نگرانی از نابودی مشاغل رسانه ای؛ هوش مصنوعی خبرنگاران را خانه نشین می کند؟

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 4.2 دقیقه

همشهری آنلاین نوشت؛  خبرنگاری که نگران از دست دادن شغل خود به دلیل استفاده ازفناوری هوش مصنوعی در مطبوعات و فعالیت‌های رسانه‌ای است، از شرکت‌هایی که از این فناوری برای مشاغل نوشتاری استفاده می‌کنند، ابراز انزجار کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، یک خبرنگار ناشناس اخیرا یک مقاله از زبان اول شخص، در مورد آینده خبرنگاری و  روزنامه نگاری و خطر تصاحب تحریریه مطبوعات توسط هوش مصنوعی منتشر کرده است. البته امروزه بسیاری از فعالان عرصه رسانه‌ای در سراسر دنیا با وی هم نظر هستند.

کمپانی‌هایی که از ربات‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند

 

این روزنامه نگار در حال حاضر برای کمپانی «رد ونتور»، شرکتی که مالک «سی ان ای تی»، «بانک ریت» و «کردیت کاردز دات کام»  و تعداد دیگری از رسانه‌ها و موءسسات اقتصادی است، کار می کند. بر اساس برآورد این روزنامه نگار، «سی ان ای تی» و «بانک ریت» اکنون از ربات‌های هوش مصنوعی برای انتشار مقالات استفاده می کنند. او در مقاله خود در این باره می‌نویسد: هوش مصنوعی اینجاست و مقالاتی را منتشر می کند. مواردی که نادرست، کپی شده و به خوبی نگاشته نشده و حقایق در آن فاش نشده‌اند.

او در ادامه می‌نویسد: حتی اگر خواب، غذا خوردن ، همه سرگرمی‌ها و مسئولیت‌هایم را کنار بگذارم و تمام آن چیزهای کوچک آزاردهنده انسانی را کنار بگذارم که به نظر می‌رسد مانع از رسیدن به هدف باشکوه من در پولسازی برای کمپانی که در آن کار می‌کنم، می‌شوند، به پای سرعت خوش مصنوعی در کار نخواهم رسید.

کیفیت پائین مقالات هوش مصنوعی

یکی از بزرگترین مشکلاتی که گزارشگر ناشناس به آن اشاره می کند، کیفیت مقالات تولید شده توسط هوش مصنوعی است.

این روزنامه‌نگار در ادامه می‌نویسد: در جایی که ممکن است یک نیروی انسانی دچار اشتباه تایپی شود، مقاله‌ای توسط یک هوش مصنوعی می‌تواند به مثابه «سخت‌ کوشی کاملاً معتبر» توصیف شود. او می‌افزاید: ویراستار ضعیف مسئول راستی‌آزمایی هر آنچه که ماشین تولید می‌کند، به دنبال سوزنی در انبار کاه نیست، او با انبوهی از سوزن‌ها روبرو است که بسیاری از آنها به طرز قابل توجهی شبیه یونجه هستند و ابعاد خیلی بزرگتری از سر سوزن دارند.

کاهش شفافیت در انتشار اطلاعات

هوش مصنوعی

از نظر نگارنده این مقاله، زمانی که شرکت‌ها شروع به انتشار مقالاتی با هوش مصنوعی کردند، در افشای اطلاعات چندان شفاف عمل نکردند. این نویسنده فاش کرد که هیچ اطلاعی از زمان شروع انتشار مقالات «سی ان ای تی» یا «بانک ریت» از طریق هوش مصنوعی نداشت. نویسنده این مقاله در ادامه به این اشاره کرد که مطمئن نیست نویسندگان دیگر هم چنین کرده باشند. اما آگاهی ازاین موضوع،  نویسندگان، خوانندگان و کارکنان را عصبانی کرده است.

در پاسخ، به خبرنگاران و کارکنانی که نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در رسانه‌ها اعتراض دارند به طور یکسان به سادگی گفته می‌شود تحمل کنند، که این نیز بگذرد. با این حال، این روزنامه‌نگار تاکید کرد که مطالب انتشار یافته در روزنامه‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند آرا خریداری نمی‌کند و عملکرد شرکت‌های آن‌ها را غیراخلاقی می‌داند. او در ادامه می‌نویسد: به شما می گویم که وقتی از هوش مصنوعی استفاده می کند، از تظاهر به اینکه کمپانی «رد ونتورز» یک شرکت خوب، اخلاقی یا دلسوز است دست بردارید.

به اعتقاد نگارنده کار هوش مصنوعی مملو از خطاهایی است که خوانندگان قابل اعتماد را متقاعد می کند تا تصمیمات مالی بدی بگیرند (از خریدن روزنامه با خواندن خبر در سایت‌ها صرف نظر کنند). استفاده از هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد جوی نژادپرستانه و مغرضانه بودن را دارد. در چنین وضعیتی به وضوح از منابع دیگر سرقت ادبی صورت می‌گیرد.

این روزنامه‌نگار ادامه می‌دهد که هدف از نویسندگی را کمک به انسان‌های دیگر و تلاش برای تحقق رویاها می‌داند. او در ادامه می‌نویسند: مخاطبان صرفا خوراک کلیک‌ها هستند. شاید همیشه اینطور بوده است.اما، اکنون این رویا نادرست به نظر می‌رسد چرا که نویسنده در حال از دست دادن کارکرد خود در برابر حضور گسترده تر ماشین است. بنابراین شاید مطالبی به مخاطبان ارائه شود که اساسا درست نباشد و در واقع ارزش کلیک خوردن هم نداشته باشد.

بسیاری نگران این هستند که هوش مصنوعی مشاغل نوشتاری را خود به دست بگیرد و با توسعه ربات‌های گفتگوی پیشرفته مانند «چت جی پی تی»، اکنون روزنامه نگاران نیز توسط اجزای هوش مصنوعی احاطه شوند. «چت جی پی تی» که توسط شرکت فناوری «اوپن ال» توسعه داده شده است، می‌تواند بسیاری از وظایف، خبرنگاران و نویسندگان از جمله نوشتن مقاله، شعر و حتی اجرای کدهای پیچیده را در چند ثانیه انجام دهد.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها