این جفت‌غذاها کنار هم جادو می‌کنند

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3.3 دقیقه

راهنماتو- یک پزشک تغذیه اسراری از غذاهایی که باید با هم خورده شوند، تا بیش‌ترین میزان از ویتامین و مواد معدنی را به بدن برسانند و بهترین فواید را برای سلامتی داشته باشند، فاش کرده است.

به گزارش راهنماتو، دکتر مگان راسی، از کینگز کالج در لندن، می‌گوید: «جادو زمانی رخ می‌دهد که شما مواد غذایی خاص، مثلِ زردچوبه و فلفل‌سیاه؛ عدس و گوجه‌فرنگی؛ و ماهی سالمون و سبزی‌های بهاری را با هم جفت کنید.»

او می‌گوید: «برخی ترکیباتِ غذایی چیزی بیش‌تر از مجموعِ مواد تشکیل‌دهنده‌شان را به ما می‌بخشند، این غذاها وقتی با هم میل می‌شوند، می‌توانند میزانِ جذب ویتامین‌ها و مواد معدنیِ جفت‌ دیگر را افزایش دهند.»

برخی از این جفت‌های غذایی را با هم مرور می‌کنیم:

غذا

1.زردچوبه و فلفل سیاه

دلیل جفت کردنِ این غذاها با هم، وجودِ یک ماده فعال به نام کورکومین در زردچوبه است. راسی می‌گوید: «آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند که زردچوبه خاصیت ضدالتهابی دارد. افزودنِ زردچوبه به دال عدس، ریختن آن روی سوپ یا نوشیدن آن به همراه چای زنجبیلی مفید است اما افزودنِ فلفل سیاه به غذا یا نوشیدنی می‌تواند توانایی جذبِ کورکومینِ زردچوبه را 1000برابر کند.»

غذا

2.عدس و گوجه‌فرنگی

راسی می‌گوید: «عدس سرشار از آهن است که برای سطحِ انرژی مفید است. اما جذب آهن از طریق غذاهایی که حاوی ویتامین ث هستند، مثل گوجه فرنگی یا انواع فلفل، بهتر صورت می‌گیرد.» این پزشک پیشنهاد می‌کند که عدس و گوجه‌فرنگی را به شکل سالاد در کنار غذاهای دیگر صرف کنید تا ارزش آن‌ها برای سلامتی‌تان بیش‌تر شود.

غذا

3.سالمون و سبزیجاتِ بهاری

راسی می‌گوید: «تقویت ویتامین دی در کل سال اهمیت دارد زیرا این هورمون که در هنگام تابش نور خورشید به بدن در پوست تولید می‌شود برای داشتنِ اسکلتِ سالم ضروری است.»

«اما آیا می‌دانستید که جذب ویتامین دی به مقدار مناسب می‌تواند جذبِ کلسیم را تا 50درصد افزایش دهد؟» این پزشک توصیه می‌کند که ماهی سالمون که سرشار از ویتامین دی است را با سبزی‌های بهاری که سرشار از کلسیم هستند جفت کنیم.

سه افسانه غذایی

دکتر راسی هم‌چنین از سه افسانه درباره سلامتِ سیستم گوارش که در میان عوام رایج است پرده برداشته است. او می‌گوید: «اغلب مردم فکر می‌کنند که باید به شکلی خاص تغذیه کنند و برای سلامت گوارش‌شان باید خودشان را به نوع خاصی از رژیم محدود کنند. اما مراقبت از دستگاه گوارش به معنای دنبال کردنِ رژیم‌های دربرگیرنده، رعایت تعادل و تنوعِ گیاهی است.»

خوردن انواعی از گیاهان در طی هفته به باکتری‌های روده کمک می‌کنند زیرا این گیاهان حاوی انواعی از فیبر و مواد شیمیایی هستند که برای تغذیه باکتری‌های روده مناسب هستند. «تحقیقات نشان می‌دهد که خوردنِ 30نوع غذای گیاهی شاملِ سبزیجات، میوه، حبوبات، دانه‌ها و آجیل می‌تواند تنوعِ میکروب‌های روده را افزایش دهد.»

دومین افسانه، آن است که کم کردنِ مصرف کربوهیدرات‌ها برای سلامتی مفید است. «کم کردنِ کربوهیدرات‌ها به معنای آن است که شما یکی از منابع اصلی مصرف فیبر را کاهش می‌دهید و این می‌تواند اثری منفی روی باکتری‌های روده داشته باشد؛ زیرا فیبر غذای مورد علاقه و ارزشمند برای میکروب‌های روده است.»

یکی دیگر از افسانه‌ها، آن است که ساکاروز یا همان  قند و شکر برای روده بد است. «درحقیقت، قند در قسمت‌های بالاترِ روده جذب می‌شود بنابراین به قسمتِ تحتانی روده که بخش زیادی از میکروب‌های ما در آن قرار دارند، نمی‌رسد.» این یعنی لازم نیست میوه‌ها را به دلیل آنکه قند دارند، از رژیم غذایی‌تان حذف کنید.  

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها