره‌مندی از چوب، گیاهان و درختانی که از منابع پایدار تهیه می‌شوند را در معماری نشان می‌دهد.

1.کتابخانه جدید، کالجِ مگدالن در کمبریج

بناهای معماری سال 2022

جدیدترین برنده جایزه برتر معماریِ انگلستان، با عنوانِ استرلینگ پرایز، این جایزه را به خاطر ساختِ بنای کتابخانه جدید در کالج مگدالن در کمبریج دریافت کرده است. این اثر معماری تلفیقی از طرحِ مجللِ چوب و دوامِ طولانی است ـ این بنا قرار است حداقل 400سال عمر کند.

این بنا که توسطِ معمارانِ Níall McLaughlin طراحی شده است، با استفاده از آجر و الوار لایه‌ای متقاطع  (CLT) ساخته شده و با استفاده از چندین نورگیر سقفی نورِ طبیعیِ داخل را چندین‌برابر می‌کند. علاوه‌برآن، دودکش‌های ساختمان که به درستی مکان‌یابی شده‌اند، فضا را به‌صورتِ طبیعی خنک نگه می‌دارند تا اطمینان حاصل شود که فضایی مناسب و راحت برای مطالعه طولانی‌مدت فراهم می‌شود.

2.کپیتااسپرینگ

بناهای معماری سال 2022

کپیتااسپرینگ CapitaSpring آسمان‌خراشی است که به معنای واقعی کلمه درزهایش دارد از سبزیِ زیادی از هم باز می‌شود. این آسمان‌خراش که در سنگاپور واقع شده ارتفاعی در حدود 280متر دارد و نمای آن آلومینیومی است که سبزیِ درونِ برج را به خوبی نشان می‌دهد. این برج 51طبقه دارد که اداری و مسکونی است. علاوه‌برآن، یک پیاده‌رو به اسمِ «واحه سبز» دارد که به روی عموم باز است و از گیاهان و مزرعه‌‌ای روی پشت‌بام تشکیل شده و بالاترین نقطه‌دید را در شهر دارد.

3. ساختمانِ PAE

بناهای معماری سال 2022

ساختمانِ PAE، یکی دیگر از نمونه‌های عالیِ استفاده از طرحِ چوبِ مقاوم است. این ساختمانِ اداری عمدتاً با چوب ساخته شده و طوری طراحی شده که در مقابل زلزله شدید مقاوم باشد و قرار است که 500سال عمر کند.

این بنا در پورتلند در اورِگون و در محلِ یک گاراژ قدیمی بنا شده است. در این بنا علاوه بر چوب‌ چندلایه از سیمان نیز استفاده شده است. این بنا با احترام به معماریِ محلی در شهر ساخته شده و مصرفِ انرژی شبکه‌ای را هم به صورتِ غیرمستقیم و هم با استفاده از انرژیِ سبز مانند پنل‌های خورشیدی به حداقل می‌رساند.

4. نیروگاهِ برقِ باتِرسی

بناهای معماری سال 2022

تقریباً 40سال بعد از ازکارافتادنِ نیروگاهِ برق باترسی در لندن، بالاخره با مشقتِ زیاد این نیروگاه بازسازی و به یک ساختمانی هنری و نمادین با اختلاطِ کاربری  تبدیل شده که هم‌چنان شخصیتِ اصلی خودش را حفظ کرده است.

در داخل ساختمان، سالن‌هایِ توربین، به خرده‌فروشی و اتاق‌های کنترل به رستوران و فضاهایی برای برگزاری رویدادهای هنری تبدیل شد‌ه‌اند. اتاقِ دیگ بخار غول‌پیکر تبدیل به یک فضای اداری شده است. دودکش‌های ساختمان با استفاده از روش‌های ساخت‌وسازِ مدرن بازسازی شده‌اند و یکی از آن‌ها یک آسانسورِ شیشه‌ای جدید برای بازدیدکنندگان دارد.

5. سوپرهاب

بناهای معماری سال 2022

سوپرهاب یک بازار چوب با سقفی چشم‌نواز شبیه به سقفِ کلیسای جامع است و طراحی داخلیِ انعطاف‌پذیری دارد که استفاده مداوم از آن را برای دهه‌ها تضمین می‌کند. ساختارِ نگهدارنده آن به‌طور کامل از الوارها و ستون‌های CLT ساخته شده و یک سقف 9متری باشکوه را ایجاد کرده است. به گفته معمار ساختمان، این بنا به‌قدر کافی برای مقابله با لرزه‌های محلی مقاوم است و سقف آن میزبان پنل‌های خورشیدی است تا استفاده از برق شبکه‌ای را کاهش دهد.

6. ساختمان‌های مرکزیِ Beeah

بناهای معماری سال 2022

ساختمان‌های مرکزِ Beeah دفاتر انرژی هستند که در صحراهای ناهموار شارجه، در امارات متحده عربی با طراحی‌ای منحصربه‌فرد بنا شده‌اند. این ساختمان از فیبر شیشه‌ای منحنی و بتن بهره گرفته که به کاهشِ گرمای خورشید کمک می‌کند و با مناظر طبیعی نیز سازگار است. بخشی از این بنا با استفاده از مواد بازیافتی ساخته شده است. یک سیستم تصفیه‌ آب مرکزی، فاضلاب را تصفیه می‌کند و همه نیروی برقِ لازم از طریق مزارع خورشیدی که به بسته‌های باتری‌های تسلا متصل هستند، تأمین می‌شود.

7. خانه ونکوور

بناهای معماری سال 2022

خانه ونکوور، آسمان‌خراشی گیراست و امکانات آن فراتر از بنایی است که فقط چشم‌ها را به خود خیره کند. این بنا درواقع در مکانی ساخته شده که به گفته سازندگان آن‌قدر فضای کوچکی داشته که عملاً ساخت‌وساز را در آن غیرممکن می‌کرده است. قوانین سختگیرانه محلی سازندگان را ملزم می‌کند بناهای‌شان تا رسیدن به ارتفاعِ 30متری با پل کم‌تر از 30متر فاصله نداشته باشد.  بنابراین، معماران تصمیم گرفتند که پایه آن را روی یک سکوی مثلثی باریک بسازند و بعد یک پیچش به ساختمان بدهند و سپس هرچه بنا ارتفاع بیش‌تری می‌گیرد آن را عریض‌تر کنند، به‌نحوی که در ارتفاع 155متری به نهایتِ پهنای خود برسد.

8. موزه آینده

بناهای معماری سال 2022

این ساختمان که در دوبی بنا شده است، نمای کلی یک چشم نقره‌ای با نمایی پچیده را دارد که با خطاطیِ عربی پوشیده شده است. این بنا در بالای یک سکو بنا شده که درواقع تپه سبزی متشکل از تقریباً 100ها نوع گونه محلیِ مقاوم به خشکسالی است. ساختمان موزه در بالاترین نقطه خود به 77متر می‌رسد و استیلِ ضدزنگ و معماریِ داخلیِ شیشه‌ای آن با سخنانی از نخست‌وزیر و حاکمِ دوبی تزئین شده است.

9. اَسِنت-کورب

بناهای معماری سال 2022

این ساختمان که در میلواکی در آمریکا بنا شده، یکی از تازه‌ترین بلندترین آسمان‌خراش‌های چوبی در جهان است که ارتفاع آن به 86.6متر می‌رسد. این برج متشکل از 25طبقه و میزبان خرده‌فروشی‌ها و فضاهای رفاهی در طبقات پایین‌تر و 259آپارتمان در طبقات بالاتر است. این بنا روی یک پارکینگ بتنی 5سطحی و شمع‌های لوله فولادی پر از بتن ساخته شده و دو هسته فولادی دارد که میزبانِ چاله آسانسور و پله‌های ساختمان هستند.

10.  Phu Quoc Welcome Center

بناهای معماری سال 2022

این ساختمان حیرت‌انگیز در ویتنام با 42000قطعه بامبو ساخته شده است. ارتفاع آن به 14.8متر می‌رسد و متشکل از پایه سیمانی و سقفی کاهگلی و نورگیرهایی است که حداکثر نور طبیعی را به داخل می‌آورند. ساختار اصلی ساختمان با لایه‌هایی از بامبو درست شده که با مشقت فراوان و به کمکِ طناب و میخ‌های مناسب به هم وصل شده‌اند.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها