گوگل کروم مجهز به قابلیت‌های صرفه‌جویی در مصرف رم و انرژی شد

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱ اسفند ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.1 دقیقه

دیجیاتو نوشت؛ گوگل بالاخره کروم را به قابلیت‌هایی مجهز کرد که باعث می‌شوند این مرورگر مقدار کمتری از رم و انرژی کامپیوتر شما را مصرف کند.

گوگل در ماه دسامبر سال 2022 از حالت‌های جدیدی برای صرفه‌جویی در مصرف حافظه و انرژی مرورگر کروم در ویندوز، مک، لینوکس و کروم‌بوک‌ها رونمایی کرد. این شرکت حالا امروز اعلام کرده که عرضه دو حالت Memory Saver و Energy Saver به‌صورت گسترده برای کاربران آغاز شده است.

به گزارش 9to5Google، دو قابلیت جدید مرورگر کروم در آپدیتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و به‌صورت پیش‌فرض فعال می‌شود. Memory Saver به نرم‌افزار اجازه می‌دهد تا به‌طور خودکار حافظه رم درگیر در زبانه‌های غیرفعال را آزاد کند تا سایر زبانه‌ها و برنامه‌های سیستم بتوانند به این منابع دسترسی داشته باشند. در این شرایط، زبانه‌های غیرفعال در نوار زبانه‌ها باقی می‌مانند، اما وقتی دوباره به آن‌ها مراجعه کنید، مجدداً بارگذاری می‌شوند. کروم همچنین در گوشه نوار آدرس آیکنی را نشان می‌دهد که می‌گوید این زبانه فریز شده بود و حالا دوباره فعال شده است.

با اضافه‌شدن این قابلیت به مرورگر گوگل، می‌توانید تعیین کنید که می‌خواهید چه سایت‌هایی همیشه فعال باشند. در این صورت حتی اگر برای یک مدت طولانی به این سایت‌ها سر نزنید، زبانه آن‌ها غیرفعال نمی‌شود. گوگل می‌گوید کروم با Memory Saver تا 30 درصد کمتر انرژی مصرف می‌کند.

مصرف انرژی گوگل کروم رو محدود کنید

علاه‌براین، قابلیتی تحت عنوان Energy Saver در کروم وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا با محدودسازی فعالیت‌های پس‌زمینه و جلوه‌های بصری، مصرف انرژی را کاهش دهید. این محدودیت‌ها روی انیمیشن‌ها و جلوه اسکرول نرم اعمال می‌شوند و نرخ فریم ویدیوها را کاهش می‌دهند.

انترنت

اگر این قابلیت را فعال کنید، احتمالاً می‌توانید تفاوت‌هایی را در عملکرد گیمینگ و پخش ویدیو ببینید. به‌علاوه، یک آیکن شبیه به برگ در سمت راست نوار آدرس اضافه می‌شود که فعال‌بودن Energy Saver را نشان می‌دهد و می‌توانید با کمک آن به‌راحتی این ویژگی را غیرفعال کنید. قابلیت جدید صرفه‌جویی در انرژی می‌تواند به‌صورت خودکار با رسیدن سطح شارژ باتری به کمتر از 20 درصد یا زمانی که لپ‌تاپ به برق وصل نیست، فعال شود.

اگر این دو ویژگی جدید را در کروم 110 نمی‌بینید، می‌توانید از فلگ‌های زیر استفاده کنید:

  • chrome://flags/#battery-saver-mode-available
  • chrome://flags/#high-efficiency-mode-available

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها