هرآنچه که باید پیش از خرید کیس گیمینگ بدانید

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۸ اسفند ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 10.1 دقیقه

ویجیاتو نوشت؛ کیس کامپیوتر (Computer Case) قطعه‌ای است که وظیفه گردش هوای مناسب، حفاظت از قطعات، ایجاد عایق الکتریکی و صوتی، و همچنین جلوگیری از ورود گرد و غبار را بر عهده دارد.

 کیس‌ها با توجه به تعداد پورت، وجود یا عدم وجود قاب شیشه‌ای، ورودی میکروفن، خروجی هدفون، سیستم خنک کننده و نورپردازی دارای تفاوت هستند.

علاوه بر امکانات و زیبایی بصری، کیس گیمینگ باید به شما این امکان را بدهد که تمام قطعات داخلی خود را راحت و تمیز نصب کنید. در این هرآنجه را که باید پیش از خرید بدانید از ویجیاتو به عواملی مهم پیش از خرید کیس گیمینگ می‌پردازیم.

چگونه اندازه مناسب کیس کامپیوتر را انتخاب کنیم؟

اندازه کیس کامپیوتر شما قطعاتی را که می‌توانید و نمی‌توانید در سیستم خود نصب کنید را تعیین می‌کند. البته، برای تعیین اندازه مناسب، باید بدانید که به چه مقدار فضا نیاز دارید، چه سخت افزاری را می‌خواهید نصب کنید، از چه نوع سیستم خنک کننده‌ای می‌خواهید استفاده کنید و غیره.

شما بایستی ابتدا قطعات خود را انتخاب کنید و از سازگاری آن‌ها نسبت بهم اطمینان حاصل کنید، سپس اقدام به خرید کیس نمایید.

EATX ،ATX ،MATX و Mini-ITX چیست؟

مادربردهای موجود در بازار بسته به شکل و اندازه در دسترس‌شان به طور کلی در چهار دسته ATX و MicroATX و Mini-ITX و البته EATX قرار می‌گیرند. مادربردهای استاندارد ATX (کوتاه شده Advanced Technology Extended) فرم فاکتور استاندارد و غالب در سیستم‌های اداری و خانگی است.

مادربرد EATX (کوتاه شده Extended ATX) همان‌طور که از نامش پیداست بزرگ‌تر از مادربرد ATX است. مادربرد M-ATX (کوتاه شده Micro ATX) نیز کوچک‌تر از یک مادربرد استاندارد ATX است. مادربوردهای میکرو ATX اکنون پر کاربرد‌ترین نمونه‌ها برای گیمینگ یا استفاده معمول هستند.

در نهایت برد Mini-ITX که کوچک‌ترین و محبوب‌ترین فرم فاکتور یا ابعاد مادربرد است. مادربوردهای مینی ITX طی سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، به خصوص برای افرادی که به کامپیوترهای کوچک و قابل حمل نیاز دارند.

برای اطلاعات تکمیلی شما می‌توانید مقاله‌ی «راهنمای انتخاب مادربرد برای کامپیوترهای گیمینگ» را نیز مطالعه کنید. کیس‌ها را معمولاً بر اساس اندازه مادربوردی که روی آن‌ها نصب می‌شود دسته بندی می‌شوند. اکنون بیایید اندازه‌های مختلف کیس‌های کامپیوتری را بررسی کنیم.

چند نوع کیس‌ کامپیوتر داریم؟

به طور کلی کیس‌های موجود در بازار به دو دسته کیس‌های رومیزی (Desktop) و کیس‌های برجی یا عمودی (Tower) تقسیم می‌شوند. کیس‌های رومیزی از ابعاد نسبتا کوچکی در مقایسه با کیس‌های رایج عمودی برخوردار هستند.

از این رو کیس‌های رومیزی انتخاب محبوب‌تری برای محیط‌های اداری هستند. با این حال عمده کیس‌های معمول موجود در بازار را کیس‌های برجی یا عمودی تشکیل می‌دهند. از نظر فنی، هیچ استانداردی برای اندازه کیس وجود ندارد حداقل از نظر ابعاد.

با این حال، همه‌ی کیس‌ها از یک یا چند مورد از فرم فاکتورهای مختلف مادربرد کامپیوتر پشتیبانی می‌کنند. این کیس‌ها که رایج‌ترین نوع از کیس‌های کامپیوتری محسوب می‌شوند، در سایزبندی‌های متفاوتی در بازار وجود دارند.

کیس

کیس برجی بزرگ (Full-Tower)

در حالی که یک مادربرد استاندارد ATX دارای طول ۹.۶ اینچ است، مادربرد EATX دارای طول ۱۳ اینچ است. کیس‌های کامپیوتری که به راحتی می‌توانند این فرم فاکتور بزرگ را در خود جای دهند، کیس فول تاور (Full Tower Cases) نامیده می‌شوند.

آیا این به این معنی است که نمی‌توانید از مادربردهای کوچکتر در داخل آن‌ها استفاده کنید؟ قطعا نه. رایج‌ترین کیس‌های موجود در بازار که برای نصب تمامی مادربردها مناسب خواهند بود کیس برجی بزرگ است. در این کیس‌ها می‌توانید به راحتی از کارت گرافیک‌های حرفه‌ای و یا خنک کننده‌های مایع استفاده کنید.

کیس برجی متوسط (Mid-Tower)

وقتی صحبت از رایانه‌های شخصی گیمینگ به میان می‌آید، احتمالاً کیس مید تاور (Mid Tower) محبوب‌ترین آنهاست. این کیس‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که حداکثر فضای کافی برای قرار دادن سه یا چهار درایو بزرگ و دو درایو کوچک را دارا می‌باشند.

این کیس‌ها به راحتی مادربردهای ATX و MATX را در خود جای می‌دهد. کیس‌های مید تاور برای سیستم‌های خانگی و سیستم‌های ارزان قیمت گیمینگ مناسب هستند. البته، توجه داشته باشید که برخی از کیس‌های Mid-tower برای پشتیبانی از مادربردهای فرم فاکتور EATX نیز ساخته شده‌اند.

کیس برجی کوچک (Mini-Tower) 

این کیس‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که حداکثر برای دو درایو بزرگ در حدود ۵.۲۵ اینچی و دو درایو کوچک ۲.۵ اینچی فضا داشته باشند. قرار دادن تمام قطعات مورد نیاز یک گیمر در این نوع کیس‌ها مشکل است.

در واقع این کیس‌ها نمی‌تواند مادربردی بزرگ‌تر از MATX را در خود جای دهد. با توجه به ابعاد کوچکشان، استفاده از کارت گرافیک‌های قدرتمند در آن‌ها پیشنهاد نمی‌شود. کیس‌های مینی تاور عموما برای سیستم‌های اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیس Mini-ITX

یکی از فشرده‌ترین و محبوب‌ترین فرم فاکتورهایی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیس‌های Mini-ITX دارای محدودیت‌های شدید فضایی هستند. هر کیس با این اندازه فقط می‌تواند مادربردهای Mini-ITX و سایر قطعات سازگار با Mini-ITX را در خود جای دهد.

در واقع، مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید کیس خود باید در نظر بگیرید، این است که اطمینان حاصل کنید که مادربردی که انتخاب کرده‌اید (یا قصد انتخاب آن را دارید) در داخل کیس شما قرار می‌گیرد.

جریان هوا و اهمیت آن در کیس

اگر چه برخی از کیس ها ممکن است در نگاه اول از نظر بصری عالی به نظر برسند، اما ممکن است برای گیمرهایی با سخت افزار قدرتمند انتخاب مناسبی نباشند. مهم‌ترین عامل در فرسودگی قطعات کامپیوتری، گرماست.

جریان هوا نامناسب منجر به گرمای بیش از حد می‌شود که به نوبه خود باعث دردسر و گاها خسارت می‌شود. از این رو کیس مورد نظر بایستی به سیستم تهویه و گردش هوای مناسب مجهز باشد. در کیس‌های گیمینگ، فن‌هایی برای ایجاد فشار هوای مثبت تعبیه شده‌اند که گرما را از کیس خارج می‌کنند.

بسیاری از کیس‌ها، یک یا دو فن اصلی دارند. برخی دیگر چند محل مخصوص برای نصب فن‌های بیشتر مجهز شده‌اند. فن‌های ۱۴۰ و ۱۲۰ میلیمتری برای کیس‌های حرفه‌ای متداول هستند و روی کیس‌های کوچک‌تر از فن‌های ۸۰ میلیمتری استفاده می‌شود.

فن‌های ۹۲، ۶۰ و ۴۰ میلیمتری کاربردهای کمتری دارند. وجود فن‌هایی با کیفیت و کم‌صدا، تاثیر به‌سزایی در گردش هوا و کاهش نویز کیس دارند. پس هنگام خرید به تعداد فن‌های موجود و محل ورود و خروج هوا دقت فرمایید.

علاوه بر این مطمئن شوید که کیس فضای کافی برای نصب فن‌های اضافی را دارد. کاهش سر و صدا و لرزش فن‌های جانبی اقدام مؤثری برای کاهش نویز است ولی در یک کامپیوتر عادی چند فن دیگر هم داریم، از جمله فن پاور، فن سی پی یو و فن کارت گرافیک.

بنابراین کیس باید نقش کاهش نویز را به خوبی ایفا کند. متداول‌ترین روش کاهش نویز در تمام سخت افزارها، عایق سازی است. عایق کردن قطعات مرتعش با سیلیکون یا لاستیک می‌تواند انتقال نویز را تا حد زیادی کاهش دهد، ضمن اینکه روش بسیار کم هزینه‌ای محسوب می‌شود.

سیستم‌ خنک کننده (Cooling)

گرما، تاثیر گذارترین عامل در فرسودگی و استهلاک قطعات است. قطعات سخت افزاری کامپیوتر به واسطه فعالیت خود، گرمای بسیار زیادی را تولید می‌کنند. از این جهت برای سیستمی که قرار است پردازش‌های سنگین مثل اجرای بازی انجام دهد، داشتن یک سیستم خنک کننده مناسب امری ضروری است.

سیستم خنک کننده در کیس‌ها به دو دسته ایرکولینگ (Air Cooling) یا واترکولینگ (Water Cooling) است. ایرکولینگ سیستم خنک سازی از طریق هوا و واترکولینگ سیستم خنک سازی از طریق آب است.

در ایرکولینگ خنک سازی بوسیله فن‌ها و در واترکولینگ خنک سازی بوسیله آب صورت می‌گیرد. هردو خنک سازی بطور کلی، به یک فن و یک رادیاتور نیاز دارند تا گرما را خارج کنند.

اگر قصد دارید از خنک کننده‌های مایع AIO استفاده کنید یا خنک کننده مایع سفارشی را از طریق CPU و GPU خود نصب کنید، کیس شما باید سوراخ‌های لازم را داشته باشد تا نصب آن صورت بگیرد.

علاوه بر این، همه کیس‌ها نمی‌توانند رادیاتورهای خنک کننده مایع در هر اندازه را در خود جای دهند. اگر قبلاً سیستم خنک کننده خود را خریداری کرده‌اید، عاقلانه است که بررسی کنید کیس شما از چه رادیاتورهایی پشتیبانی می‌کند.

با توجه به تنوع سیستم‌های کولینگ (مایع، هوایی) گستره انتخاب در این مورد زیاد است. در همین راستا می‌توانید به مقاله‌ی «چه نوع سیستم خنک کننده‌‌ای برای کامپیوترهای گیمینگ مناسب است؟» مراجعه کنید.

چقدر فضا برای کیس مناسب است؟

برخی از قطعات کامپیوتر، مانند پردازنده، رم و کارت گرافیک به صورت مستقیم بر روی مادربورد نصب می‌شوند. اما برخی دیگر از قطعات مانند حافظه‌های HDD ،SSD و درایو نوری فضای جداگانه‌ای برای نصب نیاز دارند. چنین قطعاتی معمولاً در قسمت جلویی کیس جای می‌گیرند.

در کیس‌های قدیمی‌تر، پاور کامپیوتر (PSU) در بالای کیس قرار می‌گرفت. اما با توجه به وزن نسبتا بالای پاورهای ظرفیت بالا، بهتر است هنگام خرید به دنبال کیس‌هایی باشید که محل قرار گیری پاور در قسمت انتها و پایین کیس باشد.

حضور منبع تغذیه (پاور) در قسمت پایین کیس (زیر مادربورد) باعث افزایش پایداری و بهبود گردش هوا می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که در کیس‌های حرفه‌ای ممکن است که فضای نصب درایو نوری یا دی وی دی رایتر وجود نداشته باشد. پس در هنگام خرید کیس کامپیوتر، از حجم فضای کیس خود مطلع شوید.

جنس بدنه کیس کامپیوتر چیست؟

جنس بدنه کیس رایانه از فاکتورهای بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. به طور معمول جنس بدنه کیس می‌تواند از جنس فلز، فولاد، آلومینیم، پلاستیک و چوب باشد.

فریم و روکش بدنه کیس‌ها به صورت معمول از ورق استیل ضد زنگ ساخته شده و به وسیله پیچ یا پنل‌های متحرک چفت می‌شوند. کیفیت، قطر و ظاهر روکش و فریم از عوامل حائز اهمیت در خرید کیس است. این ویژگی موجب استحکام و مقاومت بالای کیس در برابر خم شدگی، آسیب بدنه و لرزش هستند.

برندهای معتبر کیس کامپیوتر

در بین شرکت‌های معتبر سازنده کیس که در کشور نیز حضور فعالی دارند می‌توان به گرین (Green)، کولر مستر (Cooler Master)، ریدمکس (Raidmax)، دیپ کول (Deepcool) و تسکو (TSCO) اشاره کرد.

مدیریت کابل در کیس کامپیوتر چیست؟

مدیرت کابل‌ها در کیس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این امر باعث می‌شود تا قطعات بدون تداخل با یکدیگر بصورت مجزا به فعالیت خود ادامه دهند. هر چقدر کابل کشی قطعات داخل کیس منظم‌تر باشد نصب، مراقبت، زیبایی و حتی تعمیر بهتر و راحتتر خواهد بود.

کیس

کلام آخر

ساختار کیس و نحوه چیدمان قطعات درون آن اهمیت زیادی دارد و تا حد زیادی استاندارد شده است. کیس کامپیوتر (Computer Case) قطعه‌ای است که وظیفه گردش هوای مناسب، حفاظت از قطعات، ایجاد عایق الکتریکی و صوتی، و همچنین جلوگیری از ورود گرد و غبار را بر عهده دارد.

در نتیجه قطعه دارای اهمیتی پس قبل از خرید حتما اطلاعات جمع آوری کنید و از سازگاری قطعات خود مطمئن شوید. برای آشنایی کامل‌تر با کیس می‌توانید به مقاله‌ی «آشنایی کامل با قطعات کامپیوتر [بخش اول]» مراجعه کنید.

کیس کامپیوتر چیست؟

کیس کامپیوتر (Computer Case) قطعه‌ای است که وظیفه گردش هوای مناسب، حفاظت از قطعات، ایجاد عایق الکتریکی و صوتی، و همچنین جلوگیری از ورود گرد و غبار را بر عهده دارد.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها