انتخاب چای ساز بهتر است یا کتری برقی؟

  • رویا پاک سرشت رویا پاک سرشت
  • ۲ اسفند ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3.5 دقیقه

راهنماتو-اگر اهل چای نوشیدن هستید، احتمالا بارها قوری ها، کتری ها و سماورهای مختلف را امتحان کرده اید. بین انواع روش‌های چای دم کردن، استفاده از کتری برقی و چای ساز بسیار رایج است.

به گزارش راهنماتو، برخی از برندها در حوزه تولید کتری برقی و چای ساز بسیار مشهورند ولی انتخاب یک کتری برقی یا سماور برقی مناسب چندان ساده نیست. 

همه چیز درباره کتری برقی

کتری برقی که معمولاً از پلاستیک یا فولاد ساخته می‌شود، دارای یک عنصر گرمایشی در قسمت پایینی آن است. کتری به پریز برق وصل می شود که سیم پیچ را تغذیه می کند و آب را گرم می کند.

جنس کتری برقی بسته به نیاز و سلیقه شما می تواند شیشه ای، فلزی، استیل، پلاستیکی و یا سرامیکی باشد. سعی کنید اگر کتری را برای بیرون و محل کار خود می خواهید کمتر از مدل شیشه ای استفاده کنید.

هنگام انتخاب کتری گنجایش کتری را مد نظر قرار دهید و سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که گنجایش خوبی داشته باشد و زیاد کوچک نباشد مخصوصا اگر خانواده پر جمعیتی دارید.هنگام خرید کتری برقی حتما به این مورد هم دقت کنید وه گزینه روشن و خاموش خودکار داشته باشد.

اگر سریع جوش آمدن آب تنها دلیل استفاده شما از این دستگاه است باید هنگام خریدن آن سراغ دستگاه هایی بروید که آب را در سریع ترین زمان ممکن به جوش می آورند. هر چند که صدای ایجاد شده به وسیله کتری های برقی هنگام جوش آوردن آب بسیار زیاد نیست ولی باز ممکن است بسته به مارک و مدل مورد نظر صدای های ایجاد شده متفاوت باشد.اگر کتری برقی را بیشتر برای مصارف بیرون از خانه مثل محل کار و مسافرت و غیره می خواهید، وزن آن نیز مهم است. 

همه چیز درباره چای ساز

چای سازها علاوه بر جوشیدن آب، دمای آب را در دمای مشخصی نگه داشته و دارای یک قوری هستند که شما می توانید چای را در آن دم کرده و نوش جان کنید.

قیمت چای سازها بیشتر از کتری های برقی است و شاید بتوان گفت تقریبا دو برابر قیمت دارند. اگر احساس میکنید خرید چای ساز برای شما به صرفه نیست و نیاز شما با کتری برقی حل می شود پیشنهاد می کنیم که همان کتری برقی را تهیه کرده و برای خود هزینه های اضافی نتراشید.

دستگاه های چای ساز به دونوع دم آور و چای ساز تقسیم می شوند . انواع دم آور به صورت ایستاده هستند و قوری بر روی کتری قرار گرفته است که همین امر سبب می شود پس از به جوش آمدن آب ، چایی طعم و رنگ بهتری داشته باشد در صورتی که در انواع چای ساز با استفاده از یک استند ، کتری و قوری به صورت جداگانه بر روی استند قرار گرفته اند و المنتی که در این استند قرار گرفته است آن را گرم کرده و سبب به جوش آمدن آب می شود .

دستگاه های چای ساز دارای ویژگی هایی همچون وجود صافی دهانه کتری و قوری، نشانگر میزان آب ، قطع کن خودکار قوری و … است و هر دستگاه با توجه به برند و قیمتی که دارد شامل داشتن همه یا تعدادی از این ویژگی ها می شود.

میزان مصرف انرژی دستگاه های چای ساز نسبت به کتری های برقی زیاد یا کمتر نیست و به طور حدودی به اندازه یکسان قدرت و سرعت دارند ( تنها به میزان ۵۰ تا ۲۰۰ وات توان مصرفی قوری به مصرف دستگاه اضاف می شود). بهتر است بدانید چای ساز انواع مختلفی دارد ( کنارهمی - روی همی - سماوری برقی - کتری برقی ) . که به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

چای ساز کنارهمی معمولا از یک صفحه بزرگ تشکیل شده است که کتری و قوری در کنار یکدیگر قرار میگیرند و به وسیله جریان برق و المنت کار میکنند ، این چای ساز به دلیل ظاهرش طرفداران زیادی دارد اما کمتر از چای ساز روهمی .

 چای ساز روی همی از یک استند ساخته شده است که کتری بر روی آن قرار میگیرد و قوری هم بر روی کتری قرار میگیرید این چای ساز به دلیل اینکه چای به وسیله حرارت آب کتری دم میکشد و بسیار خوش رنگ می شود طرفداران بسیاری دارد. همچنین جای ساز روهمی تنوع بسیار زیادی در ظاهر دارند. و جمع و جور تر هستند.

رویا پاک سرشت
رویا پاک سرشت

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها