نخستین تصاویر از کشف باستانی خارق‌العاده در فضا

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 1.3 دقیقه

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ دانشمندان فضایی موفق شدند با استفاده از توان تلسکوپ جیمز وب و یک تلسکوپ رادیویی دیگر، سن یک کهکشان کهن را مشخص کنند.

تلسکوپ جیمز وب در جدیدترین کشف شگفت انگیز خود با همراهی تلسکوپ رادیویی ALMA در زمین موفق به محاسبۀ سن دقیق یک کهکشان بسیار دور دست شده است. کهکشان بررسی شده در این بررسی GHZ۲/GLASS-z۱۲ نام دارد و آنطور که شواهد نشان می‌دهد، بالغ بر ۳۶۷ میلیون سال بعد از انفجار بیگ بنگ پای به عرصۀ وجود گذاشته است.

این کهکشان بسیار کهن را تعدادی از محققان دانشگاه ناگویا با همکاری پژوهشگران رصد خانۀ ملی ژاپن برای نخستین بار کشف کردند. فناوری طیف‌سنجی رادیو تلسکوپ ALMA آن چیزی بود که توانست برای نخستین بار امواج دریافتی از کهکشان GHZ۲/GLASS-z۱۲ را دریافت کند. محققان سپس ضمن مطالعۀ پدیده انتقال به سرخ این امواج موفق به تعیین سن حدودی کهکشان مذکور شدند.

 به گفتۀ یکی از پژوهشگران حاضر در این مطالعۀ علمی کشف و تعیین سن کهکشان‌های کهن توسط جیمز وب نیاز به بررسی‌های زیادی در زمین دارد به همین جهت آن‌ها برای رسیدن به مقصود خود از کمک تلسکوپ  رادیویی ALMA نیز استفاده کرده‌اند. آن‌ها معتقدند با استفاده از این فناوری توان کشف کهکشان‌های بسیار دور دست و منشاء حیات کهکشان را نیز خواهند داشت.

پژوهشگران انتظار دارند که طی ماه‌های آینده با استفاده از تجمیع توان فناورانۀ جیمز وب و ALMA کشف‌های بسیار مهم دیگری نیز انجام دهند.

فیلم

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها