آیا خریدن گوشی چینی مقرون به صرفه تر است؟

  • رویا پاک سرشت رویا پاک سرشت
  • ۳ اسفند ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 4.1 دقیقه

راهنماتو-شاید تا همین ۵ سال پیش هم می شد با پس انداز و قرض گرفتن از دوست و آشنا گوشی های لاکچری از جمله آیفون خرید اما با این وضعیت نرخ دلار و بالا رفتن قیمت گوشی های مختلف بسیاری از کاربران حتی نمی توانند به سراغ برندهای کره ای بروند. 

به گزارش راهنماتو، بی انصافی است اگر بگوییم تنها دلیل انتخاب گوشی های چینی توسط کاربران، قیمت پایین‌تر است، شاید محصولاتی که تا چندین سال پیش در کشور چین تولید می‌شد، کیفیت مناسبی نداشت، اما اکنون به ویژه گوشی‌های هوشمند تولید شده در چین با کیفیت تر از همیشه است. 

آشنایی با برندهای چینی گوشی هوشمند

برند چینی هوآوی یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید کننده گوشی در دنیاست و توانسته به رقیب جدی برای دو کمپانی بزرگ تولید کننده گوشی یعنی اپل و سامسونگ تبدیل شود. هوآوی در سال 2015 توانست اطمینان شرکت بزرگ گوگل را جلب کند و برای اولین بار به عنوان یک شرکت چینی به تولید نکسوس 6 پی (Nexus 6P) گوگل بپردازد. جالب است بدانید که طبق عقیده بسیاری از کارشناسان، نکسوس 6 پی هوآوی و گوگل یکی از بهترین نکسوس‌هایی بوده که تاکنون روانه بازار شده است.

برند شیائومی هم از برندهای محبوب بازار است. شرکت شیائومی هم محصولاتش را با کیفیت عالی و قیمت مقرون به صرفه روانه بازار می‌کند.بسیاری از کاربران ایرانی مایلند از این برند چینی استفاده کنند.تنوع محصولات شیائومی بسیار بالا است و شعبه های متعدد خدمات پس از فروش در ایران دارد. 

وان پلاس را می‌توان یکی دیگر از محبوب‌ترین برندهای چینی در ایران است. وان پلاس در ابتدای فعالیت خود به سراغ معرفی محصولات با کیفیت رفت؛ گوشی‌های هوشمندی که سخت‌افزاری بالارده با قیمتی رقابتی داشتند و درواقع برای به چالش کشیدن پرچم‌داران برندهای مطرح به بازار آمدند.

شروع وان‌پلاس به قدری خوب بود که به محصولات این شرکت لقب قاتل پرچم‌داران داده شد؛ مفهومی که حتی محصولات اخیر برند چینی نیز آن را حفظ کرده‌اند و می‌توانند ویژگی‌های درخور توجهی را با قیمتی رقابتی در اختیار کاربران قرار دهند. آنچه گوشی‌های هوشمند وان پلاس را خاص می‌کند، برتری آن‌ها در برخی مولفه‌ها نسبت به پرچم‌داران موجود در بازار است.

برند محبوب دیگری که در بازار موجود است، برند ریلمی است. برند ریلمی در سال ۲۰۱۸ در پکن تاسیس شد؛ شرکت دیگری از زیرمجموعه‌های BBK Electronics که برای رقابت با برندهای دیگر وارد میدان شده بود. بازار اصلی ریلمی، کاربران نوجوان و جوان است. ابن برند هم نزد کاربران ایرانی محبوب است البته نه با اندازه دیگر برندها از جمله هواوی و شیائومی.

برند محبوب دیگر در ایران، برند آنر است. آنر از برندهای زیرمجموعه‌ی هواوی بود که البته با مدیریت مستقل کار می‌کرد. در سال ۲۰۱۳ هواوی به این نتیجه رسید که برخی از محصولات خود را تحت برند دیگری به بازار عرضه کند. درواقع آنر رقیب مستقیم شیائومی در بازار محصولات میان‌رده و پایین‌رده بود. گوشی‌های هوشمندی که آنر تولید می‌کرد با هدف‌گذاری کاربران نوجوان و جوان به بازار عرضه می‌شدند. برنامه‌ریزی درست آنر سبب شد تا میزان فروش محصولات این شرکت در سال به ۷۰ میلیون گوشی هوشمند برسد.رقبای اصلی محصولات آنر، شیائومی، اوپو و ویوو هستند.در حال حاضر آنر با استقلال کامل فعالیت می‌کند.

اوپو را می توان یکی از محبوب ترین برندهای چینی دانست.درواقع اوپو به جای تولید گوشی‌های هوشمند بالارده، ابتدا به سراغ محصولات میان‌رده‌ی پریمیوم رفته که هر یک در زمینه‌ای امکانات قابل توجهی را به کاربر ارائه می‌دهند؛ برای مثال به برخی از محصولات اوپو می‌توان اشاره کرد که دوربین سلفی و دوربین اصلی توانمندتری نسبت به محصولات هم‌قیمت دارند که چنین دوربین‌هایی را تنها در محصولات بالارده یا پرچم‌دار می‌توان یافت.البته این روزها اوپو وارد بازارهای اروپایی هم شده است و طرفدارانی هم در این بازارها دارد.

جالب است بدانید که اوپو، ریلمی، وان پلاس، ویوو و iQOO همگی از زیرمجموعه‌های شرکت مادر BBK Electronics محسوب می‌شوند. 

ردمی از پرطرفدارترین برندها بین همه کاربران محسوب می شود.بسیاری از کاربران ایرانی علاقه زیادی به برند ردمی دارند و حتی خرید گوشی های این برند را به یکدیگر توصیه می کنند. این برند به قدری در میان کاربران محبوب است که می‌توان جایگاه آن را مانند برند آنر دانست. درواقع اگر ردمی روزی مستقل شود، باز هم می‌تواند فروش قابل توجهی را تجربه کند.

 پوکو یکی دیگر از برندهایی است که بیشتر به خاطر معرفی محصولات میان‌رده و پایین‌رده شناخته می‌شود. درواقع پوکو محصولاتی را به بازار عرضه کرده که از نظر سخت‌افزاری، طراحی ظاهری و برچسب قیمت، محصولات شرکت‌های دیگر را به چالش کشیده‌اند. 

جمع بندی نهایی

این روزها با توجه به قیمت بالای محصولات دنیای فناوری، طبیعی است که بسیاری از کاربران ایرانی به سمت خرید گوشی های چینی تمایل پیدا کنند. البته فراموش نکنیم که فارغ از قیمت، گوشی های چینی تنوع بالای این نوع گوشی ها هم باعث می شود نزد کاربران ایرانی ک جهانی محبوب شود.

یک نکته دیگر این که با وجود محدودیت های جهانی علیه برخی برندهای چینی اما هنوز هم این نوع گوشی ها محبوب هستند. 

رویا پاک سرشت
رویا پاک سرشت

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها