۸ جادوگر تاریک دنیای هری پاتر

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 6.3 دقیقه

ویجیاتو نوشت؛ داستان سری کتاب‌های Harry Potter روایتگر یک پسر بچه جوان هستند که ناگهان می‌فهمد یکی از پرآوازه‌ترین افراد یک دنیای جادوگری مخفی است. 

آوازه این پسر بچه جوان با نام هری پاتر از آن جا سرچشمه می‌گیرد که توانسته در دوران نوزادی از کشته شدن به دست یک جادوگر تاریک بگریزد. بقیه داستان کتاب‌های Harry Potter نیز همین ماجرای تقابل هری پاتر و آن جادوگر تاریک را پیش می‌گیرند.

با این حال ولی آن جادوگر تاریک تنها جادوگر تاریک دنیای جادوگری پدید آمده توسط جی. کی. رولینگ نیست. اگر سری به گوشه و کنار این دنیای پر از ناشناخته‌ها بزنیم، جادوگران و ساحره‌های تاریک دیگری را نیز پیدا می‌کنیم. در این نوشتار به سراغ ۷ ساحره و جادوگر تاریک به اضافه خود همان جادوگر Harry Potter می‌رویم.

هرپوی پلید (Herpo The Foul)

هرپوی پلید را می‌توان یکی از جادوگران تاریک تأثیرگذار اولیه دنیای جادوگری هری پاتر به شمار آورد. دانش سریِ هرپو راه بسیاری از جادوگران و ساحره‌های تاریک آینده را هموار کرد. او که در یونان باستان به دنیا آمده بود بیش از هر چیزی به دو دلیل در یادها مانده است: جوجه کشی نخستین باسیلیسک و پدید آوردن اولین هورکراکس.

هورکراکس‌ها یا جان‌پیچ‌ها در جنگ هری پاتر و جادوگر تاریک زمان خود نقشی محوری داشتند. باسیلیسک نیز ماری غول‌آساست که یکی دیگر از جادوگران تاریک حاضر در این لیست از آن در مدرسه جادویی هاگوارتز استفاده کرده است.

رزدین (Raczidian)

در دنیای جادوگری جی. کی. رولینگ، دمنتورها یا دیوانه‌سازها موجوداتی روح‌شکل هستند که روح قربانی‌های خود را می‌مکند و نسبت به همه رفتاری تهاجمی دارند. ولی رزدین جادوگری باستانی است که توانست دمنتورها را فرماندهی کند.

ماجرای رزدین در افسانه‌ها روایت می‌شود. این جادوگر تاریک به قدری شرور بوده که دمنتورها را به خود وفادار ساخته بود. ولی شرارتش کار دستش داد چون آن قدر بد ذات بود که هنگام اجرای ورد پاترونوس، به جای احضار یک روح محافظ (اتفاقی که برای یک جادوگر خوش قلب می‌افتد) چوب جادوی رزدین حشره‌های گوشتخواری را پدید آورد که زنده زنده او را خوردند.

مورگان لو فی (Morgan le Fay)

التیام دهنده‌ها به طور عادی سراغ جادوهای تاریک نمی‌روند. جادوهای التیام دهنده معمولاً برای نجات جان جادوگران و ساحره‌ها در مکان‌هایی مثل بیمارستان‌های دنیای جادوگری مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولی یکی از قدرتمندترین ساحره‌های تاریک دنیای جی. کی. رولینگ یک ساحره با نام مورگان لو فی (که با عنوان مورگانا (Morgana) هم شناخته می‌شود) یک التیام دهنده ماهر بود. این شخصیت در افسانه‌های شاه آرتور به عنوان فرمانروای فریبنده آوالون و دشمن سرسخت مرلین، رقیب و استاد سابقش، حضور دارد.

در دنیای هری پاتر اما مورگانا یک آنیماگوس بود تا بتواند ظاهر یک پرنده را به خود بگیرد. این مورد با توانایی‌های تغییر شکل او در افسانه‌های آرتوری هنگام تلاش برای ربودن تاج و تخت پادشاهی هماهنگی دارد.

سالازار اسلیترین (Salazar Slytherin)

شاید نتوان با اطمینان گفت که سالازار اسلیترین یک جادوگر تاریک بوده که از جادوهای تاریک استفاده می‌کرده است ولی خیلی دور از ذهن نیست که او به طور مخفیانه دست به این اقدامات زده باشد. سالازار اسلیترین یکی از چهار پایه‌گذار آموزشگاه هاگوارتز و (همان طور که از نامش پیداست) گروه اسلیترین است.

سالازار نسبت به جادوهای تاریک علاقه نشان می‌داد و همچنین از دانش آموزان خانواده‌های ماگل متنفر است. او باور داشت که فقط جادوگران جوان از خانواده‌های با خون خالص جادوگری باید اجازه ورود به هاگوارتز را داشته باشند. در نهایت این باورش باعث شد تا هاگوارتز را ترک کند ولی پیش از آن میراثی از خودش به جا گذاشت: تالار اسرار که یک باسیلیسک در آن زندگی می‌کند. این تالار بر اساس باور سالازار اسلیترین به وجود آمده است: تا هاگوارتز را از دانش آموزان خانواده‌های ماگل پاک سازی کند.

لوکسیاس (Loxias)

این جادوگر تاریک شهرت خود را از کشتن بارناباس دوریل (Barnabas Deverill)، صاحب پیشین چوب جادوی باستانی، به دست آورده است. از طریق رویارویی با دوریل و شکست دادن او، لوکسیاس تبدیل به صاحب جدید این چوب جادویی قدرتمند شد تا به عنوان یکی از قدرتمندترین جادوگران قرن نوزدهم شناخت شود. لوکسیاس نام مستعار چوب مرگ (Deathstick) را روی چوب داستانی باستانی گذاشته بود و از آن برای نابود کردن دشمنانش بهره می‌برد.

اکریزدیس (Ekrizdis)

دمنتورها در دنیای جادوگری جی. کی. رولینگ نگهبانان زندان وحشتناک آزکابان هستند. ولی پیش از تمام دیوانه‌سازها و زندانی‌های آزکابان یک جادوگر تاریک با نام اکریزدیس حضور داشت. او که نخستین کسی بود که در طی قرن پانزدهم به جزیره واقع در دریای شمال رسیده بود، خیلی زود از کشف خود استفاده و این دژ را مخفی کرد تا به تمرین طلسم‌های نابخشودنی بپردازد. این طلسم‌ها برای گیر انداختن، شکنجه کردن و کشتن دریانوردان بی‌گناهی استفاده می‌شدند که با فریب اکریزدیس به سمت آزکابان آمده بودند.

گلرت گریندلوالد (Gellert Grindelwald)

گلرت گریندلوالد یکی از نام‌های آشنای دنیای جی. کی. رولینگ به شمار می‌رود. او دانش آموز موسسه دورمسترانگ بود ولی به خاطر آزمایشات وحشتناکش با جادوی تاریک از مدرسه اخراج می‌شود. پس از آن، گریندلوالد و دامبلدور متحد و حتی برای مدتی معشوق هم می‌شوند. آن‌ها به دنبال این بودند تا بر ماگل‌ها فرماندهی کنند تا دیگر جادوگران مجبور به زندگی مخفیانه نباشند.

ولی اتحاد آن‌ها هنگامی به هم می‌خورد که در یک دوئل خواهر دامبلدور کشته می‌شود. از این جا به بعد، آلبوس دامبلدور مسیرش را از گلرت گریندلوالد جدا می‌کند تا این جادوگر تاریک خودش قیامش را به هر قیمتی که شده ادامه دهد. در نهایت اما گریندلوالد با وجود جلب توجه بسیاری از جادوگران توسط دامبلدور زندانی شد. دهه‌ها بعد، جادوگر تاریک بعدی لیست برای صاحب شدن چوب جادوی باستانی به سراغ او رفت و گلرت گریندلوالد را از بین برد.

تام ریدل/ولدمورت (Tom Riddle/Voldemort)

فیلم

ولدمورت شخصیت اصلی منفی سری داستان‌های Harry Potter بود و برخی او را تاریک‌ترین جادوگر تمام دوران می‌دانند. تام ریدل به عنوان دانش آموز مدرسه هاگوارتز، علاقه زیادی به جادوی تاریک نشان می‌داد در حالی که این نوع جادو در این آموزشگاه کاملاً ممنوع به شمار می‌رفت. ولی در نهایت تام ریدل توانست به خواسته خود برسد. او با استفاده از جادوی تاریک به دنبال زندگی جاودان و فرمانروایی بر جادوگران و ماگل‌ها بود.

پس از برگزیدن نام مستعار ولدمورت، این جادوگر تاریک جنگی را آغاز کرد تا با اهداف خود برسد. در نخستین دوره جنگ، او شکست خورد و ظاهراً از بین رفت منتهی توانست دوباره بازگردد و دوره دوم جنگ را این بار با هری پاتر و همراهانش ادامه داد.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها