چرا برای خانه تکانی عید حتما باید بخارشو بخرید؟

  • رویا پاک سرشت رویا پاک سرشت
  • ۲ اسفند ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 4.6 دقیقه

راهنماتو-هر چه به ایام عید نوروز نزدیک تر می شویم خانم های خانه دار بیشتر نگران رسیدگی به نظافت همه بخش‌های خانه می شوند. تجربه من می گوید خرید یک بخارشوی با کیفیت می تواند به سرعت در انجام حجم زیادی از کارهای خانه به شما کمک کند.

به گزارش راهنماتو، بخارشوها از ترکیب بخار آب و در بعضی از مدل ها مواد شوینده به همراه مکش بسیار قوی برای تمیز کردن سطوح، فرش و موکت و بسیاری از بخش های دیگر خانه استفاده می کنند. برخی از بخارشوها دارای سری های متعدد هستند که به کاربران فضای بیشتری برای استفاده ارائه می دهند.

کاربردهای بخار شو

بسیاری از افراد تصور می کنند بخارشوها فقط برای تمیز کردن فرش و مبل کاربرد دارند اما بخارشوها امکان تمیز کردن سطوح مختلف، لکه ها و ذره های چربی، پاک کردن سرامیک های کف و سنگ های دیوار و شیشه ها، غبار روبی و باز کردن چروک پرده بدون جدا کردن آن، باز کردن چروک لباس، ذوب کردن چسب و جدا کردن کاغذ دیواری، نظافت آسان داخل خودرو را نیز فراهم می کند.

ضدعفونی کردن سطوح،یکی از ابتدایی ترین اموری است که بخارشوها انجام می دهند. به صورتی که اگر از بخارشو استفاده شود، دیگر نیازی به استفاده از مواد شوینده و شیمیایی مضر نیست.

از بین بردن میکروب های موجود در محیط جزو مزایا دیگر دستگاه بخارشو است و برای کسانی که کودک خردسال دارند، بسیار کارآمد است؛ زیرا می توان با این دستگاه، وسایل نوزاد و کودک را ضد عفونی کرد. جدا کردن کاغذ دیواری یا جدا کردن انواع چسب از سطوح است.از بخارشو در تمیز کردن زیورآلات نیز استفاده می شود که موجب براق شدن طلا می گردد.

معرفی انواع بخارشوی موجود در بازار

بخارشوهای موجود در بازار انواع مختلفی دارند. از جمله بخارشوی دستی. این مدل از بخارشو به نسبت سایر بخارشوها سبک تر و کوچک تر است و برای نظافت گاز ، حمام و دستشویی استفاده می شود.نوع دیگر بخارشو، بخارشوی دسته دار است. این وسیله برای تمیز کردن تمامی قسمت های کف خانه مانند سرامیک ، پارکت و سنگ استفاده می شود. 

گزینه سوم، بخارشوی چند کاره است که قطعات گوناگونی برای تمیز کردن سطوح مختلف دارد و برای تمیز کردن لکه ها از سطوح مختلف استفاده می شود. برخی بخارشوی های این دسته مولتی تسک بوده و تنظیماتی چون ست کردن بلندی دسته ، ست کردن میزان فشار بخار آب برای مبلمان و … را دارند. این مدل از بخارشو دارای ابزار و قطعات بسیار زیادی برای پاک کردن و ضد عفونی کردن محیط است.

مدت زمان به جوش آمدن آب در درون مخزن این دستگاه، بالاتر از نمونه های دیگر آن است. همین طور به دلیل بزرگ تر بودن مخزن آن، فضا بیشتری را اشغال می کند.

برخی از مدل های بخارشو دارای دو منبع جدا هستند که منبع اول برای پاکیزگی استفاده و باعث تولید بخار می شود و منبع دوم آب کثیف را از سطوح مختلف جمع آوری می کند. مکش این نوع از دستگاه ها بالا است و آب کثیف را به راحتی داخل مخزن می ریزد. بنابراین با خرید این نوع دستگاه ها دیگر نیازی به خشک کردن محیط نیست.این مدل ها دارای دو محفظه هستند که مخزن اول در تبدیل شدن آب به بخار کمک می کند و مخزن دوم، آب های کثیف را به درون خود می کشاند.

مهمترین ویژگی های یک بخارشوی خوب

گنجایش دستگاه بخارشو بسیار مهم است. غالبا بخارشوی ها دارای مخزنی با ظرفیت 300 میلی لیتر تا 3 لیتر هستند. توان دستگاه نیز مسئله مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. هر چه توان دستگاه بخارشوی بالاتر باشد قدرت دستگاه در تولید بخار افزایش پیدا می کند و زمان تبدیل آب به بخار هم کمتر می شود. معمولا توان بخارشوی ها چیزی بین 1500 تا 2000 وات است.

بعضی از بخارشو ها دارای سر متصل به بدنه هستند. بسیاری از مدل ها نیز که برس چرخان یا متحرک دارند، کاربرد بیشتری دارند این مدل در تمیز کردن اجاق گاز و سرویس بهداشتی کاربرد دارد.

چگونه مبل ها را با بخارشو تمیز کنم؟

برای هر جنس مبل باید درجه بخار متفاوتی استفاده شود؛ مثلا در روش شستن مبل مخمل، توجه به درجه بخار متعادل مهم است. با استفاده از بخارشو، مواد آلرژی زا و آلودگی هایی که با چشم دیده نمی‌شوند از بین می رود. پیش از شستن مبل با بخارشو؛ ابتدا تمام سطح مبل را با سری مخصوص جارو برقی از گردغبار، ذرات ریز و همین طور موی حیوانات خانگی پاک نمایید، این کار در تمیز کردن مبل با بخارشو بسیار موثر است.

سپس با یک دستمال مرطوب، سطح مبل را تمیز کنید. برای پاک کردن لکه های چربی و جوهر، استفاده از بخارشو به تنهایی کافی نیست. قبل از استفاده از بخار شو، کمی مواد شوینده مناسب روی سطح مبل بریزید و زمان دهید. سپس با یک برس نرم، بدون آسیب زدن به بافت پارچه، تمام پرزهای سطح مبل را باز کنید.

یک پارچه به سر بخارشو ببندید و شستشوی مبلمان را شروع کنید.بعد از پایان کار، زمان دهید تا مبل به طور کامل خشک شود

لباسها را با بخارشو اتو کنید

استفاده از بخارشو برای اتو کردن لباس، یکی از روش‌های صاف کردن چروک لباس است. لباس‌هایی که اتو کردنشان سخت است را می‌توانید با استفاده از بخارشوی صاف کنید. برای این کار، لباس را روی چوب لباسی آویزان کرده و بخارشوی را روشن کنید. بخارشوی را از بالای لباس تا پایین بکشید تا تمام چروک‌های آن باز شود. مثل تمیز کردن پرده، در این روش هم اگر احساس کردید لباس خیس می‌شود، فاصله بین بخارشو و لباس را بیشتر کنید.

رویا پاک سرشت
رویا پاک سرشت

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها